Nästan överkörd av en MC

Muraja

Trådstartare
Hej, jag vet inte om jag skriver i rätt forum eller isf vilket forum jag ska skriva i men men hopaps på att få nåt svar iaf:)

Jo, det är så här att, här om dagen när min kära häst och jag skrittade längst en väg höll vi på att bli överkörda av en MC.
Jag hörde först hur nåt brummade runt en kurna och sen såg jag MC komma emot oss i en högfart. Där vi mötes var en lite rakare sträcka på vägen, men annars är vägen rätt krokig. Jag ville markera lite för MC-föraren, som jag såg inte hade några planer för att sakta ner, så jag tog ett steg in mot mitten av vägen med min häst. Vilket han där på gasar upp, lutar sig framår och inåt på MC och kör förbi ca 1m ifrån oss i ca 90-100 km/h. Jag kan ju känna mig helt säker på min häst men han kan FAN inte vet hur min häst kommer reagera om det kommer en brummande strothög skenande emot honom! Efteråt när jag insåg hur illa de kunnde ha gått om min häst hade blivit rädd för nåt annan tex. om ett rådjur hade hoppat upp ur diket så hade väl min häst slängt sig framför MC, eller som MC hade fått sladd av någon anlednig, SÅ ARG man kan bli!

Vägen är en lantlig smal krokig väg men ändå så är det 70km/h där. Längstvägen finns det massor av stall oxå lador.
Jag brukar ofta rida där för att rida från vårt bete till vårt ordinariestall för att rida på ridbanan, MEN det är nästan inga bilister som saktar ner!

Min fråga till er är:
*brukar ni vara med om likande saker att bilister inte saktar ner när ni kommer ridandes?
*Jag funderar helt på att försöka få ner hastigheten på vägen och få lite varning skyltar uppsatta, men jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga, jag tror att det är VV som har hand om den vägen iaf. Någon som har gjort det tidigare och som kan komma med tips coh idéer???

Tacksam för svar :)

Sv: Nästan överkörd av en MC

Japps, har varit med om precis sammam saker, vilket fått mig att allvarligt överväga att flytta hästarna, trots att jag trivs jättebra där jag har dem nu.
Mina hästar är numera ungefär så "trafiksäkra" som man överhuvudtaget kan begära att hästar ska vara, det enda de faktiskt brukar bli rädda för är just motorcyklar, när de kommer flera stycken i en lång rad.

Vad man ska göra har jag faktiskt ingen aning om, jag har skrivit insändare och försökt ta kontakt med kommunen, men frågan är minst sagt lågprioriterad. Efter att lillhästen blivit påkörd av en lastbil förra året går jag numera överhuvudtaget inte ut på vägen när det är rusningstider. Då, när det hände, gick jag och ledde honom på vägkanten, det var ett jättedike på ena sidan så det gick inte att komma av, och lastbilen saktade ner som tur var, men hästen vände sig om och tittade bakåt, varpå rumpan sköt ut några centimeter till på vägen, och han fick en smäll av lastbilen. Jag törs inte tänka på vad som hänt om han hade varit 5 centimeter närmare, nu blev det faktiskt bara ett trasigt täcke och en stor bula som läkte ut av sig själv.

Vägen som går förbi hemma hos mig är en asfalterad, smal, krokig landsväg med 70 gräns. Om man förflyttar sig ca 2 km utmed denna väg kommer man till mkt bättre ridterräng än vad som finns runt gården och dessutom har jag en kompis som bor 2 km härifrån med en ridbana som jag kan låna. Jag är alltså ganska beroende av att kunna färdas med häst på denna väg. Det är inte realistiskt att lasta in hästen och köra denna korta sträcka. Min häst har med åren blivit ganska trafiksäker. Men en del bilförare saknar definitivt omdöme när det gäller möte med hästar så jag rider inte på vägen utan går vid sidan om. Detta fungerar ofta mkt bra.
På ett ställe måste jag gå förbi ett stall där en hingst ofta går i en hage vid vägen (har haft en tråd om detta men vill inte ha den diskussionen igen).

I alla fall så kom skulle jag passera detta ställe igår på väg hem.
Hingstens hage var på höger sida där jag alltid går med hästen. Jag gick över på andra sidan för säkerhets skull. Han blir alltid upplivad när jag kommer med mitt sto. Jag bryr mig egentligen inte men efetrsom det är en kurva starx efter så är sikten dålig.

Då kommer det en bil från denna kurva i hög fart. Eftersom de flesta faktiskt brukar sakta ner när de ser en häst på vägen och definitivt en som springer i hagen vid sidan om så brydde jag mig inte så mkt om det. Men denna bilist måtte ha hittat fel pedal och trampat på gasen i stället för bromsen!! I det läget med en bil styrandes i full fart mot oss så blir min häst rädd vilket jag helt förstår. Jag som går i andra tankar är inte beredd utan knuffas omkull på marken. Bilen fortsätter i samma hastighet, saktar in en sekund och kör dena därifrån - en klar smitning tycker jag.

Jag vet att jag delvis får skylla mig själv men tycker ändå att det är tråkig stil.

Och nej jag slog mig inte precis. Det blev en kortare ridtur idag men imorgon är jag igång igen.

Det handlar helt klart om förare som saknar både omdöme och förmåga till empati.
Vad göra? Jaa, tyvärr är man rätt maktlös. Hur folk vill bemöta sina medtrafikanter, är ju ganska svårt att få ett bra grepp om under det korta körkortsprovet.
I det underläge man befinner sig i, kan man bara vädja om hänsyn via insändare, forum, motortidningar e t c. Det krävs information om hur hästar kan reagera i trafiken. Även en "säker" häst kan ju bli rädd...
Skitsvårt det här...!
Red min häst utmed en lugn villagata, i kanten av en skog en gång. Då kommer några unga killar och gasar förbi i en Amazon - tutar och vrålar motorn precis när de passerar oss. Man blir minst sagt djuriskt förbannad!

Jag ville markera lite för MC-föraren, som jag såg inte hade några planer för att sakta ner, så jag tog ett steg in mot mitten av vägen med min häst.
Jag tycker att de flesta jag möter visar väldig respekt, dock inte alla. Det kan man ju aldrig räkna med iheller så jag hade aldrig vågat att gå längre ut i vägen bara för att demonstrera som du skrev. Jag tycker inte det är värt det. Jag upplever att om jag går på som vanligt så saktar dom ner liite. Om jag går in till kanten och stannar och möter deras blick så saktar dom ner mycket mer. Dom antar väl att det är en hispigare häst om jag nu måste stanna till så då aktar dom sig mer.

Det är som när man kör bil. Man får räkna med att det finns de som inte håller sig till reglerna och därför kan man inte bara tuta och köra för att jag har rätt, man får ändå vara aktsam.

Sen hoppas jag som er som skrivit här att folk ska lära sig mer hur hästar reagerar och tänka på att det är djur som kan komma på att fly om de blir skrämda. Alla ska visa respekt!

Senast ändrad av en moderator:

Låter inget vidare, man måste ju visa respekt till varandra i trafiken men det verkar inte alla vara medvetna om eller villiga till att göra.

- Bär alltid reflexväst när du rider utmed trafikerad gata, av erfarenhet har jag fått erfara att bilister/motorcyklister håller bättre avstånd då.

Jag var med om en motorcyklist som kom i hög fart mot oss, sen bromsa ner framför min häst, varvade motorn som initusan varav min häst som annars var en mkt klok herre blir rädd, kastar sig bakåt och flyr, motorcyklisten drar efter och försöker komma om:eek:!!!! när han närmar sig vänster sida ser jag jag en skogväg in höger och får in hästen där.

En annan gång vid en uteritt med en kompis ser vi en bil komma i mkt hög fart med släpvagn varav han surrat fast en stega sidledes så den står ut (högre upp i huvudhöjd). Min häst går villigt ner i diket men kompisen som var ovan får inte ner sitt sto som ställer sig i vägbanan:crazy: Jag rider upp, vinkar och signalerar (raksträcka så sikten är fri) men bilisten bromsar ej farten, jag tar sats och rider in i den andra hästen i galopp så den får en duns och hoppar ner i diket och sen går min häst intill kanten och jag får snabbt ducka för stegen:crazy: jag skrek många svordomar då föraren hade öppet fönster.

