Jag tolkar det som ungefär samma sak, ja.Nja, de säger väl inte att det räcker i uppräknade länder, utan att ID-kort utfärdade i de länderna är giltiga?
Nu lär det väl vara ungefär samma sak, men ändå.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tolkar det som ungefär samma sak, ja.Nja, de säger väl inte att det räcker i uppräknade länder, utan att ID-kort utfärdade i de länderna är giltiga?
Nu lär det väl vara ungefär samma sak, men ändå.
Skaffa passet är kanske inte problemet (man skaffar ju nationellt ID på samma sätt). Men ett ID-kort är mindre känsligt än ett pass. Ett trasigt pass ska bytas ut, vissa länder är extremt känsliga, minsta lilla skada så får du inte visum. Behöver man ändå ett ID-kort kan man ju lika gärna ha ett nationellt, och varför då skaffa pass också, om man endast reser inom Schengen? Sedan kan en del som reser mycket behöva lämna in passet för visumansökan (kan ta en vecka eller mer). Och det är ju bra om det inte hindrar en från alla resor.Jag reser alltid med pass, kan inte se problemet i att skaffa pass om man uppfyller kriterierna, .
De flyger ju till Irland och Storbrittannien, gissar att de även flyger till andra länder som inte är med i Schengen. EU och Schengen är inte samma sak.Ja, fast med tanke på att Marocko är enda landet utanför schengen de åker till ........
Marocko är ju inte med i Schengen så det borde ju vara tydligt att de inte godkänner ID kort, det gör väl inget land utanför EU?
Fast EU och Schengen är inte samma sak. Finns länder som är med i EU men inte Schengen och tvärt om.Jag flyger alltid utan pass inom EU, endast med nationellt ID-kort.
Är jag i allra högsta grad medveten om. Se mitt sista inlägg om Norge där det krävdes pass. Marocko är dock inte med i någotdera och ett av få länder utanför EU som de flyger till vilket också var vad jag skrev.Fast EU och Schengen är inte samma sak. Finns länder som är med i EU men inte Schengen och tvärt om.
Må så vara, jag flyger alltid med id-kort endast inom Europa . Jag säger inte hur reglerna ser ut utan hur jag gör.Fast EU och Schengen är inte samma sak. Finns länder som är med i EU men inte Schengen och tvärt om.
I inlägg 18 skrev du att Marocko är enda landet utanför Schengen som Ryan flyger till. Inlägget om Norge hittar jag inte. Men egentligen var detta svar till Niphredil ;-)Är jag i allra högsta grad medveten om. Se mitt sista inlägg om Norge där det krävdes pass. Marocko är dock inte med i någotdera och ett av få länder utanför EU som de flyger till vilket också var vad jag skrev.
Men då finns risken att du blir stoppad om du ska till ett land utanför Schengen. Jag gissar att det är det som har hänt i de diskussioner som dyker upp på nätet. Att någon har tänkt att landet ingår i EU så då ska det räcka med Nationellt ID, men så är det ett land utanför Schengen. Ibland går det kanske bra? ibland inte.Må så vara, jag flyger alltid med id-kort endast inom Europa . Jag säger inte hur reglerna ser ut utan hur jag gör.
Aha, då blev det fel :-), nä det är sant, schengenländer flyger de till några fler.I inlägg 18 skrev du att Marocko är enda landet utanför Schengen som Ryan flyger till. Inlägget om Norge hittar jag inte. Men egentligen var detta svar till Niphredil ;-)
Hittade(!) och läste länken. Verkar vara ett helt vansinnigt rederiföretag, inte Norge som var problemet. Sedan känns det som att en del resebyråer kanske mer försöker friskriva sig för allt, än att ge helt korrekt information.Aha, då blev det fel :-), nä det är sant, schengenländer flyger de till några fler.
Sant, men trots det tror jag inte man ska ta det som självklart att nationellt ID kort gäller (det är ju också det de säger i det jag fullmarkerat). Tycker det är rätt ofta dessa diskussioner går på resegrupperna i facebook, där en hel del faktiskt har blivit nekade vid både gränskontroller och av flygbolag. Så uppenbarligen händer det ju (i just artikeln med paret saknade de ju egentligen både giltigt pass och ID kort, det var mest det fetmarkerade jag ville ha fram).Hittade(!) och läste länken. Verkar vara ett helt vansinnigt rederiföretag, inte Norge som var problemet. Sedan känns det som att en del resebyråer kanske mer försöker friskriva sig för allt, än att ge helt korrekt information.
Exakt vilka länder och flygbolag?Tycker det är rätt ofta dessa diskussioner går på resegrupperna i facebook, där en hel del faktiskt har blivit nekade vid både gränskontroller och av flygbolag
Flyger du med ex Ryan så lär du tvingas uppge/visa pass(eventuellt nationellt id-kort) mellan 4 till 5 ggr. Skulle tro att de flesta bolag har samma rutiner. Detta har nada med schengen att göra utan är bolagens egna säkerhetsrutiner.Trots att de ingår i Schengen? Det var en spännande regel..
Tror jag har skrivit det innan i tråden, verkar vara många som blivit stoppade av Wizz, några av Ryan Air och några av Norwegian inom Europa (det har varit flera diskussioner så mer precist kan jag inte gå in eftersom jag jobbar och det ligger på facebook och jag inte har tillgång till facebook på jobbdatorn).Exakt vilka länder och flygbolag?
Nu kommer jag skaffa ett pass eftersom flygbolaget tydligen krävde detta, men det skulle ju vara önskvärt att polisen kanske kunde nämna en liten "by the way- flygbolagen får/kan ha egna regler".Flyger du med ex Ryan så lär du tvingas uppge/visa pass(eventuellt nationellt id-kort) mellan 4 till 5 ggr. Skulle tro att de flesta bolag har samma rutiner. Detta har nada med schengen att göra utan är bolagens egna säkerhetsrutiner.
Det har jag förståelse för, men det måste vara jobbigt att upprätthålla dessa principer då i stort sett allt i klädväg kommer från länder med slavlöner och tuffa arbetsförhållande.Nu kommer jag skaffa ett pass eftersom flygbolaget tydligen krävde detta, men det skulle ju vara önskvärt att polisen kanske kunde nämna en liten "by the way- flygbolagen får/kan ha egna regler".
Sen vill jag bara påpeka att jag aldrig skulle sätta min tass på ett RyanAir-flyg