nät över kål - hela tiden?

tanten

Trådstartare
Mitt första år med kålväxter...

jag odlar - på begäran :) - grönkål. Köpte ett nät för att plantorna ska överleva. De är nu frodiga och fina där under nätet, något enstaka blad ätet på bara.

Nu min fråga - ska nätet vara på hela tiden? Eller är det bättre att ta av det i något skede?

Mitt första år med kålväxter...

jag odlar - på begäran :) - grönkål. Köpte ett nät för att plantorna ska överleva. De är nu frodiga och fina där under nätet, något enstaka blad ätet på bara.

Nu min fråga - ska nätet vara på hela tiden? Eller är det bättre att ta av det i något skede?

Jag tycker att just grönkål är väldigt förskonat från kålmal, de äter hellre annat. Den här tiden har det också oftast lugnat ner sig med angreppen.

Jag hade tagit av nätet, du ser ju om det börjar fladdra kring plantorna.

Jag odlar utan nät eller väv och sprutar istället med ett ekologiskt preparat, inte kemikalie utan en bakterie som larverna äter upp och dör av. Det funkar toppenbra och jag slipper både mask i kålen, uppätna plantor OCH att ha väv/nät på.

Jag tycker att just grönkål är väldigt förskonat från kålmal, de äter hellre annat. Den här tiden har det också oftast lugnat ner sig med angreppen.

Jag hade tagit av nätet, du ser ju om det börjar fladdra kring plantorna.

Jag odlar utan nät eller väv och sprutar istället med ett ekologiskt preparat, inte kemikalie utan en bakterie som larverna äter upp och dör av. Det funkar toppenbra och jag slipper både mask i kålen, uppätna plantor OCH att ha väv/nät på.
..och preparatet heter?

Grönkål överlever ju minusgrader och snö, fortsätter att växa hela vintern. Då är det inte ens sniglar i farten :D

Grönkål överlever ju minusgrader och snö, fortsätter att växa hela vintern. Då är det inte ens sniglar i farten :D
Ja, det vet jag ju.
Men frågan är ju om de klarar sig om jag tar av nätet nu när de är långt över 30 och väldigt frodiga. Nätet håller ju ner dem lite också.

Jag är grundskeptisk till kål.
Har försökt ett antal gånger genom åren och aldrig lyckats. inte ens med kålrötter... Allt äts upp. har fått det förklarat med att jag använder ganska rikligt med brunnen stallgödsel och att insekterna trivs i det.

"mina" rådjur verkar vara skjutna :devil:

...de som snodde ALL fallfrukt förra och förrförra året och skällde ilsket när jag gick i DERAS trädgård.

Hehe, ja du kan ju hoppas. Jag ser aldrig rådjuren här, men när den första snön kommer så brukar grönkålen vara uppäten i ett nafs :)
Ska sätta kompostgallerbur kring dem i år då jag faktiskt vill se hur länge den står här i Norrbotten. Och för att den här pajen är så gudomlig. Kanske till rådjur ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 566
Senast: starcraft
·
Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
1 036
Senast: MissFideli
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka