Naturligast, Havre eller Korn??

Sv: Naturligast, Havre eller Korn??

Ja inte ska man ge något som inte behövs, det kan göra mer skada än nytta.. Men min kuse behöver protein bla

Vetekli innehåller massa protein enligt de som kan foder.. Men för nyfikenhetsskull vad skulle du ha valt?

Är Havre mer proteinrikt än vetekli?? Hittar ju inga analyser på nätet juh

Jag ger just nu ingen av mina hästar varken havre eller korn. De blir alldeles för pigga av havren och korn är från grund och botten ett kofoder. Kossor har 4 magar att smälta maten i, hästar har 1. Så.. Kan du bara ge korn,havre,vete? För det finns bättre alternativ om du vill ge proteinrik mat till hästen. Jag ger lusern, soja, betfor (mest för smaken)och groov till mina som har svårt att hålla hull....

Det blir så vansinniga mängder, 1 kg vetekli är gigantiskt mycket i volym.

Jag väljer lusern som proteinfoder, snällt och naturligt för hästens matsmältningssystem och vettigt i pris.

1L vetekli/dag (inte 1kg) är inte mycket mängd. Han hatar lucern tyvärr. Vetekli är rikt på protein därför tänker jag på att ge det. Behöver inte ge Kraft tillsats så som Grov el någon annan eftersom jag bara behöver proteinet o det får jag från veteklit.

Å andra sidan är 1 liter så lite i vikt att det knappast kan ge något proteintillskott att räkna med.

Spannmål.|% råprotein a)| % fett| % växttråd| % N-fria extraktiv-ämnen b)|% askac)
korn.........10-15.............1,5-2,0......3,0-4,0............68-69.........................2,0-3,0
havre.......11-13.............4,0-9.0 1)..7,0-9,02 2).......58-60.........................3,0-3,5
Vete....... 10-14............. 1,5-2,0..... 2,0-2,5............ 65-70........................ 1,5-2,0

Jag menar att vetekli innehåller inte mer protein än andra spannmålsprodukter, rik på fosfor dock.

du har fel, både havre och korn innehåller mindre protein än vetekli, rätt så rejält. Havre och korn ligger på 80-90 medans kliet ligger på 108.

*KL*

Jag som aldrig fodrat med vetekli skulle vilja veta om det finns nån typ av maxgiva av detta o vad väger 1l kli? Hur är smakligheten på detta? Har en häst som inte vill äta Lusern o vad jag förstår så är det ungefär lika mkt smrp i kli som i Lusern (Krafft´s o Hippo´s iaf) men något lägre i mj. Har shettisar så man vill ju få ut så mkt smrp som möjligt men hålla ner mj.

Som sagt; volymen är mördande. En liter vetekli väger ingenting. Så för att komma upp i någon mängd protein måste du ha en gigantisk magsäck på hästen, alternativt fodra med bara kraftfoder (vetekli) och inget grovfoder för att hästen ska orka äta upp.

Smakligheten är vad jag upplever hög.

Ang hur mkt vetekli man bör ge går man ju efter hö analysen.. Min homopat sa att jag skulle ge ca 1L delat på 2ggr dag. Men jag har inte bestämt mig vad jag ska ge än... Finns ju sojamjöl oxå..

vette tusan vad jag ska ge om ja ska va ärlig!!! En skrev såhär: "kolla energin oxå, har du överskott på energi så kan du inte tillföra för mycket protein för då blir hästen tjock."

Jamen vafan ska jag ge daaaa!!!!! aaahhhhh Sorry.. Fick ett smärre utbrott hahahaha

Smältbart råprotein är 40gram per kg foder
Omsättningsbar energi 7,7MJ per kg foder

öhh? nej, maxgivan på vetekli oavsett värden på grovfoder är 100g per 100 kg kroppsvikt, som jag skrev.
passar det inte in med analysen får man välja ngt annat.

du har inga konstiga värden på ditt grovfoder så jag förstår inte varför du gör det så svårt för dig?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 632
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 651
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 454

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII

Omröstningar