Navelbråck hos valp

squarepants

Trådstartare
Erfarenheter, tack! :)

Operation, hur stort ska det vara för det?

Vad gäller om inget står med på valpbesiktningen utan upptäcks först en vecka senare?

Sv: Navelbråck hos valp

Ruben hade som valp, inte så mycket och opererades inte. Verkar vara mer regel än undantag hos pekingese.
Nu som vuxen går det inte att upptäcka och han har aldrig lidit av det.

Princess Diva har det. Det kanns mycket mindre nu an nar jag hamtade henne, men jag raknar med att fa operera. Enligt bade vet som besiktigade och min som gav andra settet sprutor bor man vanta tills de ar 6+ manader. Tror jag de sa.:p

Sarge har.

Det krymper mer och mer. Fortsatter det krympa sahar sa kommer det vara helt osynligt om ett halvar. Bara en liten outy navel, enkelt forklarat... inte tankt operera, ar sa litet och stor inte honom sa kanns bara som en onodig grej att fundera pa i vart fall

Totte har, han hade dock inte när han var val. Vet inte exakt när det uppkom, har inte opererat. Är ungefär lika stort som en lillfingernagel.

Hanvalpen i min kull hade, stort som min lillfingertopp, har inte behövt opereras. Verkar ligga i rasen, minst sagt, vet väldigt många som har, ingen har behövt opereras.

E5456168-C5C8-412C-A8DE-F7690A98F5AD-551-0000007E80EF7F7D.jpg

Såhär ser det ut. Är det större än era hundars? Det har tyvärr blivit lite större sedan jag upptäckte det..

Storlek på hunden? Ser i proportion ut ungefär som de hundar jag känner till (de som inte behövt opereras alltså)
Det kan gå lite fram och tillbaka i storlek och ändå gå ihop sig tillslut.
Kan du "trycka tillbaka" bråcket? Känna om det är tarmar eller bara fett?

Hunden väger 4kg, en spanielvalp.

Ja, det går enkelt att trycka tillbaka och det brukar stanna inne tills han reser på sig t ex. Vet inte riktigt vad det är som känns, skulle nog tippa på fett?

Jag har en hund som väger ca 10kg (vuxen). Hon har ett navelbråck som är lite större än min tumnagel. Lite svårt att avgöra från en bild men ser ut att vara större än din valps navelbråck, framförallt så ser det ut som att min hunds bråck buktar ut mer. Men det är inget som stör henne och inget som behöver opereras.

Det är väldigt vanligt inom rasen, hon är en basenji. Jag uppfattar det dock inte som att det skulle vara vanligt att det krävs operation.

Ungefär som på din hade min när jag hämtade henne, syns inte idag och hon har inga men öht.

Glädjande erfarenheter, tack allihopa! Ska passa på att fråga vet när 12-veckorssprutan ska tas. Hoppas att det inte växer mer :)

Två valpar i Laddas kull hade navelbråck som din ungefär, och besiktande vet. sa att om man masserar dem så försvinner de garanterat :)

Då fortsätter jag med det, har blivit nästan manisk på att massera in det varje gång jag ser det och det kanske är bra då :)

En undran till - brukar man sätta avelsreservation på navelbråck?

Jag passar en Bichon frisé som opererade sitt navelbrock vid 13 månaders ålder i samband med kastrering. Han såldes till reducerat pris pga detta och skulle inte avlas på. Hans brock var stort ca 1,5 cm högt och som en 5 krona i radie. Gick inte att trycka tillbaka.

En undran till - brukar man sätta avelsreservation på navelbråck?

Inte i min ras, bråcken är ju oftast små. Skulle tro att det blir restriktioner om bråcket är så stort att det behöver opereras.

*halvt kl
Någon som har koll på om navelbråcksmamma+navelbråckspappa-> större bråck hos valparna? Har aldrig hört talas om det i min egen ras, men i teorin skulle det ju kunna vara möjligt...

Källa skk.

Medfött navelbråck är en genetisk belastning.

Det kan generellt inte anses försvarbart att använda hund med medfött navelbråck till avel, då avkomman löper större risk att få denna defekt. SKKs grundregler är tillämpbara. För att avgöra huruvida en hund med lindrigt navelbråck kan användas i avel eller inte behövs dock rasspecifika prioriteringar, där de avelshygieniska åtgärderna anpassas till rasens övriga defekter, numerär och genetiska bredd. Hundar med stora/grava medfödda navelbråck ska aldrig användas i avel.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Upptäckte detta i munnen på min snart 5 månaders valp. Det sitter på insidan av underläppen. Någon som sett något liknande förut...
Svar
2
· Visningar
395
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
829
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka