Wille
Trådstartare
Fast jag tänker att det en apotekstekniker får lära sig på sin utbildning inte hör till allmänbildning.Jag spinner vidare på detta med grundkunskaper
Jag läser ju YH till apotekstekniker. Har tidigare jobbat lite på apotek och även påbörjat farmaceututbildning, så jag är förmodligen den som har mest bakgrundskunskaper. Samtidigt som det finns flera som är helt nya i apoteksbranschen, som i princip bara har köpt huvudvärkstabletter och nässpray receptfritt, möjligen fått penicillin på recept och aldrig tänkt mer på det.
Utbildningarna är ju till för alla som är intresserade av ämnet/yrket och vill nå målet. Och de är ju upplagda för att alla ska klara av att nå kursmålen, vilket gör att det ibland blir extremt enkelt för oss med goda kunskaper i bakfickan sen tidigare. Det är så det måste vara.
Jag tycker det hör till allmänbildning att t.ex. veta hur en björk ser ut.
I vår del av Sverige är de mycket vanliga.Många av växterna du nämner finns inte i stora delar av Sverige, nej jag skulle inte kalla det för allmänbildning. Definitivt inte något som alla barn kan eller som man kan förvänta sig att alla barn kan, det hänger på föräldrarnas kunskap, engagemang och naturintresse. För att inte säga växtintresse, det finns många naturintresserade som inte kan särskilt mycket om just växter. Det enda man kan utgå ifrån är att kurskamraterna har behörighet till utbildningen och så länge den behörigheten inte innefattar att skilja växterna åt är det inget man kan förvänta sig att de ska kunna redan.