Naturligast, Havre eller Korn??

Sv: Naturligast, Havre eller Korn??

vad skulle du ge då? Jag vill ge det som är mest naturligt för hästen, därför jag krånglar..

Men vad har du provat för lusernsorter då? Det är milsvidd skillnad mellan de olika märkena, i smaklighet vill säga.

Grovfoder är det mest naturliga, dvs tillskott i form av lusern, om inte höet täcker behovet.

Jag har också noterat att hästar gör skillnad på lucern och lucern och förmodar att det beror på melassen som används som tillsats - det var inte populärt i Pepparkaksstallet.:mad:

Personligen så räknar jag inte så mycket på foderstater nu för tiden, använder ett komplett kommersiellt foder som verkar funka bra, kompletterar med betfor för att hålla maten blöt och lucern för att hästarna inte ska äta för fort och få i sig lite extra protein (gillar Belgian Blue-formatet:angel:) men jag minns att vetekli är väldigt fosforrikt och stör fosfor/kalcium balansen ganska rejält.

Min vett ger havre, betfor o soja + mineraler... Ger man havre för energin?

Enligtfoderstaten så är den
Omsättningsbara energin 7,7MJ/kg foder
Råprotein 72gram/kg foder
Smältbart råprotein 40gram/kg foder

Hur är energin??

Jag förstår inte vad du menar?

Energifoderstaten - vad är det? Vad menar du med "hur är energin"?

Havre kan man ge för energin, men som sagts tidigare är inte spannmål optimalt p g a sin stärkelsehalt.

Min vett ger havre, betfor o soja + mineraler... Ger man havre för energin?

Enligtfoderstaten så är den
Omsättningsbara energin 7,7MJ/kg foder
Råprotein 72gram/kg foder
Smältbart råprotein 40gram/kg foder

Hur är energin??

Är detta analysen på det grovfoder du ger hästen? Hö, ensilagen, halm, lucern, betfor räknas som grovfoder och är det mest naturliga för hästen...

...använd ett foderstatspogram och räkna ut vad hästen ska ha

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 632
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 651
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 454

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII

Omröstningar