- Har även blivit jagad av en helikopter på väg

Jag tycker jag har varit väldigt förskonad från olyckor då det går mycket lastbilar och motorcyklar på våran väg, mina hästar har alltid varit trygga i trafiken men inte är dem idiotsäkra:mad:
Och så vill jag ge en eloge till alla lastbilschaufförer som smyger förbi hästarna och visar stor respekt :bow:

Hej!
Jag skulle nog säga att 50% tar hänsyn o saktar ner 45% kör förbi utan att sakta ner och 5% kör som idioter. Det har varit nära olyckor många gånger men (ta i trä) än så länge har jag o hästarna klarat oss utan fysiska men. Det värsta jag varit med om än var när jag var ute o red på en smal väg och en lastbil kom bakom oss. Ca tio meter längre fram fanns en liten sidoväg så jag tänkte rida fram dit och släppa förbi lastbilen. Chauffören verkade dock inte vilja vänta utan tutade som en dåre och tryckte sig förbi. Jag fick rida ner i diket för att inte bli påkörd eller dras in under lastbilen, det är inga dåliga däck de har. Jag blev livrädd o skitförbannad och tackade Gud för att min nyinridna häst var så cool. Naturligtvis tog jag reg. nr på lastbilen och ringde företaget för att tala om hur deras chaufför betedde sig.

Där jag har hästen körs det en hel del motorcykel/cross/moppe och även en del bilar (biltrafiken varierar) på landsvägen, även fyrhjulingar förekommer. Säkert 70% av alla motorcykel/cross/moppe-förare är ungdomar (ca 15-20år). Hör och häpna; det är ungdomarna som är shyssta och sköter sig!!! :laugh: I stort sett alla kör om genom att hålla ut så mycket som möjligt när jag och hästen kommer, många saktar in så fort de ser mig/oss och kör lungt och stilla förbi och gasar inte upp förrän de är en BRA bit framför oss. Vissa stannar, stänger av motorn och rullar förbi :D . Många av de vuxna, äldre förarna däremot (som man förväntar sig SKA sköta sig, *mutter*) kör som galningar :eek: Inte så himla många dock, men jodå de finns.. Men på det hela taget är det väldigt stor hänsyn, betydligt mer än de egentligen behöver kring våra hästar (som inte ens lyfter på huvudet när 5-20 motorcyklar dånar förbi deras hage :D). Helt underbara, är de!
Och jag visar förstås dem hänsyn också; kliver undan om det är smalt, stannar om det behövs..

Oj vad otäckt.
Vi bor med utmed en 70 väg som är en raksträcka (tyvärr) därav håller ju inte många 70. Jag tycker de flesta saktar in och visar otrolig hänsyn men det finna en och annan som inte gör det, dock är de väldigt få här eftersom vi har mycket häst här och ridskolan är inte så långt bort.

Våra bönder och lastbilschaufförer och mc förare är enorma här omkring. Är det en unghäst som blir rädd har de inget emot att stänga av sina maskiner för att hästarna lungt ska knalla förbi.

Jag har dock faktiskt oxå knallat ut i vägen någon gång. Men då gör jag det väldigt långt innan och då har aldrig någon fortsatt och köra fort. Men samtidigt så har jag ju god tid på mig att flytta mig om jag märker att de inte saktar in eftersom det är en lång raka.

Jag kan verkligen inte förstå hur somliga förare tänker. Inser de verkligen inte att de riskerar livet på folk? :confused:

Kan INTE fatta hur dagens människor beter sig!?(någon som kan förklara?:))

Fy va oförskämt!!
Undra om han skulle gjort samma sak om du inte red, om det tex. vore ett barn? :devil:

Är iaf. väldigt glad över att de flesta moppekillarna där jag bor ofta stannar, och stänger av moppen, ibland tar de även av sig hjälmen! :)

Jag kan verkligen inte förstå hur somliga förare tänker. Inser de verkligen inte att de riskerar livet på folk? :confused:

Det undrar jag med!
Folk verkar inte vara medvetna om vad som faktiskt kan hända.

Sen finns det ju riktiga hjältar med såklart!

Sist jag var ute och red så mötte jag en fyrhjuling i skogen.
Killen körde ner i diket och stängde av fyrhjulingen så jag kunde rida förbi.
Behöver jag säga hur tacksam jag var?! :bump:

Ja, jag har också varit med om det där men med stora lastbilar på små,trånga landsvägar. Då var min häst som jag red då dessutom rädd ,så det hände en gång att hon slängde ner sig i diket som var väldigt djupt. Det hände bara en gång, men ja har alltid tänkt på att hon skulle kunnat ha brytit ett ben för så djupt var det.. Bara för att den där lastbilen inte saktade ner. "Skubbet" stod det på lastbilen. :mad:När lastbilarna körde förbi sakta gick det bra, hon tyckte det var läskigt, men gjorde inget. Men hon fick verkligen panik stackarn när de körde förbi så där fort, ibland skvättes vi ner av en massa vatten när lastbilarna forsade igenom någon regnpöl inte konstigt att hon blev så rädd sen!!:eek:

Som MC-förare själv blir jag lite beklämd när man hör hur folk beter sig...
Då jag vet hur hästar kan bete sig tar jag enorm hänsyn för djur när jag kör hoj. Stannade till och med och tog av mig hjälmen en gång för att en stirrig häst skulle få se vad det var för typ under alla kläder... :rofl:

En fult och ganska farligt tips är att i några välvalda härligt doserade kurvor hälla ut ett par hinkar grus... Sätter stopp för de flesta galna MC-förare... :devil:

Nej men seriöst. Jag vet faktiskt inte.

Sen vet jag att de som kör på det viset skiter fullkomligt i allt vad skyltar heter...

Fy va dåligt !

Vi har en del lastbilar som kör förbi dom håller på att bygga någon stans. Vissa av dom kör som galningar! saktar inte ner det missta fast men ger tecken om att de ska sakta ner.
Unga killar på mobbeder är faktiskt väldigt snälla här, vissa stänger av mobben eller stannar så man får gå föbi eller kör sakta förbi:bow::bow:
Men en gång kom det en mobbe bakom när vi var ute och körde Underbar blev lite rädd men hon sakta inte ner och det var en hästmänniska! :mad::cool:

Vi har en häst i grannskapet som är livrädd för cyklar. Det är antingen häst med ryttare eller jag som cyklist som får kasta sig in i skogen om det inte ska gå snett.

:rofl::rofl:

näh, respekt till de som sköter sig i trafiken och visar respekt. Man ska kramas i trafiken som det heter!! :D

Kan INTE fatta hur dagens människor beter sig!?(någon som kan förklara?:))

Jag tror att många av dem som kör så där tokigt anser att hästar inte hör hemma i trafiken om de inte tål lite stök, så om hästen blir rädd är det hästägaren som borde hålla sig borta från vägarna.
Tyvärr har de ju helt fel då hästar också räknas som fordon och det står i trafiklagarna att hänsyn ska visas.

Jag har själv "jävlats" med bla en bil som jag vet är väldigt dålig på att visa hänsyn. Vår asfaltsväg är inte speciellt bred och när jag såg att han var på väg petade jag ut bakdelen på hästen lite så att vi stog och blokerade vägen. Han stannade och vevade ner rutan varpå jag påpekade att saktar han inte farten nästa gång han åker förbi en häst så anmäler jag honom. :devil: Reg numret har jag i huvudet redan :)

Sen skrittade jag i mitten av vägbanan de sista 50 meterna till stallet. Han har inte vågat annat än att sakta ner efter det :angel:

Liknande trådar

F
Hästmänniskan Hej! Känner bara att jag behöver skriva av mig i min sorg. Igår morse hittade jag min älskade lilla katt överkörd. Vi bor vid en 70...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 978
Senast: Gravinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar