nätavgift och el kostnad

tanten

Trådstartare
Nyheterna har rapporterat om höjningen av nätpriserna och i ett inslag sades att nätavgifterna utgör ungefär en fjärdedel av elräkningen.

jag blev lite förvånad eftersom de hos mig är ungefär lika stora. Jag har förstås inte så höga räkningar för mina två hus och uthus men ändå... Är verkligen nätavgiften så liten som 25% av totalen?

Sv: nätavgift och el kostnad

För oss utgör den också närmare hälften men det är för att vi har snordyra E## vännerna i grannkommunen betalar inte ens en tredjedel i nätavgift :rage:

Vi har väldigt låg förbrukning så för oss blir nog avgiften hälften.
Ligger på i snitt 250:- per månad med förbrukningen och avgift, villa med källare, 116 + 116 kvm.

Jag har Vattenfall som nätägare, inte E.on, men betalar redan ungefär lika mycket i nätavgift som i förbrukning till det andra elbolaget. Jag tror inte Fortum är speciellt billiga heller. Är det fler elbolag ni vill att jag skriver ut så ni slipper använda asterisker? ;)

Jag undrar om det inte är journalisterna som blandar ihop begreppen lite. Elkostnaderna består ju av fyra delar, förutom skatt och moms. Dessa fyra delar är elabonnemang (till elbolaget), elnätsabonnemang (till elnätsbolaget), kostnad för volym el man förbrukar (till elbolaget) samt kostnad för volym el som överförs på nätet (till elnätsbolaget). Om man bryter ut bara kostnaden för elnätsabonnemanget misstänker jag att den kan utgöra en fjärdedel av kostnaden. Men tillsammans med överföringskostnaden så utgör det ca halva elkostnaden.

Jag betalar ca 170 kr/mån för själva elen (inkl. Skatt och moms). I nät och hanteringskostnad betalar jag ungefär 170 kr/mån...

Fick elräkningen idag och vårt elnät ligger på ca 40% av elräkningen, så närmare hälften här med.

Är förresten 250 kr/månad (el inkl nät) för en 65 kvm stor tvåa normalt i elkostnad eller har vi ett väldigt dyrt avtal? Det gäller nu september - november, vet inte om det ligger väldigt mycket lägre på sommaren. Vi har varken diskmaskin eller tvättmaskin.

Vi bor i en trea på 74 kvm och har diskmaskin, vår elräkning ligger på 1059 kr (inkl nät) för senaste 3 månaderna. Vi har dock en projektor som drar mer el än en vanlig tv. Ingen tvättmaskin.

Det är samma som vi som som sagt har 116 + 116, med tvättmaskin, tumlare och diskmaskin.
Dock ligger vi runt 50 % lägre jämfört med liknande hushåll enligt Eons hemsida.

Låter väl rätt normalt. Det är ungefär vad vi betalar för vår trea på 68 kvm (med diskmaskin men gashäll istället för elektrisk häll). Vi har ett av de billigaste elabonnemangen som finns med grön el.

kl

Är nätavgiften samma för alla(med samma nätleverantör) oavsett elförbrukning?
För mig är nätavgiften mycket större än elförbrukningskostnaden, men jag förbrukar väldigt lite el och gör aktiva val av leverantör.

Nej den är inte samma för alla, beror på storleken på huvudsäkringen. Det kan du se på ditt elnätsföretags hemsida. Men om man förbrukar lite el så kommer abonnemangskostnaden naturligt utgöra en större andel av totalkostnaden (jämfört med en lägenhet med samma amperetal men högre förbrukning). Dock blir ju totalkostnaden lägre.

Vi har turen att ha Luleå Energi Elnät AB - som sedan många år har bland landets absolut lägsta elnätsavgifter! Vi har dessutom landets billigaste fjärrvärme, tack vare policybeslut av kommunen, som äger Luleå Energi-koncernen. :D (Fjärrvärmen är spillvärme från SSAB:s masugn och nytt 25-årsavtal avseende priset har nyligen tecknats. Policyns syfte är att det ska vara billigt att bo i Luleå.)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka