nationell tävling utomlands?

fälttävlansnisse

Trådstartare
Om man vill rida nationell tävling i tyskland. Behöver hästen ha FEI pass då?
Anmäler man dit själv eller går man genom förbunden?
Något annat som ä'r bra att tänka på?

Sv: nationell tävling utomlands?

Nej du ska inte behöva FEI pass. Det är väl bara för Internationella klasser. Ett vanligt pass räcker.

Om man vill rida nationell tävling i tyskland. Behöver hästen ha FEI pass då?
Anmäler man dit själv eller går man genom förbunden?
Något annat som ä'r bra att tänka på?

Ska vara vanligt pass, har du FEI-pass så ta med det vanliga också. Iallafall danskarna vill ha det.
Vacc kan skilja, kolla om det är ändringar i Ty eller Dk.
Ang anmälan så är det skillnad på Dk och Ty.
Danmark är det bara att anmäla till själv. Du behöver inte heller vet.intyg för en tävlingsresa. (Be om att få ett utdrag ur resultatlistan när du ska hem för att visa att du tävlat. )
Tyskarna däremot har ibland viljat ha interimlicens om det inte går via förbundet. Då blir det snabbt dyrare. Bäst är att kolla med arrangören... de avgör. Oftast släpper de igenom så man slipper den kostnaden, en del vsste inte ens om att förbundet hade en överenskommelse när vi var i Negernbötl ifjol. Till Tyskland krävs friskintyg men kollen är ganska ovanlig...
Danskarna har en del egna regler. Deras TR finns på nätet. Ok med grimma men du får inte ha hästen i släpet hela dagen.
En del skillnader ang handskar, kavaj och bett också.

litet tillägg bara pga hårdare regler from i år. Ta som I säger med resultatlista hem, men även startlista på vägen dit. Danskarna har tolkat transportreglerna hårt, och om du ska på nationell tävling är detta ok. Så fort du ska på internationell måste du ha kompetensbevis, transportörtillstånd, och transporten godkänd...

litet tillägg bara pga hårdare regler from i år. Ta som I säger med resultatlista hem, men även startlista på vägen dit. Danskarna har tolkat transportreglerna hårt, och om du ska på nationell tävling är detta ok. Så fort du ska på internationell måste du ha kompetensbevis, transportörtillstånd, och transporten godkänd...

en liten fråga.. ngn som vet?
kollar Danskarna vid bron? Danskarnas koll när man kommer hem från Ty.. har vi sett men ingen annan.

en liten fråga.. ngn som vet?
kollar Danskarna vid bron? Danskarnas koll när man kommer hem från Ty.. har vi sett men ingen annan.

De tog in vår bil o trailer redan i augusti då vi tävlat i danmark, vid bron... som tur var hade vi dressyrprotokollet att visa upp, var vi varit o hur länge vi kört etc...:(

De tog in vår bil o trailer redan i augusti då vi tävlat i danmark, vid bron... som tur var hade vi dressyrprotokollet att visa upp, var vi varit o hur länge vi kört etc...:(

svenskar el danskar?
vi har varit över sådär 20 gånger men aldrig sett ngt...
däremot är danskarna tuffare vid färjan i Rödby

svenskar el danskar?
vi har varit över sådär 20 gånger men aldrig sett ngt...
däremot är danskarna tuffare vid färjan i Rödby

svenska sidan.... det var första gången de tog oss med, har åkt hit och dit fler gånger... vi fick stå där tillsammans med bilar som knarkhundar gick igenom.... tjo ho.

Tydligen har de avsatt en massa poliser som bara ska kolla djurtransporter from i år, så det kommer nog att bli hårdare låter det som. De har visst bötfällt en ryttare redan med höga böter (25000)i år.

Det där transportörtillståndet och koll av transporten, vart skaffar man det?

Tillståndet på jordbruksverket (+ utdrag ur belastningsregistret) 800:-, Kollar transporten gör kommunens djurskyddsinspektör ca 600:- och kompetensbeviskurs får du leta efter men i dina trakter finns Curt-Runes som har kurser drygt 2000:-

Här hjälper det inte att vara hoppryttare :D bara att bita ihop :crazy:

Jag fick höra igår att de redan tagit hästbilar vid bron. En hoppryttare fick böta 25'Dkr :eek:

ja och en ponnyryttare slappa undan böter helt. Fick höra det av mamman igårkväll. Detta var samtidigt som "kändisen" åkte dit. Undrar om allt är sant. Skrönor om bron brukar vara många. :crazy:
Har ngn hittat artikel om detta?
Aicha?
Verkar som det går hårt efter vilken utsträckning man har det som företag och det säger man ju att svenskarna följer men inte danskarna/tyskarna eftersom de anser att alla som håller på med hästar är företagare.

Därav min fråga om det är svenskt eller danskt vid bron. Där är bara en kontroll. Fast där är kanske olika beroende på håll?

Ska bli spännande det här.

Min kurs går i feb men nu har man ju åtminstone papper på den så i S får man köra.

I Tyskland har man gjort undantag för hela förfarandet för tävlingsryttare,lika i Holland, men danskarna verkar hårdast här uppe i norr. I Italien ska et kosta €6000om man ej har tillstånden...

Tillståndet på jordbruksverket (+ utdrag ur belastningsregistret) 800:-, Kollar transporten gör kommunens djurskyddsinspektör ca 600:- och kompetensbeviskurs får du leta efter men i dina trakter finns Curt-Runes som har kurser drygt 2000:-

Här hjälper det inte att vara hoppryttare :D bara att bita ihop :crazy:

Tack! Kursen är jag redan anmäld till nästa Lördag men det andra får jag väl ordna rätt kvickt..

ja och en ponnyryttare slappa undan böter helt. Fick höra det av mamman igårkväll. Detta var samtidigt som "kändisen" åkte dit. Undrar om allt är sant. Skrönor om bron brukar vara många. :crazy:
Har ngn hittat artikel om detta?
Aicha?

Nope, jag har faktiskt inte satt mig in i detta, bara hört de historierna som nämns här. Jag konstaterade att jag själv inte kommer att behöva något svindyrt (!) tillstånd i år eftersom jag knappt groomar varken i Sverige eller utomlands (& därmed kör) längre, så då var jag rätt nöjd. :devil:
För att jag ska kunna köra en annan privatpersons häst till de träningar jag rider så kommer jag inte behöva något tillstånd enligt nån snubbe på Jordbruksverket, eftersom varken ägaren eller jag har någon hästverksamhet. Så jag hoppas att det stämmer. Och Öresundsbron kommer jag hålla mig borta ifrån... :angel:

Hörrudu är du säker på det där eller?

Vilket utav det? ;) Helt säker är man ju aldrig vettu. :p

Jag har nu lusläst reglerna på Jordbruksverkets hemsida och man kan nog lugnt säga att nya FT-tr är solklart jämförelsevis....:cool: I ena ögonblicket skriver de att reglerna för transporter endast gäller företagare och i andra att det KAN gälla hobbyryttare/uppfödare mfl...så jag har mailat för info.

Dessutom så ska ju RF ha ett möte med Jordbruksverket för RF tolkar ju reglerna som att de endast gäller ekonomisk verksamhet...

Liknande trådar

Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 063
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
715
Fritid Vet inte om jag pallar en vinter till här. Om man vill ta med sig hundarna och tillbringa vintern utomlands, hur gör man? Vaccinationer...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: Törnrosa
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 317
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka