Nationellt identitetskort

Masqueradee

Trådstartare
Ni som reser med nationellt ID, har ni någon gång haft problem med att bara ha det och inte ett pass? Jag ska resa till Prag om en månad och enligt polisens hemsida ingår Tjeckien i Schengen så det bör ju inte vara ett problem, men jag är lite nojig över att stå där och bli kollad och avvisad ^^

Flyger du är det upp till flygbolaget att bestämma. Ryan Air kräver pass till exempel. Åker du bil bör det räcka med godkänt ID.

Trots att de ingår i Schengen? Det var en spännande regel..

Ryan förnekar sig inte, de är ett väldigt spännande flygbolag ...

Flygbolagen kanske tycker att pass är svårare att förfalska och de vill inte ha några terrorister med falska id-kort ombord.

Fast det är inget de borde "tycka" något om. Nationellt id-kort, icke att förväxla med vårt vanliga svenska id-kort, ska vara en lika säker handling om passet.

Fast det är inget de borde "tycka" något om. Nationellt id-kort, icke att förväxla med vårt vanliga svenska id-kort, ska vara en lika säker handling om passet.
Hur ser ett svenskt id-kort ut? På mitt står Sverige/Sweden/Suede i vänster kant, nationellt identitetskort i höger (högst upp), då lär det vara just ett nationellt va? *nojig* ^^

Ni som reser med nationellt ID, har ni någon gång haft problem med att bara ha det och inte ett pass? Jag ska resa till Prag om en månad och enligt polisens hemsida ingår Tjeckien i Schengen så det bör ju inte vara ett problem, men jag är lite nojig över att stå där och bli kollad och avvisad ^^

Det ska inte vara något problem i.o.m Schengen.
Så du kan vara lugn.

nationelltid.jpg

Jag har alltid rest med pass, men följer diskussionerna om detta i flera resegrupper på facebook, Ryan air har nekat ett flertal gånger i alla fall vad det verkar (liksom Norwegian och wizz). Marocko är inte med i EU så det hör väl inte riktigt till diskussionen. Jag hade inte vågat resa utan pass med flyg, ens inom Europa, kan jag säga. Men det är jag.

Edit; Wizz är det enligt diskussionerna som inte håller nationellt ID som godkänd legitimation. Ryan Air och Norwegian har dock stoppat flertal gånger.

Jag har alltid rest med pass, men följer diskussionerna om detta i flera resegrupper på facebook, Ryan air har nekat ett flertal gånger i alla fall vad det verkar (liksom Norwegian och wizz). Marocko är inte med i EU så det hör väl inte riktigt till diskussionen. Jag hade inte vågat resa utan pass med flyg, ens inom Europa, kan jag säga. Men det är jag.
Det är Ryan som själva nämner Marocko i infon jag länkade till.

Det är Ryan som själva nämner Marocko i infon jag länkade till.
Ja, och det hör ju inte riktigt till den här diskussionen, eftersom diskussionen var huruvida man behöver det inom schengen eller inte. Finns det något land utanför EU och schengen som man kan resa till utan pass?

Ja, och det hör ju inte riktigt till den här diskussionen, eftersom diskussionen var huruvida man behöver det inom schengen eller inte. Finns det något land utanför EU och schengen som man kan resa till utan pass?
De skriver själva:
UTRIKESRESOR – GODKÄNDA RESEDOKUMENT:

• Ett giltigt pass
  • Ett giltigt nationellt ID-kort, utfärdat av en medlemsstat inom EES-området (europeiska ekonomiska samarbetsområdet). För närvarande utfärdar endast följande EES-länder nationella ID-kort som godtas på Ryanairs flygningar: Belgien, Bulgarien, Cypern, Estland, Finland, Frankrike*, Gibraltar, Grekland, Italien, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Rumänien, Schweiz, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Österrike. *Giltighetstiden för franska nationella ID-kort (som utfärdas för vuxna) har förlängts från 10 till 15 år, dock ENDAST för kort som har utfärdats mellan den 2 januari 2004 och 31 december 2013 (utom flygningar till/från Malta).
  • För resor till Marocko godtas endast ett giltigt pass.
Jag tog med det för att de själva säger att nationellt id-kort räcker i alla uppräknade länder - och att det bara är till Marocko de bara godkänner pass.

Det är vad de själva säger, hur de sedan gör i praktiken har jag ingen aning om.

De skriver själva:

• Ett giltigt pass
  • Ett giltigt nationellt ID-kort, utfärdat av en medlemsstat inom EES-området (europeiska ekonomiska samarbetsområdet). För närvarande utfärdar endast följande EES-länder nationella ID-kort som godtas på Ryanairs flygningar: Belgien, Bulgarien, Cypern, Estland, Finland, Frankrike*, Gibraltar, Grekland, Italien, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Rumänien, Schweiz, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Österrike. *Giltighetstiden för franska nationella ID-kort (som utfärdas för vuxna) har förlängts från 10 till 15 år, dock ENDAST för kort som har utfärdats mellan den 2 januari 2004 och 31 december 2013 (utom flygningar till/från Malta).
Jag tog med det för att de själva säger att nationellt id-kort räcker i alla uppräknade länder - och att det bara är till Marocko de bara godkänner pass.

Det är vad de själva säger, hur de sedan gör i praktiken har jag ingen aning om.
Ja, fast med tanke på att Marocko är enda landet utanför schengen de åker till så är det väl inte så konstigt (har visserligen för mig att de flyger till Israel också, där godtas ju inte ens pass om man har någon stämpel från något land de inte gillar så med all säkerhet tar de inte nationellt ID kort där heller). Som sagt, ts frågade ju om kraven i schengen länder. Marocko är ju inte med i Schengen så det borde ju vara tydligt att de inte godkänner ID kort, det gör väl inget land utanför EU?

Jag reser alltid med pass, kan inte se problemet i att skaffa pass om man uppfyller kriterierna, men det verkar på flera diskussioner som att folk blivit stoppade på Ryan Air. Jag hade dock fel i att det var de som krävde det - Wizz däremot kräver det. Sedan som sagt, har det tydligen hänt även på Ryan Air. Jag hade inte flugit utan.

Jag flyger alltid utan pass inom EU, endast med nationellt ID-kort.

De skriver själva:

• Ett giltigt pass

Nja, de säger väl inte att det räcker i uppräknade länder, utan att ID-kort utfärdade i de länderna är giltiga? :)

Nu lär det väl vara ungefär samma sak, men ändå.

Liknande trådar

Samhälle Behövde mitt pass idag, ska inte resa men ska förnya bank-id och där godkänns inte körkort som id. Döm till min förvåning när mitt pass...
Svar
11
· Visningar
907
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
867
Senast: Cambrie
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 140
Senast: KesoNeso
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kommit till skott och beställt medicin till mig själv online. Borde få det senast torsdag. Jag har också kommit till skott och...
Svar
9
· Visningar
1 069
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix