• Avel
  • Trådstartare Trådstartare trojalotta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 236
T

trojalotta

När har ni här på Buke börjat kolla era dräktiga ston på natten, antingen med utrustning eller själva gått och kollat?

Sv: Nattvak

Kopplade upp nattvakten i förrgår, står på hela tiden nu.
Hon är beräknad till 5/4 men har fölat förtidigt innan så jag är på min vakt nu ;)

Vi började några dygn innan beräknat datum och fortsatte tills fölet kommit. Det blev 7 nätter i stallet för mig och 9 för min mamma.

Nu är det ca 2 veckor kvar för min ena och jag kikar till henne sista gången kring 00 på natten och första gången 7 på morgonen. Hon visar inga som helst tecken på alla föla än. Till helgen sätter jag upp en kamera och börjar övervaka henne på nätterna. Dvs ca: 1 vecka innan.

Har igång övervakningskameran dygnet runt (även när hon är ute). Trodde hon skulle föla för ca 2 veckor sedan för då växte hennes juver sig extremt mycket på ett par dagar och såg fölfärdig ut, sedan avstannade det och yttersta på spenen ska nu bara fyllas. Jag kollar till henne 22.30 - 00.00 och de mornar när jag går upp vid 03.50 (4 morna i veckan) och sedan när jag kommer hem vid 05.30.
Har övervakningsmonitorn bredvid sängen. Hon är uträknad till den 27/3.

Mitt sto är beräknad till 4-5/4. Jag började kolla henne nattetid igår natt. Mjölken har varit genomskinlig men blev vit idag så jag tror hon får snart. Jag går ner till stallet med 1½ timmes mellan-rum från 24.00 och tar sedan en rejälare sovmorgon då min man kan hålla koll!
Hon har fått 1-2 veckor innan beräknad tid båda gångerna förut.

När ni säger beräknat till , har ni räknat på 340 dygn då ?

Nu är det långt kvar på min men det ser ut att bli ngn form av boxvila nästan ända tills det är dags. Då hon är aningens klantig så funderar jag på att installera kamera redan nu och vänja mig vid att kasta ett öga på den ;)

I övrigt så börjar jag vaka kanske ett par dagar innan beräknat beroende på hur hon ser ut och beter sig, hon är i allt annat ganska tydlig så jag TROR och hoppas att hon säger till när det är dags.

Jag har övervakningskamera på mitt sto, hon är beräknad till 5/4.

Har den i sängkammaren, så jag kan ligga i sängen och övervaka henne.
Har gjort det ca 1 vecka nu för vill veta hur hon är normalt, för då är det lättare att se förändringar.

Hon har börjat fylla sitt juver lite grann nu, så det blir väl att kolla henne lite oftare på natten även om jag tror hon går tiden ut, men man vet ju aldrig. :)

Vi fick en fin hingstunge i morse, typiskt att det blev mellan mina besök, troligen kl. 06.00-07.50, allt gick bra, när jag kom ner för att fodra så var fölungen fortfarande blöt och hade inte diat men det gjorde han efter en stund, jättesöt!:rofl:

Tja, vi har börjat vaka senast tre veckor före bn. Stoets mamma har fölat tidigt och vårt sto släppte bäckenbanden tre veckor innan första beräknade fölningen. Då vakade vi en vecka med tv-övervakning innan Ella pluppade ut.

Andra fölningen började jag vaka drygt tre veckor innan då hon satt juver tidigt och jag misstänkte att saker inte stod rätt till, hon blev väldigt hängig. Vakade två nätter. Fölet dog förmodligen före födseln.

Tredje fölningen blev en maratonvaka i fyra veckor. Hingstföl som hon gick över lite med. Började släppa banden två-tre veckor innan bn. Juvret hade varit fyllt en längre tid. TV-övervakning även denna gång. Jag var i det närmaste hysterisk över att hon skulle kasta pga förra gångens katastrof.

Jag, mamma och mina systrar har hjälpts åt att vaka även om jag var den som vakade mest. Hade koll mellan 30-45 minuters intervall.

Tv-övervakning är himla smidigt. Men tyvärr är det svårt att slita blicken från monitorn och fyra veckors extrem sömnbrist och 100% jobb dagtid gör att man blir satans så trött.;) Men vad gör man inte för sina fyrbenta vänner?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 280
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 698
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Relationer Säkerligen många på Buke som släktforskar.... Eftersom jag numera har lite mer tid i tillvaron har jag börjat kolla bakåt i egen släkt...
Svar
18
· Visningar
682
Senast: Karfitsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31
  • Klippa hund