Natt eller dag?

T

Tant Asta

Min häst börjar bli farligt tjock nu och går med munkorg i hagen. Men jag vill ställa in honom i boxen några timmar, dels för att låta honom vara "fri" från flughuva och munkorg, och dels för att försöka begränsa gräsintaget lite till... Jag och en stallkompis satt och diskuterade detta, hon tar in sin häst på nätterna för att han aldrig i hela sitt 29-åriga liv stått ute en hel sommar och de är lite tveksamma till om han skulle orka det. Jag brukar ställa in min polle ungefär sex timmar under dagen, från tolv till sex ungefär, då han får en näve betfor och halm att tugga på. Men nu till funderingen, när äter hästar mest, på dagen eller på natten? Jag vet att alla hästar är olika, men generellt sett... Tack på förhand!

Sv: Natt eller dag?

Våra hästar betar mest på natten, dagtid när det är varmt så står de mest o hänger

De hästar jag sett på bete, betar mest nattetid, dagtid ligger de och sover eller står i skuggan och svalkar sig.

Jag är också övertygad om att det äter mest på natten.

Två av mina går med betesreducerare av munkorgsmodell dygnet runt, stoet eftersom hon fick fång första maj och valacken eftersom han ligger i farozonen för att få fång. Jag tar in dem ett par timmar varje dag, när det är som varmast. Då får de en liten mängd betfor med vitlök och linfröolja, samt något kilo hösilage.

Immer

På nätterna äter de mest. har med hästar som ligger i farozonen för fång. Munkorg på dagarna. Nattetid- vinterhage och senare i sommar avdelas betet så det blir mindre så en del är kraftigt nerbetat för att ha som natthage med halm och hö som "nattamat".

du kan inte motionera pållen mer då?
min häst började me bli tjock men såfort ja började rida lite mer så blev han mer åt de normala hållet..givetvis lite sommarmullig men inte tjock.

mer motion i kombination med att hästen är inne några timmar per dag.

Jag rider honom mellan 1-1,5 timme varje dag, uppdelat på två pass (ett morgon och ett kväll) så motionen är väl på max eller vad man ska säga. Tyvärr är han ju en sån där ponny som blir tjock bara av att se mat :devil:;)

*kl*

Okej, tack för alla svar! Fast nu blev det ju svårt... Jag vill ju ta in honom för att begränsa gräsätandet, men också för att han ska få vila ett tag... Man kanske kan göra så att man tar in honom varannan natt och de andra dagarna tar man in honom på dagen när det är som varmast? Eller låter det helt knas? :)

Jag skulle se till hästens bästa, låt den vila från flugor, broms och värme på dagen. Det spelar ingen roll med tanke på foderintaget, den kommer sova och vila när den är inne (oavsett tid på dygnet) eftersom den inte har så mycket annat för sig just då... och äta när den har tillgång till bete.

Jag skulle se till hästens bästa, låt den vila från flugor, broms och värme på dagen. Det spelar ingen roll med tanke på foderintaget, den kommer sova och vila när den är inne (oavsett tid på dygnet) eftersom den inte har så mycket annat för sig just då... och äta när den har tillgång till bete.
Så tror jag också, står den inne på natten kommer den käka på dagen istället.
Ivanliga fall brukar jag ta in min på dagen så han får vila och slippa bli så uppäten(skimmel, kan inte rida honom annars). Men nu går han ute på dagen och inne på natten eftersom vi flyttat o annars blir han ensam på natten. Så nu äter han hela dagarna o vill knappt ha hö inne..

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 076
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 479
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 224
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 610
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?