Nåt att bita i......

martha

Trådstartare
Idag fick jag en nykastrerad hingst( förståss :p)
Så nu vill jag höra med alla "hanterare" hur jag ska åtgärda "problemet"...
Han är så fruktansvärt hingstig...så han stod med fullt stånd hela vägen i transporten...helt galen..när jag skulle lasta ut honom ville han nästan betäcka mig...nåja, han åkte ut i en utebox...fick även en annan kastrat samtidigt och för att vara hygglo tänkte jag ställa den hästen bredvis så han slapp stå ensam ute...men jag hann bara ca 15 meter ifrån innan han började "grisa" med att trycka sig mot mellan väggen och vråla.

Sedan när jag skulle ge kvällen tänkte jag att jag skulle vara lite hygglo och hälsa honom välkommen hit, så jag stod och kilade han i huvudet....och han blev VRÅLKÅT...på MIG :crazy:
provade sen engång till och det blev lika.....KUL att ta ut honom i morrn :crazy:

Nh i all ära....HUR skulle ni bete er för att få ut hästen utan att behöva bli betäckt.......

popc.gif

Även om jag misstänker att du kommer få väldigt dåligt med bra svar.. Ser jag fram emot de som kanske kan komma! :angel:

Har liknande erfareheter, hingsten lugnade sig på bara ett par dagar.. Tills dess gick "Humlan" till och från hagen iförd hjälm och pisk, medans den Kåta Gaphalsen var iförd kedjegrimskaft.. :devil: :angel:

Sen Martha kanske du ska låta li att vicka så där sexigt på baken när du går.. :angel: :p

Det är lugnt Martha,skicka bara hit ett kort på hästen så skall jag se honom i ögat och vips så blir han valack ;)
I annat fall får han stå kvar i boxen tills jag kommer å då :idea:
Annars om du tar ett lasso med imorn så kan du alltid slå han i skallen med det :bump:

Hehe...funderar skarpt på att låta han gå i lillhagen som ligger bara några meter från hans box :angel: Tvivlar ändå på att han kan gå i en vanlig hage där det finns hästar runt om......trp talade om att normalt får dom ta med en extra finka som HAN ensam får åka i :crazy:
eg är det ju synd om han....men nu är han iallafall kastrerad....31 starter...dryga 800 på kontot.....

Titta honom djupr in i ögonen och blinka lite extra. :love:
Sen kliar du lite försiktigt bakom vänster öra.. och viskar -"Kan vi inte ta det i boxen istället..?..Lovar..."
Hästen trallar lyckligt med efter och sen när du har kommit fram så kasta in hästen i boxen , rusa ut och stäng dörrn och gå sen in och gnugga geniknölarna för att fundera ut nån ny vals du kan dra imorgon igen.. För han kommer inte gå på det ännu en ggn. Har väl hört talas om "hästminne" ?? :rofl: :rofl: :rofl:

:idea:Annars, har du ingen stor, fet ful hästkarl du känner som kan stirra honom in i ögonen och rapa honom rakt i ansiktet så kanske han blir avtänd... :D ;)

Och lyssna på Humelibumlans råd! :) Sluta VICKA så dant!! :rofl:

Va f-n....det räckte med att han luktade på HÄNDERNA.....han såg inte min röv engång :rofl: :rofl:

Är du säker??? De kan ha jäkligt lång hals. :angel: Och snegla kan de oxå.. :rofl: :rofl:
Bäst du aktar dig... Hörde en ggn en historia om en shettis och en ardenner.. :angel:*visslar*

Allvarligt så vet jag inte vad man ska göra.. Min erfarenhet av hingstar är i det största obefintlig. Konstateras kan att jag tror inte man "pratar" honom lugn direkt.. ;)
Det blir nog mer handgripliga lösningar i så fall och en jäkla fysisk styrka kan jag tro.. + en hingstkedja..

Nä, det GÅR ju inte att prata med han....blir ju bara pilsk då :crazy:
Eller såär jag väl en otroligt charmig kvinna och han tänder på såna....om jag inte skulle logga in här i morrn....så vet ni ju vart jag är :angel:

I detta läge vet jag inte om jag vågar visa dej för gosegubben :D
Om du inte loggar in imorn så :cry: :cry: :cry:

*funderar* Martha-mos...Eeehh..bäst att hålla utkik efter dig imorgon.
Ok, gör så här: Sätt på en hingstkedja, häng 50 kilo bly i framhovarna, göm röven, håll käften och hoppas på det bästa..
Jag ska hålla tummarna för dig!! :rofl: :rofl:

Om du nu inte vill bli betäckt :angel: :D och är villig att ta till lite drastiska metoder kan följande kanske vara en :idea:
Du luktar troligt vis lite av andra hästar och det känner han. Ta på något starkt luktande och för hästar avtändande. Dvs INTE brunst lukt ;) kanske har du tillgång till radital, jodopax eller likande i stallet som du kan ta lite på händerna. Oftast har man ju inte parfym stående i stallet :)
Går han riktigt långt kan det om man hinner...hjälpa att snärta till på snabeln med ett spö. Bara tillräckligt för att han ska fatta vitsen. :o
Förhoppningsvis lugnar han ju ner sig om någon vecka eller så.. ;)

Kom på en sak till. Klappa/nyp honom inte på bogen och bringan.
Många hingstar går igång på det.
Använder det själv ibland innan de ska "hoppa bock"

Jag hoppas att han lugnar sig.
Det låter lite väl hysteriskt.... :crazy:

Vissa har en rejäl hormonproduktion och för dessa vilddjur kan det ta ett par veckor/månader att lugna sig. Någon veterinär trodde att det faktiskt fanns hormon kvar i kroppen som kickade in vid väl valda tidpunkter.

Förstår att du har ohejdat kul med den nye och gör många spontana små utflykter :D. Vem vill inte kånka omkring sin vrålande hingst/tjur på ryggen?!

TV1000 + toarulle i boxen så kanske han håller sig lugn ett tag :smirk:
Annars har jag hört från två "hästgubbar" att det ska vara lika effektivt som en avstängninsknapp om man vrider om tungan på dem, men jag skulle nog inte våga prova det själv, alla hästar gillar väl inte att man gräver dem i munnen precis.

Hehe...än lever jag....han har bara slagit sönder hagen och står och försöker göra detsamma i boxen nu....
americain3.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka