Nätverksproblem :-(

Sv: Nätverksproblem :-(

Venus skrev:
Vad är det för fel på Norton? Varför är Norman bättre?

Norton har en tendens att vara lite för säkert ibland och hindra all nätverkstrafik och det blir något systemfel i det, vilket det tyvär inte helt sällan blir.. Norton är väll bra när det funkar, men det är tyvär för ofta det inte gör det. Ibland får man inte ens bort Norton i efterhand utan får installera om maskinen.

Fast jag ska väll inte klaga, har tjännat massor med pengar på strulande dator med norton :D.

Dessutom drar Norman mindre processorkraft. Finns effektivt skydd för spywares också.. Många tror det är ett litet skitbolag men de är fakiskt en certifierad Microsoft partner...

Finns ju en uppsjö andra virus program också men de jag har tillräckligt stor bas för att uttala mig om är Norton och Norman.
 
Sv: Nätverksproblem :-(

Bara en kort kommentar - jag har hört precis samma om Norton som du. Framförallt om det inte gäller splitter nya datorer.
En vän som är programmerare rekommenderade AVG. Gratis, tar lite plats och fungerar suveränt bra.

Sedan en rent allmän fundering ang nätverk - inte direkt riktat till dig.
Vi har just nu tre datorer på samma internetuppkoppling (bredband). När vi skulle fixa det så var jag en rätt flitig gäst på IDGs forum (minns inte adressen?) där jag fick massor av hjälp.

Först och främst gällde det vilket router vi skulle skaffa. Det stod till sist mellan Netgear (tror vår heter RG614 eller nåt) och D-Link. Vad jag förstod fanns det fler nöjda användare vad det gällde Netgear, så det köpte vi.

Detta var ungefär i december 2002. Vi hade då två datorer - "A" (gammal dator med nån 98-version, 98+?) och "B" (också lite äldre, med 2000 Professional). Efter mycket tipsande så löste vi fildelningen som så att i varje dator en mapp, "DelningsmappA" i "A", Delningsmapp B i "B". Vi delar endast ut ur dessa mappar. Funkar jättebra.

Ungefär ett år senare inköptes en ny stationär dator, en kraftfullare sak med XP. Då blev det dags att flytta om datorerna. Den nya blev "A", den som var "A" blev "B" och den som var "B" gav vi bort. Lite omkopplande, men det funkade rätt smidigt.

Sedan köptes en laptop (som jag skriver på nu). Den har vi 2000 Professional på. Den är också inkopplad, fick "delningsmapp C". Funkar kanon. Skrivare delar vi inte, har en skrivare till A och en till B, av olika kvalitet, för runt filer med hjälp av delningsmapparna om nåt ska skrivas ut.

Det som händer ibland är att man får starta om en dator eller två för att föra över nånting. Ibland får man tillfälligt stänga ner brandväggen (vi har Zone Alarm). Men smidigt funkar det! :)

Ville bara dela med mig av våra erfarenheter - tyvärr kan jag inte berätta om exakt hur vi gjort... När laptopen skulle kopplas in hittade vi varken instruktionsbok eller CD-skiva för routern, det löste sig ändå. Var i princip bara att koppla in :).

Mvh Cissi
(Som för övrigt vore jättetacksam för feedback på vad som har blivit fel ang Java och XP-datorn, se separat tråd... Har ju ingen aning om vad vi ska göra... Nån annan som har problem med den aktuella undersidan?)
 
Sv: Nätverksproblem :-(

cissiny skrev:
Bara en kort kommentar - jag har hört precis samma om Norton som du. Framförallt om det inte gäller splitter nya datorer.
En vän som är programmerare rekommenderade AVG. Gratis, tar lite plats och fungerar suveränt bra.

Sedan en rent allmän fundering ang nätverk - inte direkt riktat till dig.
Vi har just nu tre datorer på samma internetuppkoppling (bredband). När vi skulle fixa det så var jag en rätt flitig gäst på IDGs forum (minns inte adressen?) där jag fick massor av hjälp.

