Natural Horsemanship

T

t-oka

Hur sjutton får ni era hästar att lägga sig ner och stegra osv ???
Har ett nordissto som jag gärna skulle vilja lära en massa trix, men hur gör ni ????

Vill ha masssor med tips och trix och ideer !! :idea::bow::D

Sv: Natural Horsemanship

hej! jag är också inne på det där.. har nu haft min d-ponny ett år jag har lärt honom ganska många småtrick, som buga, yoga, bergsgeten, pussas, kramas vacker hov och så..

jag tycker att vi fått en riktigt bra förjan men har helt kört fast nu! hur kommer man vidare? mitt mål är att få honom att lägga sig ned och eventuellt lära honom att stegra, men hur bär man sig åt för att visa hästen vad man vill? hur ska man få den att lyssna och göra ? :confused:

Mvh johanna! :)

Det finns en trick-tråd där det finns en massa bilder och där man kan ställa frågor om olika trix. :)

Jag rekommenderar klickerträning. Finns massor av bra litteratur, både i pappersform och på nätet. Några duktiga utövare:
Ben Hart
Alexandra Kurland
Anders Hallström (hundpsykolog, men principen är den samma oavsett djur bara olika belöningar)
Karen Pryor
Finns även en del kurser runt om i landet.

Sen är det bara att testa! Man kan klicka en häst till att göra vad som helst! Det är bara att ha fantasi och tålamod.
Och givetvis, man måste vara försiktig och veta var man har sin häst både psykiskt och fysiskt. Här kan klicker- och trickträningen vara till hjälp också, men man får tänka på vilket typ av trick man lär in. Det finns dominanta trick, som stegra och spansk skritt, och subdominanta, undergivna, som buga och yoga.

Googla runt lite, och kolla i tricktråden!

Vill bara lägga in att det inte är NH.. Det är trickträning.... Inte samma sak... :D

Liknande trådar

Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
1 060
Senast: Krumben
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 021
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar