nät över mulen?

Switch

Trådstartare
kollade på spring tour igår. såg att JK´s Libertina hade nåt slags "nät" eller tygbit över mulen... vad är det för någe??:confused: har även sett något liknande på FT-hästar men där är de väl för att "tejpa" upp näsborrarna eller nåt, vad jag har förstått?

Sv: nät över mulen?

Nätet används av flera anledningar, bland annat som flugskydd, solskydd eller skydd mot grusstänk. Vissa hästar är väldigt känsliga om sin mule så nätet lindrar besvären (påstås det iaf, jag har ingen personlig erfarenhet av det).

Har även läst någonstans att det ska lindra huvudskakningar - typ en "olat" el "sjukdom".
http://www.equilibriumproducts.com/head_shaking/net_reliefreg_muzzle_net/
http://www.usask.ca/wcvm/herdmed/applied-ethology/behaviourproblems/headshake.html
Om nätet fungerar eller inte har jag ingen aning om.

Jag ser det mest som ett flug och solskydd.

Senast ändrad av en moderator:

Tror inte att man har solskydd när man hoppar en klass på 2 minuter liksom. Tror isåfall det är mot flugor, då vissa hästar inte gillar att ha flugor på mulen :D

Hästarna som jag vet har det är hästar som har problem med allergi. (ofta mot gräs)

Kan det ha sett ut såhär typ?
superMrFrost_01.jpg

"Pullnät, för hästar som har en tendens till att pulla"
Används på travhästar! Om det var det som Libertina gick utrustad med så kan du alltid skapa en tråd på Trav och höra med dom hur det fungerar!
Jag är inte så haj på det nämligen :D

Tror inte att man har solskydd när man hoppar en klass på 2 minuter liksom. Tror isåfall det är mot flugor, då vissa hästar inte gillar att ha flugor på mulen :D

Hästarna som jag vet har det är hästar som har problem med allergi. (ofta mot gräs)

Jag menade självklart inte att Libertina hade det som solskydd :smirk:
Jag skrev bara vilka användningsområden nätet har.

Flugnätet används för hästar som är känsliga mot flugor, småkryp eller sandstänk från banan, funkar bra på hästar som är oerhört känsliga och börjat slå med huvudet när något kommer mot mulen.

Tejpen som du pratar om används inom fälttävlan. Sägs hjälpa till med luft tillförseln ovh vidga näsborrarna. Hur mycket det hjälper kan man ju dock diskutera:smirk:

Flugnätet används för hästar som är känsliga mot flugor, småkryp eller sandstänk från banan, funkar bra på hästar som är oerhört känsliga och börjat slå med huvudet när något kommer mot mulen.

Tejpen som du pratar om används inom fälttävlan. Sägs hjälpa till med luft tillförseln ovh vidga näsborrarna. Hur mycket det hjälper kan man ju dock diskutera:smirk:

Det där med tejpen, hörde om en tjej som hade använt det när hon skulle tävla, hon flög med sina hästar och hästen hade fått svårt att andas. Då hade hon satt på det men sen när hon skulle tävla blev hon diskad för att det typ va någon sort av doping. Har jag hört iaf.

nej, det var mycket tätare, ungefär som hopp_o_galopps första länk.
långnos: kan dom verkligen få sandstänk på mulen? känns ju som att det skulle flyga bakåt...
kissable: är du säker? för tejpen användes på FT WC förra året...

Används också på hästar som har Headshaking zyndrome.
Vilse här på buke hade det på sin märr när hon var i livet och det verkade fungera bra.

Ja tydligen,haha:D Vet iaf att en del använder det som hoppar just därför;) Kanske om det blåser orkan och det blåser sand på hästen, vad vet jag:D

Finns säkert olika typer av tejp och säkert en del med otillåtna substanser...men flertalet rider ju med det inom fälttävlan så då kan det ju inte vara olagligt;) Vet att även typ maratonlöpare har sådan tejp på näsan när de springer. Själv tror jag bara att det är ren placeboeffekt....de TROR att det ska hjälpa, och självklart gör det också det då:D

Menar du sån här tejp på mulen så är det till för att hästen ska andas bättre. Det är dopingklassat i Sverige (kanske andra länder också, vet inte) men ok internationellt.
Det heter Flair, du kan nog läsa mer om du googlar :)

1925.jpg

Nätet är nog mest till för hästar som är känsliga mot flugor

haha, ja men så är de väl med mycket:D
nyrelski: ja de var nåt liknande iaf, tack för namnet:)

Libertina har det för mkt mkt mkt svag HS, om jag nu minns rätt.

Används också på hästar som har Headshaking zyndrome.
Vilse här på buke hade det på sin märr när hon var i livet och det verkade fungera bra.

Som jag också skrev i mitt första inlägg och länkade till info ;)

Dock visste jag inte om det hade effekt eller inte då jag ej har personlig erfarenhet (som jag också skrev), men det är ju bra om det funkar. Synd att man har problemet bara :crazy:

Haha, det är mer ryttaren som fantiserar upp problemet...:angel:

Men med den danska är det ju iaf ett faktiskt problem:idea::D

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 949
Senast: valpköpare
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka