Nästan överkörd av en MC

Sv: Nästan överkörd av en MC

Vilka historier ni har varit med om, och vilka idioter som sitter bakom rattarna!
Det skulle verkligen behövas en lång reklamkampanj för att öka medvetandet hos bilister när det gäller hästar i trakien. Precis som Vägverket kör sina don´t drink and drive eller använd reflex kampanj!
Jag har iaf kontaktat VV och hoppas på att få någon respons! Men tydligen har de som bor vid den vägen försökt tidigare att få ner hastigheten och försökt få fart hinder på vägen men det vill sig inte av en anledning...
Men jag ger inte upp, jag har bråkat med politiker tidigare som ville stänga skolor och jag har vunnit, så detta ger jag inte upp!

Man blir så arg så arg när man läser om oansvariga förare.....:devil:
Detta har hänt oss här också. Bilister, traktorförare, Mcförare och mopedister. Vissa har så svårt att fatta att det är levande djur som ryttarna sitter på. Det är precis som om dom tycker att man inte har på vägen att göra.

Nu är det ju inte så med alla förare!! Många sköter sig jättebra. Saktar ner eller tom stannar. Men men idioter finns:crazy:

Det är ju föraren till bilen som får skulden men vad hjälper det häst och ryttare om olyckan skulle vara framme. Allt för många hästar och tom ryttar har fått sätta livet till pga idiotiska förare....

hade det varit min häst hade han förmodligen fått sig en spark så han aldrig vaknade igen. vilket vore rätt åt honom!! fy fan för såna idioter. :mad:

har själv blivit påkörd av båda skogstraktor och bil med min andra häst. det gick bra men fy fasen vad rädda vi var och tänk hur illa det kunde gått. :crazy:
detta var på skogsvägar, smalt och med diken på båda sidor så det fanns ingenstans att ta vägen.

dock har jag svårt att förstå folk som rider på kraftigt trafikerade vägar!! det är verkligen en onödig risk!! när jag var ung och korkad red jag in till stan. visserligen var hästen trafiksäker men ändå. tänk om det hänt nåt, tex om jag ramlat av och hästen sprungit lös nere i trafiken. :eek: livsfarligt är det att vistas ute på asfaltvägarna. det är mer än tillräckligt farligt att rida, man behöver inte öka riskerna vid att ge sig ut i tung/tät trafik. det finns ingen häst som är helt bombsäker.

många där ajg har min häst saktar ned 8D

fast det verkar som att bilisterna tror att andra lagar gäller på asfaltsväg? ride ribland på rix1an en 90väg och de blåser förbi som om man inte fanns! :o tom. traktorerna gör det! även om det itne går riktigt lika fort ;P så gör de nästintill aldrig på grusväg! :o

applåder till alla tuff akillar i 15-20 års åldern där ajg har min häst som gjärna gasar runt med sina ´mopeder eller skräckinjagande volvos på grusvägarna men det är ju de som verkligen stannar och stänger av ifall hästen blir uppörd!

här hemma slänger sej förarna på tutan så fort dom ser ett hästekipage bara för att dom vill att det ska hända nåt "roligt" :angel:

nä usch :o

när jag är ute och rider möter jag oftast dom som saktar ner. men de finns ju sånna som inte göra de.

Nu rider jag hästar som är helt bombsäkra, dom lyfter inte ens på huvudet om det susar förbi hojjar lr. nått.

Vi har en mindre grusväg som är perfekt att galoppera på, dock är den smal och det kommer bilar ibland, alla bilar stannar medans vi susar förbi i full galopp :D Förarna blir måttligt förvånade när dom märker att vi inte saktar ner utan fortsätter. Men jag brukar tacka dom för att dom visat hänsyn. Men vi är van vid att möta bilar i full fart i galopp och bilar som kör som dårar, vi travar/galopperar alltid på grusvägarna här runt omkring och hästarna bryr sig inte ett smack. :banana:

Men sen har vi en större väg, där kör folk som dårar. Tex, en som körde om en husvagn i 100 km/h ( dte är en 70 väg) när vi kom ridades på andra sidan vägen :eek: Jag kan nog säga att hästarna har aldrig varit så snabba på att fatta vad galopp är och hoppa över så brett dike ( ca 2 m brett). Men då var jag sååå ursinnig och likadant hon som äger hästarna ( hon är dessutom polis) så jag gjorde en anmälan på det och det gick vidare :banana:

Annars har jag avrit rätt förskonad från "olyckor" och dårar.

Det vet jag mycket väl, smirka inte åt mig för det.

Dock är dessa hästar extremt okänsliga för saker. Två av hästarna har gått i parader inne i Stockholm, Malmö mm. Dom rör inte en min vad som än händer runt dom. Han koncentrerar sig helhjärtat på sin ryttare och vad denne vill. Blir inte jag rädd/nervös blir inte han det heller. Under dom 17 år (ägt dom sen 1 års åldern) ägaren har ägt dom så har dom ALDRIG blivit rädd för något oavsett vad det har varit. Peppar tar i trä :banana:

Dock är dessa hästar tränade väldigt mycket på skrämsel saker, andra djur, tränat med att folk som hoppar upp ur diken och skriker o gapar mm. Så jag skulle säga att dom är bombsäkra, det ska MYCKET till för att få dom rädda.

Hej, jag vet inte om jag skriver i rätt forum eller isf vilket forum jag ska skriva i men men hopaps på att få nåt svar iaf:)

Jo, det är så här att, här om dagen när min kära häst och jag skrittade längst en väg höll vi på att bli överkörda av en MC.
Jag hörde först hur nåt brummade runt en kurna och sen såg jag MC komma emot oss i en högfart. Där vi mötes var en lite rakare sträcka på vägen, men annars är vägen rätt krokig. Jag ville markera lite för MC-föraren, som jag såg inte hade några planer för att sakta ner, så jag tog ett steg in mot mitten av vägen med min häst. Vilket han där på gasar upp, lutar sig framår och inåt på MC och kör förbi ca 1m ifrån oss i ca 90-100 km/h. Jag kan ju känna mig helt säker på min häst men han kan FAN inte vet hur min häst kommer reagera om det kommer en brummande strothög skenande emot honom! Efteråt när jag insåg hur illa de kunnde ha gått om min häst hade blivit rädd för nåt annan tex. om ett rådjur hade hoppat upp ur diket så hade väl min häst slängt sig framför MC, eller som MC hade fått sladd av någon anlednig, SÅ ARG man kan bli!

Vägen är en lantlig smal krokig väg men ändå så är det 70km/h där. Längstvägen finns det massor av stall oxå lador.
Jag brukar ofta rida där för att rida från vårt bete till vårt ordinariestall för att rida på ridbanan, MEN det är nästan inga bilister som saktar ner!

Min fråga till er är:
*brukar ni vara med om likande saker att bilister inte saktar ner när ni kommer ridandes?
*Jag funderar helt på att försöka få ner hastigheten på vägen och få lite varning skyltar uppsatta, men jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga, jag tror att det är VV som har hand om den vägen iaf. Någon som har gjort det tidigare och som kan komma med tips coh idéer???

Tacksam för svar :)

Förra veckan var jag ute och red min häst på grusvägarna här hemma när det var som varmast och eftersom jag inte rider med ridspö så tänkte jag prova rida med flugsmällare för att smälla bliningar och bromsar. Sagt och gjort.
Det kom en motorcyklist i ganska hög fart bakom mig och min häst.
Jag tänkte motorcyklisten saktar väl ner farten med det gjorde han dock inte...
Plus av allt annat så var det en HD med och dom låter sååå himla mycket.
Den där motorcyklisten tänkte köra förbi mig och min häst i 70knyck...jag tänkte i h**vete heller att han ska få göra det på en smal grusväg med.
Jag började vinka upp och ner med armen för att motorcyklisten skulle sakta ner farten men det gjorde han ju inte...och jag såg att han hade en sån där gammal hjälm utan visir...hehehe...:devil:.
När han så åkte förbi i sina 70knyck så vinklade jag flugsmällaren utåt precis i det ögonblicket han åkte förbi så han fick sig en redig smäll i ansiktet av flugsmällaren...:angel:

När han så åkte förbi i sina 70knyck så vinklade jag flugsmällaren utåt precis i det ögonblicket han åkte förbi så han fick sig en redig smäll i ansiktet av flugsmällaren...:angel:

Hahaha!:rofl::bow::rofl:

Vad hände sen? Körde han bara vidare eller?

kl

Lösningar på problemen. Samla förslag kontakta myndigheter. Maila skriv ring !! Anmäl prata med politiker och kom med förslag.

Jag tror att det är bra att polisanmäla och anmäla allt till kommun samt landsting och vidare till riksdag.

Faktiskt att hästfolk bör gå vidare via ridsportförtbundet mm för att få mer stöd via lagreglering och annat så att vi får det säkrare och bättre.

Detta som är ett jätte problem för många i Sverige mfl borde också gå att få att ordning på via högre böter tex mm.

Samt att man kanske inför ridande polis tex som rider i naturen och på ridvägar ute på landet ibland inte bara i stan. Typ som man har i vissa områden i Canada och Frankrike. Det skulle vi behöva där vi bor faktiskt..

Vad kan man tänka sig mer för bra ideer ??? .
Samla alla förslag till ridsportförbundet mfl .

Myndigheterna behöver få upp ögonen. Det behövs en attitydförändring också mer utbildning om hur farligt det faktiskt är. Både för ryttarna hästarna samt dom som borde veta bättre.

Sen tror jag att det behövs mer ridvägar mer cross banor mer banor och regleringar ställen att köra ex fyrhjuling och MC etc samt kanske även ex mountain bike banor mm. Så kan folk som gillar att köra fort etc hålla till på banor för det och köra hinder etc. Då kan det kanske bli lugnare i skogen och i naturen.

Man behöver lösningar på problemen vi behöver tala om att problemen existerar för att få det löst.

Liknande trådar

F
Hästmänniskan Hej! Känner bara att jag behöver skriva av mig i min sorg. Igår morse hittade jag min älskade lilla katt överkörd. Vi bor vid en 70...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 978
Senast: Gravinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar