Nästa säsong - outline

Lejonelle

Trådstartare
Jaha, vad säger ni, är det dags att dra upp riktlinjerna för nästa tävlingssäsong? Nu går årets tävlingssäsong mot sitt slut och kanske vi har en träningsperiod framför oss. Men sen...

Hur tänker du? Ska du debutera i någon ny gren eller fortsätta dina gamla? När på säsongen lägger du fokus, ska du tävla mycket eller sparsamt? Hur planerar du in återhämtning för er båda? Vad är det som styr ditt upplägg?

Oj, det här kan bli ett långt inlägg! :angel:

Aysu:
Fixa RLD N (räknar inte med att vi hinner med det i år)
Debut i fortsättningsklass.
Tävla på de lure coursing-tävlingar i Sverige som är i närheten.
Tävla lure coursing i Norge och kanske Danmark samt Finland i hopp om att plocka fler championat.
Eventuellt någon utställning, om det är någon i närheten med vettig domare som inte krockar med något roligare.

Rallylydnaden kommer planeras in när det inte krockar med lure coursing, för lure coursingen är alltid prio 1. Från och med nu finslipar jag nybörjarklassens moment och under vintern kommer jag börja med de fortsättningsmoment som vi inte redan kan. För lure coursingen gäller det bara att hon håller sig i bra form fysiskt, det tränar vi inget mellan tävlingarna. När jag planerar tävlingar så vill jag inte ha för många LC-tävlingar för tätt, för det sliter ändå på hunden fysiskt. Rallylydnaden vill jag tävla med såpass stora mellanrum att vi hinner finslipa och förbättra mellan tävlingarna. Känns helt onödigt att tex få 60p på en tävling och tävla helgen efter, troligen får vi ju inte mer poäng då. Bättre med några veckor mellan så att vi hinner förbättra allt!

Ebrah:
Lära sig momenten till nybörjarklass i rallylydnad.
Förhoppningsvis debutera nybörjarklass i rallylydnad.
I juni/juli ska hon få springa på unghundsträning på kappbanan.
Mot hösten ska hon få springa träningslopp och sedan två licenslopp på lure coursing, då kan vi fixa sista licensloppet så tidigt som möjligt 2017. Innan det är hon för ung för att få licens ändå.
Jag kommer ställa ut någon gång, passa på när det är något i närheten eller om det är någon i anslutning till LC som Aysu ska tävla på. Jag har även planer på att gå BPH med henne nästa höst.

Ebrah är i skrivande stund 12 veckor gammal, så ja, vi leker bara i nuläget :D Jag kommer börja lägga grunderna för rallylydnaden när det känns som om jag har riktigt bra belöningsmetoder och hon har lite bättre impulskontroll. Nu flyger hon hejvilt åt alla håll så fort något är kul, det är svårt att träna då! Har dock börjat träna lite på stå på kommando och har visat henne klossträning en gång. Inklickad är hon, tror jag ;) Räknar inte med att börja träna något lydnadsaktigt seriöst förrän hon är tidigast ett halvår gammal. Det fysiska, lure coursingen osv, det tar vi när hon börjar bli färdig i kroppen.

Min hund är bara 11 månader, så vi har inte tävlingsdebuterat ännu. Det vi tränar mest är agility, och vi hoppas på att tävlingsdebutera nästa sommar (har dock en bra bit kvar tills vi är redo..)

Jag har även tänkt att låta honom gå anlagsspår under vintern/våren. Sedan tänkte vi också börja med tävlingslydnad under vintern, hoppas på att hitta någon bra kurs. Där får vi se hur långt vi kommer och hur det går, är helt nybörjare på det!

Fritte och jag knep ett kvalpoäng till nästa års kvarts-SM i helgen, så vart mitt huvudfokus kommer ligga är rätt tydligt ;) Vi ska fortsätta skaffa oss tävlingsrutin och förhoppningsvis få till min handling lite bättre.

Ale ska väl ta VP och bara mjukköras lite ik1 för att få rutin.

Jaha, vad säger ni, är det dags att dra upp riktlinjerna för nästa tävlingssäsong? Nu går årets tävlingssäsong mot sitt slut och kanske vi har en träningsperiod framför oss. Men sen...

Hur tänker du? Ska du debutera i någon ny gren eller fortsätta dina gamla? När på säsongen lägger du fokus, ska du tävla mycket eller sparsamt? Hur planerar du in återhämtning för er båda? Vad är det som styr ditt upplägg?

Jag ska tävla massor nästa år då Dahlia inte ska få valpar nästa år enligt nuvarande planer :p

Debut i Lydnasklass 2 med sikte på LPII
RLD A och start i mästarklass
Debut i Apellklass spår
Troligtvis gå 2 öppen klass spår (hon är redan champion) för att samla poäng till årets allroundhund
Evtl starta agility och freestyle
Min allroundstjärna :heart

Med Winzi är målet innan året är slut SEVCH och RLD F men hon ska ha valpar nästa år så det kanske inte alls kommer passa med alla tävlingar.

Sen vore det trevligt med varsitt utställningscert till damerna så de båda blir SEUCH! Blir dock nog bara några få utställningar där det är bra domare och vi har en chans.

Lyxa ska tävla 1 (förhoppningsvis 2) elitspår till i år, 1 elitlydnad och 1 agilitytävling. Sen blir det rätt så mycket momentträningsvila november-februari, då vi ska enbart fysträna, köra agility och skogsarbete så länge väder och ljus tillåter.

Sen är målen (i prioriteringsordning):
  • Kvala till bruks-SM 2016 (har ett bra resultat på 598,5 men behöver helst 2 över 600 p innan kvalperioden är slut runt midsommar)
  • Klassa upp oss till agilityklass 3 (har endast 1 pinne i ag2 så vi har lite att jobba med där :P )
  • Kvala till lydnads-SM 2016 (vet inte hur mycket vi kommer satsa på lydnad, så kvalar vi så är det bara kul :) )
spc3a5r63.jpg

Pu ska debutera i appellen (spår) om 26 (:nailbiting:) dagar, förhoppningsvis så strular ingenting så vi blir uppflyttade till lägre där och då :up: ! Sen har vi inga mer tävlingar i år, men ska gå två kurser (en i hoppteknik och en i brukslydnad) för att vara redo att starta lägre till våren :)!

Så till vårsäsongen hoppas vi på:
  • Start i lägreklass spår med uppflytt till högre
  • Debut i lydnadsklass 1, ev start lydnadsklass 2 (tror inte vi satsar på LP eftersom lydnad inte ska vara vårt prio, får räcka med ett SE LCh i framtiden om lydnadsandan infaller ;) )
  • Starta upp agilityträning, hoppas på debut runt sommar/höst :D
  • Försöka få till sökträning, då jag eg tror att hon är en mer naturlig sökhund än spårhund, så det vore slöseri att inte köra sök ;)
15092629.jpg

Jag ska ha barn i början av året så jag har lite svårt att veta vad som är realistiskt. Det i kombination med att jag planerar att prioritera kurser högre gör att det lät bli ännu ett väldigt lugnt tävlingsår.

Så här långt har jag kommit till att jag vill ta RLDF med Sigge (om han klassar upp sig på tävlingen nästa vecka) och förstapris i LK1 med Stoja.

Även jag ska bli mamma i början på nästa år så jag har inte heller någon koll på hur mycket som kommer hinnas med. Sannolikt blir det mindre bruks och mer lydnad. Tänkte bruka lite allvar och få till fjärrdirigeringen nu i vinter när jag ändå kommer vara för stor och tjock för mycket annat.

Jag har inte så mkt planer för nästa år än. Det som styr hur vår säsong läggs upp är om hundarna får vara friska, hur utvecklingen går och hur livet ser ut i övrigt
Ila har varit dålig men jag hoppas fortfarande att vi kan få till iaf någon lydnadstävling innan året är slut. Om inte annat så hoppas jag på uppflytt till elit under nästa vår. Sen är målet att iaf komma till start i elit innan de nya reglerna börjar gälla 2017.
Brukset kommer vi inte hinna i år, säsongen kommer ta slut innan vi är igång igen. Så där får vi hoppas på lägre i sök och spår våren 2016.

Elvis kommer kanske bli klar för lydnadsklass 1 till vintern, och jag tänker att appellen i spår kanske blir lagom till våren, och då har vi kanske även lydnadsklass 2 redo där någonstans. Men överlag kommer jag fokusera mer på att fortsätta lägga grunder även under nästa år. Sen får vi se hur vi ligger till i träningen och om det hinns med fler tävlingar. Jag har inte bråttom utsn det blir när det blir :)

Planerar inte att dra igång fler grenar iaf. Lydnad, spår och sök är nog för att fylla min tid ;)

Labradoren
Ta RLD N, om inte det så i alla fall få åtminstone ett kvalificerande resultat
Träna mer över lag än vad vi gjort nu, vad det än blir för nåt

Lagotton
Vill bara ha med henne så länge som möjligt, vad som händer i tränings/tävlingsväg är bara bonus

Nästa år satsar vi på att fixa RLD N (hoppas få till åtminstone ett kvalificerat resultat i år, ska starta ett par tävlingar till har jag tänkt) och debutera i fortsättningsklassen. Ska också försöka träna mer viltspår så att vi kan gå nåt prov i det nästa säsong.

Grundplanen var ju också att debutera i LK1 nästa år, men får se hur det blir med det. Platsliggningen är väldigt långt borta just nu, tack vare några tråkiga upplevelser på träning. Så får se om vi får rätsida på det eller inte... Annars skiter vi i det och kör all in på rallylydnaden istället!

Ladda
Beroende på vilka prov hon går i höst, om hon ska gå några alls, så kommer vi starta dem som vi inte startar i år. Hon känns inte riktigt färdig i skogen ännu, och jag vill inte starta utan att ha chans på ett 1:a pris :p
Till 2017 ändrar de förmodligen jaktprovsreglerna, egentligen till hennes fördel, men det hade varit kul att göra ÖKL innan dess också.

Annars siktar vi nog kanske på en start i agilityn, slalomet känns inte längre så långt bort (bågar!! :love:) och får vi bara till vippen så är hon egentligen startklar där. Mest mattes handling som behövs slipas ;)

Otis
Otis kommer förhoppningsvis kunna gå anlagsprovet i viltspår i höst, om det inte kommer snö innan han hunnit bli 9 månader. Går det bra kommer jag nog försöka ta ett 1:a pris i öppen klass innan året är slut också, annars hamnar det på nästa års lista.
I vår är planen att göra ett BPH med honom när han fyllt ett.
Till hösten är det dags för jaktprov, och han börjar med unghundsproven i september. Utvecklas han som jag tror att han kommer göra kan han nog även gå skogsprovet det året.

Wissla, kelpie, startar ev Lkl spår redan sent i höst men jag tror ändå det kommer bli åtminstone en start till nästa år, förhoppningsvisblir vi uppflyttade och klara för start i Hkl nästa år. En hel del moment i lydnaden som vi inte mer än har påbörjat där.

I lydnaden satsar vi på start i Lkl2 under inomhussäsongen i vinter och förhoppningsvis ett Lp2 under året. Påbörjar och jobbar vidare med Lkl3 moment under året men jag tror inte vi hinner komma till start.

Ebun, rhodesian ridgeback, ska bara få fortsätta som nu. Spåra så mycket som möjligt och dessutom va fikahund på våra heldagsträffar med träningskompisarna!
Men mest av allt vill jag bara att hon ska få fortsätta va pigg och glad, att hennes rädslor inte ska bli värre för henne och att hennes sjukdom inte ska förvärras nåt nämnvärt de närmaste året!

Mina mål för 2015 är ännu inte nådda så med reservation för att vi gör det vi ska framöver så...

Hanen ska under vinterperioden träna för debut i rally mästarklass och göra några starter tidigt på säsongen så får vi se hur det går. Vidare tänker vi debutera i LK 2.

Tiken ska förhoppningsvis bli startklar i rally avancerad klass men med henne har vi också lydnadsettan kvar (hon har en godkänd start). Beroende på hur allt går blir det kanske start i tvåan också framåt sommaren.

Jag funderar på att lägga in en växel med spåret med båda hundarna och kunna starta appellklass till våren med båda förhoppningsvis. Men då får jag nog gå en spårkurs för jag är alldeles för dålig på det själv.

Ila paras nu så hon får en helt träningsfri vinter, hon ska vara mammaledig. Sen ska hon kastreras med den efterföljande konvalesensen. Så jag räknar väl inte med att hon egentligen kommer att vara tävlingsklar förrän sommaren/hösten igen. Då hoppas jag att vi ska kunna plocka nåt Cert i agilityklass.

Kjapp blir gammal nog att tävla till våren så han får debutera så fort han har åldern inne. Känns på sätt och vis ganska skönt att helt få satsa på hans träning nu och försöka få honom startklar tills han är 18 månader. Jag hade egentligen tänkt köra upp honom till viltspårschampion i år men vintern här uppe närmar sig med stormsteg så jag tror nog att jag får sikta på viltspårschampionat nästa år istället.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Islandshäst Jaha, ja. Då var väl tävlingssäsongen slut, för de flesta av oss. Oavsett om vi tävlar för skojs skull eller för att tävla, så att säga...
Svar
5
· Visningar
2 015
Senast: Snurre
·
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
5 056
Senast: AW
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 898
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30