Nät/galler för fönster?

Remix

Trådstartare
Anledningen till att jag skriver detta är för att jag vet att en del i vårat stall är medlemmar här och denna tråd kanske kan misstolkas. Anledningen till att jag frågar är för att jag vill lära mig mer, inte för att använda detta mot någon.

Vad jag förstått är det lag på att ha galler för fönster i boxarna men nu undrar jag om det räcker med ett nät med rutor på 5x5 cm? Det är vad vi har nu. Jag ser gärna att jag skulle få ett galler men är nätet tillåtet får jag nöja mig med det! :)

Sv: Nät/galler för fönster?

så länge det håller för en hästspark så ska det vara okej verkar det som av det jag får upp vid googling

Oj, fönstret går nog sönder men enligt våran stallägare ska inget glas kunna komma ut på hästen?

Vitsen med galler är att hästen inte ska kunna komma åt fönstret genom att sparka eller liknande. Om hästen kan sparka sönder fönstret ska det vara satans så tätt galler för att det inte ska kunna komma glassplitter in till hästen.

Så nej, vitsen är inte att skydda hästen mot eventuellt glassplitter utan förhindra hästen att komma åt fönstret in the first place.

Galler skyddar inte heller från att få in glassplitter. Vis av erfarenhet även om gallret höll så gjorde inte glaset det :crazy:

Alla studier visar ju att nät/rutgaller håller bättre för hästsparkar än vanliga galler, givet att det håller tillräckliga dimensioner givetvis. Det är 5x5 rutor som har testats.
Sök på Michael Ventorp + Säker inredning till häst så borde du få upp en artikel på pdf.

Om jag bygger nytt stall någongång blir det nätdörrar/grindar helt klart! Vi har rutgaller i fönstren nu.

Beror ju på vilket material det är. Låter som TS har ett mjukt nät typ som buktar in mot fönstret vid en spark. Testerna har ju gjorts på armeringsjärns rutor.

Det ser ut som ståltråd ungefär och ligger direkt mot fönstret. Fönstret skulle absolut gå sönder av lättare smäll än en spark då det har några år på nacken. Fönstret ifråga är trasigt ("låsregeln" på ena sidan är spårlöst försvunnen och den andra börjar bli till åren) så det händer att det "ramlar ner" när man stängt igen det på ena sidan, några cm. Är livrädd att det ska bli en sån smäll om det ramlar mot boxväggen så det går sönder och kommer in massa glas i boxen. :(

Ja och som jag skrev ska det vara rätt dimension. Självklart inte tunn ståltråd.

Finns mer info att läsa om ang studien jag hänvisade till.

Och nej det var definitivt inga armeringsjärn utan 5 mm trådtjocklek ståltråd och 5 cm rutor. Själva grejen är att det ska bukta in en bit vilket räddar hästbenet och givetvis måste rutgallret sitta på lagom avstånd från glaset.

Det låter inte godkänt eftersom gallret ligger an mot glaset. Vad är det för tjocklek på trådarna och går det att flytta ut det en bit från fönstret?

Ojdu, dom är rätt tunna, 2 mm kanske? men dom är inte böjbara utan ganska härdade (kan väl bro på att dom ligger spända också) men jag gissar på att det är svårt att böja dom även från marken.. Dom sitter fast mot listen med "krokar", svårt att förklara men går inte att flytta ut.

Alla andra i stallet har galler + nät utom jag och jag tänkte bara om det var godkänt att ha så så kan jag ju inte bråka om det heller.

Liknande trådar

Anläggning Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till...
2
Svar
20
· Visningar
6 887
Senast: mackan
·
Anläggning Hejsan! Jag ska snart flytta till en gård och ska då äntligen få ta hem min fina pålle :D Jag ska då ha honom och en sällskapshäst...
Svar
15
· Visningar
4 619
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 361
Senast: Mirre
·
Foder & Strö Sökte men hittade inte något som hjälpte, har jag missat någon tråd - länka gärna! Nu är det så att min häst står på fri tillgång...
Svar
15
· Visningar
1 784
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17