Först och främst gällde det vilket router vi skulle skaffa. Det stod till sist mellan Netgear (tror vår heter RG614 eller nåt) och D-Link. Vad jag förstod fanns det fler nöjda användare vad det gällde Netgear, så det köpte vi.

Detta var ungefär i december 2002. Vi hade då två datorer - "A" (gammal dator med nån 98-version, 98+?) och "B" (också lite äldre, med 2000 Professional). Efter mycket tipsande så löste vi fildelningen som så att i varje dator en mapp, "DelningsmappA" i "A", Delningsmapp B i "B". Vi delar endast ut ur dessa mappar. Funkar jättebra.

Ungefär ett år senare inköptes en ny stationär dator, en kraftfullare sak med XP. Då blev det dags att flytta om datorerna. Den nya blev "A", den som var "A" blev "B" och den som var "B" gav vi bort. Lite omkopplande, men det funkade rätt smidigt.

Sedan köptes en laptop (som jag skriver på nu). Den har vi 2000 Professional på. Den är också inkopplad, fick "delningsmapp C". Funkar kanon. Skrivare delar vi inte, har en skrivare till A och en till B, av olika kvalitet, för runt filer med hjälp av delningsmapparna om nåt ska skrivas ut.

Det som händer ibland är att man får starta om en dator eller två för att föra över nånting. Ibland får man tillfälligt stänga ner brandväggen (vi har Zone Alarm). Men smidigt funkar det! :)

Ville bara dela med mig av våra erfarenheter - tyvärr kan jag inte berätta om exakt hur vi gjort... När laptopen skulle kopplas in hittade vi varken instruktionsbok eller CD-skiva för routern, det löste sig ändå. Var i princip bara att koppla in :).

Mvh Cissi
(Som för övrigt vore jättetacksam för feedback på vad som har blivit fel ang Java och XP-datorn, se separat tråd... Har ju ingen aning om vad vi ska göra... Nån annan som har problem med den aktuella undersidan?)

Det enda med AVG är att det INTE är en certifierad Microsoft partner, så de kommer inte få hjälp eller information för att lösa saker av Microsoft som de andra får.. Vet inte hur mycket det gör och vet inte så mycket om det i övrigt. Men gratis är gott så det skadar ju inte att testa ;).
 
Sv: Nätverksproblem :-(

Det var nytt för mig, att AVG inte är en certifierad partner till det där stora företaget... Visst hade det varit bra, men inte mycket att göra nåt åt...

Det funkar i alla fall jättebra!

Mvh Cissi

(vinkar lite österut förresten :) - såg ju att även du är skåning)
 
Sv: Nätverksproblem :-(

Okej, det som är det viktiga ju. Säkert skit bra det också. Finns säkert fler bra alternativ också. Många rekommenderar NOD32 (också gratis).

Men jag måste ju endå slå ett slag för den produkt jag själv säljer ;).

Vinkar tillbaks och får nämna att Helsingborg är en trevlig liten stad...
Mest åkt igen den visserligen (påväg till Tyskland).
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på att bli totalt tokig här. Jag har en dator och en router. De har fungerat bra ihop och jag har helt automatiskt kunnat...
Svar
8
· Visningar
2 642
Senast: aiquen
·
IT & mobiler Jag behöver lägga över filer från min gamla till min nya dator (en 500 gb antagligen) till min hjälp har jag en ethernet sladd och...
Svar
4
· Visningar
667
IT & mobiler Hjälp mig. Jag är skitless på min dator och mitt internet hemma. Jag har ett trådlöst nätverk i vardagsrummet. Det funkar bra. I alla...
Svar
16
· Visningar
1 477
Senast: Brandgul
·
IT & mobiler Jag har en trådlös usb-grej (D-Link) för att koppla upp datorn på internet. Men internetuppkopplingen krånglar. Det börjar med att det...
Svar
3
· Visningar
1 173
Senast: Yukionna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp