Nästa transportfråga...

T

twinstar

Här kommer nästa transportfråga....

Jag har besiktningstid på transporten klockan 15.30 den 6:e maj.

Klockan 10.00 samma dag ska jag vara på verkstan för att fixa några smågrejjer + byta sommardäcken till vinterdäck.
Bilen jag kör kommer ha sommardäck. Resan till verkstaden tar ca 35-40 minuter.

Om jag blir stoppad av polisen för att jag (1) kör med vinterdäck med en bil med sommardäck SAMT efter 30 april och (2) kör
en transport med körförbud....duger det att säga att besiktningstiden är samma dag?

Dvs, får jag köra den för att fixa grejjerna? Till verkstaden och sen till bilprovningen är väl en sak - det säger de väl inget om
men däcken?

Sv: Nästa transportfråga...

Om vinterdäcken är odubbade så är det inget problem, det är bara dubbade som är förbjudna på sommaren. Men varför byta från sommardäck till vinterdäck? Har du så slitna somamrdäck att de inte klarar besiktningen så måste du ju köpa nya sommardäck i alla fall.

Ett fordon med körförbud är tillåtet att köra vid färd till verkstad, vid provkörning (före eller efter reparatione) samt vid färd till besiktning.

Nej, nej!
Jag har vinterdäck på transporten nu och de är dubbade.
Jag ska köra till verkstan för att de ska byta däcken åt mig så att den besiktas med sommardäcken på!

Aha, som du skrev det (fixa smågrejer + byta sommardäck till vinterdäck) så tolkade jag det som att du skulle byta från sommardäck till vinterdäck.

Vad som händer om du blir stoppad på väg till verkstaden men dubbat på släpet gissar jag beror på polisen, om han/hon är grining eller på gott humör. Jag tror inte att du enligt lagar och bestämmelser är ursäktad för bara att du är på väg till verkstaden så i teorin ska du väl ha böter, men så nära efter datumgränsen kanske de är mer benägna att se mellan fingrarna än om du skulle komma mitt i sommaren.

Ja, det blev lite fel:)

Jag får chansa och köra helt enkelt och se vad som händer. De rycker väl itne körkortet för mgi?

Man får köra fordon till och från verkstad och besiktning bara de är försäkrade. Eftersom ett släp försäkras via bilen så är ju den punkten OK. Då får du köra släpet till och från verkstad samt till och från besiktning.

Vinterdäcken kan du ju vara lite kinkiga med men har du bevis med att du ska till en firma som byter däck så är det säkert OK det med.

Hur tusan skaffar man ett sånt bevis?

Jag har ju en avtalad tid och sommardäcken i bagaget. Det måste ju räcka:)

Ta med telnr till verkstaden. Tror de inte dig får de ju ringa alt följa med dig in.

Bra tips! Har det faktiskt inprogrammerat i mobilen. De får ringa själva:)

Varför har du körförbud? Jag har för mig att om du fått körförbud vid besiktning, tex för dåliga bromsar, är det inte tillåtet att köra överhuvudtaget utan det är bärgning till verkstad som gäller.

Om det däremot är en transport som varit tex varit avställd är det tillåtet att köra till och från verkstad. Heter det också körförbud på juristspråk, eller nåt helt annat? (I vardagsspråk säger väl de flesta så?)

Går det inte att köra transporten till verkstaden i förväg och låta den stå där en vecka? Eller är det 2*35 min "åt helt fel håll" och/eller ett ställe där inget står kvar helt efter en vecka?

(Jag förmodar att du har en anledning till att inte helt enkelt byta dem själv???)

Lena_B skrev:
Varför har du körförbud? Jag har för mig att om du fått körförbud vid besiktning, tex för dåliga bromsar, är det inte tillåtet att köra överhuvudtaget utan det är bärgning till verkstad som gäller.

Om det däremot är en transport som varit tex varit avställd är det tillåtet att köra till och från verkstad. Heter det också körförbud på juristspråk, eller nåt helt annat? (I vardagsspråk säger väl de flesta så?)

Går det inte att köra transporten till verkstaden i förväg och låta den stå där en vecka? Eller är det 2*35 min "åt helt fel håll" och/eller ett ställe där inget står kvar helt efter en vecka?

(Jag förmodar att du har en anledning till att inte helt enkelt byta dem själv???)

Släp får du köra från besiktning till verkstad i max 30 km/h om körförbudet gäller bromsar ur funktion. Så man får faktiskt, just när det gäller släp, köra det kortaste väg till verkstad, men inte kortaste vägen till verkstaden 45 mil därifrån.

Och du får alltid köra till/från verkstad och till/från besiktning när du har körförbud pga utebliven besiktning t ex.

När det gäller däcken så har jag svårt att tro att polisen skulle göra så mycket när du förklarar hur det är. Och även om de vaknat på fel sida så drar de INTE körkortet utan det är böter och att du ev inte får köra vidare. Men varför inte byta däcken själv hemma och slippa oroa dig?

/Alexandra - som körde 20 mil med släp utan bromsar i helgen.. gissa om jag var VÄLDIGT angelägen om att polisen INTE skulle stoppa mig..

Eftersom jag har problem att fixa dragbil så är det enklaste för mig att ta verkstaden samma dag som jag besiktar. Då behöver jag bara låna bil en dag istället för flera.

Och anledningen till att jag inte byter själv är att jag inte orkar eller har tid....nån måtta får det vara:) (och, jo, jag kan byta däck på min egen bil - inga problem)

Körförbudet är för den missat tiden för besiktningen. Inte pga att den skulle vara trasig på något sätt.

Alexandra_W skrev:
Men varför inte byta däcken själv hemma och slippa oroa dig?

Lat. Tidsbrist. Har viktigare saker att göra. :smirk:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka