Nästa häst: islandshäst!

gucci

Trådstartare
Halloj alla "islandshästmänniskor"!

Jag har nu bestämt mig för att min nästa häst ska vara en islandshäst! Jag har just nu ett varmblod som jag inte kommer släppa i första taget, men jag vet att jag kommer skaffa en till häst så småningom och det kommer få bli en islandshäst! Har flera bekanta som har islandshästar, har varit på tävlingar och det verkar så himla kul! Har provat rida islandshäst också och det är ju underbart!!!

Hur är det med er? Red ni "vanligt" innan ni fastnade för islandshästen? Eller har den alltid funnits där? Eller har ni andra raser nu också? :) Vore väldigt kul att veta!

Vill även veta vad för häst jag bör leta efter som första islandshäst med tanke på gångarter osv. ? Vill ha en häst att träna och tävla med, men såklart lägre klasser nu i början :)

Sv: Nästa häst: islandshäst!

eller kanske ska skriva "lättare" klasser. det är ju inte hoppning jag ska hålla på med haha :)

Jag har alltid ridit stor häst innan jag köpte min islandshäst. Hade faktiskt aldrig suttit på en isis innan min kom, men det är det bästa jag har gjort!!:)
Mitt tips till dig är att köpa en häst som har bra gångarter som du kan lära dig på och att sedan rida för instruktör. Det är inte alltid så himla simpelt att få till alla gångarter inklusive trav och galopp på en islandshäst, så det är bra om man kan få lite hjälp att känna av hur det "ska" kännas.
Lycka till med ditt hästköp!!

Ja rida för instruktör tänkte jag göra vilket som :) Tänkte faktiskt börja innan jag köper, och låna min bekants häst :) Men vilket är bäst att ha? 4-gångare eller 5-gångare? Nu eftersom det är min första :) Eller det kanske inte spelar någon roll om jag rider för någon och lär mig få till gångarterna :)

Vad kul för dig! Själv har jag bara ridit på "vanliga" hästar innan jag började rida islandshäst. (Är medryttare på en som var den första islandshästen jag red.) Riktigt härliga hästar. Den här islandshästen har den skönaste galoppen av ALLA hästar jag ridit. Så mjuk. Han är egentligen en 5-gångare men rids som en 4-gångare. Alltså har ju inte värsta erfarenheten av dem. Tror inte det spelar jättestor roll om det är en femgångare eller fyrgångare. Sen är det klart att på en fyrgångare har man ju en mindre gångart att hålla reda på. ;) Men om du köper en femgångare kommer du ju självklart lära dig alla gångarter på den också, förr eller senare. Du kommer inte ångra dig! Rid för en instruktör är bra. Och lycka till!

Åh vad roligt att alla har så positiva erfarenheter av islandshästar! :) Ska kolla artikeln på direkten! :)

Tack för den länken :)

Jag funderar också på att köpa min första islandshäst och det är mycket att tänka på =)
En sak som jag försöker göra är att provrida mina vänners islandshästar för att ha en aning om vad det är jag själv letar efter.

Bra artikel!

Men...
Jag kan erkänna att jag inte kunde speciellt mycket alls när jag köpte min häst.. Vi har haft ledarskapsproblem, grova taktproblem, hältproblem och listan kan göras längre. Men med hjälp, en hel del pengar lagda på instruktörer och x antal timmar på google så har det ju gått helt ok! :) (Helt sjukt vad jag har lärt mig saker de senaste 4 åren)

Personligen tycker jag nog att man kan köpa en häst om man inte är så kunnig, om man är VILLIG att lära sig och räknar med att det kan kosta typ lika mycket som hästen.. ;)

Jag köpte en utan att ha nån erfarenhet av gångarter, men med massa hjälp lyckades jag töltsätta henne själv :)

Fyr eller femgångare kvittar, vissa är svårrida andra lättridna oavsett antalet gångarter. Jag rek svenskfött i flera generationer för att i möjligaste mån slippa eksem.

Välkommen till en riktigt härlig hästvärld (i förskott)!

Har själv ridit lite olika raser genom åren, allt från ponny på ridskoletiden till arab, fjording, fullblod, halvblod etc. När jag började med islandshästarna (för ca 7-8 år sedan) red jag halvblod. Uppskattar fortfarande en tur på andra raser då och då (lika gärna hoppning som dressyr). Har själv två islandshästar, är helt enkelt såld på både rasen och gångartsträningen.

Lycka till med framtida hästletande!

När jag skulle köpa häst var jag inne på arab först. Men sen köpte en kompis till mej islandshäst och när jag provred den så var jag fast!

Hade aldrig ridit islandshäst innan bara stora hästar. Men jag klarade av att töltsätta både den och hästen efter...

Ja svenskfödd islänning har jag också fått tips om, just för att slippa eksemen. Vet ni hur det är med lite större islandshästar? ca 148-150? Jag är ju liksom ganska lång och vill inte sitta på en 135 cm hög häst :) Hur stora är det vanligast att dom är? :)

Just 148-150 är ju inte jättevanlig, 137 räknas som en normalstor islänning och allt utöver det uppåt får ses som större. Men runt 140 + någon/några cm bör inte vara så svårt att finna. Dock märker jag att många människor är lite väl optimistiska när det kommer till storleken, en som påstods vara 142 cm var i själva verket 139 cm.

Sedan finns två saker till som man bör veta, att titta enbart på storleken då biter man sig själv i svansen. En liten häst kan kännas enorm att rida, medan en stor häst kan kännas liten och patetisk.

Att rida en stor häst i den storleksordning du skriver om, 148-150 cm sätter verkligen ryttaren på prov.

Just 148-150 är ju inte jättevanlig, 137 räknas som en normalstor islänning och allt utöver det uppåt får ses som större. Men runt 140 + någon/några cm bör inte vara så svårt att finna. Dock märker jag att många människor är lite väl optimistiska när det kommer till storleken, en som påstods vara 142 cm var i själva verket 139 cm.

Sedan finns två saker till som man bör veta, att titta enbart på storleken då biter man sig själv i svansen. En liten häst kan kännas enorm att rida, medan en stor häst kan kännas liten och patetisk.

Att rida en stor häst i den storleksordning du skriver om, 148-150 cm sätter verkligen ryttaren på prov.

Ja det har du iofs rätt i. Hästar bär ju upp ryttare på olika sätt. Men kommer nog iallafall kolla runt 140 lägst. För mindre häst vill jag inte ha. Hur menar du med "Att rida en stor häst i den storleksordning du skriver om, 148-150 cm sätter värkligen ryttaren på prov." ? :)

För tölten krävs mycket samling, ju större häst desto mer arbete krävs av ryttaren för att samlingsgraden ska uppnås. Är man inte riktigt van vid islandshästen så är nog 140+ att föredra, är själv en lång ryttare med mina 180 cm men har aldrig känt mig lång på gammelman med sina 142 cm över havet.

För tölten krävs mycket samling, ju större häst desto mer arbete krävs av ryttaren för att samlingsgraden ska uppnås. Är man inte riktigt van vid islandshästen så är nog 140+ att föredra, är själv en lång ryttare med mina 180 cm men har aldrig känt mig lång på gammelman med sina 142 cm över havet.

Ja det har du kanske rätt i. Jag kanske inte ska jämföra de hästar jag rider nu på 165+, men kan ändå känna att om jag tar mig tid och lära känna hästen och lär mig rida den spelar det ingen roll. Jag har inte bråttom någonstans, det får ta den tid det tar :D

Jag kan (bara med tanke på egna erfarenheter) tipsa om att kolla efter en lite "grövre" islandshäst när du kommer från storhäst, de ger ofta en lite "större" känsla än de små nätta varianterna som kan vara höga pga att de är långbenta.

Alla tycker väll olika, men mina erfarenheter är så iallafall, det behöver ju inte vara värsta grova hästen, men lite grövre liksom :)

Jag kan (bara med tanke på egna erfarenheter) tipsa om att kolla efter en lite "grövre" islandshäst när du kommer från storhäst, de ger ofta en lite "större" känsla än de små nätta varianterna som kan vara höga pga att de är långbenta.

Alla tycker väll olika, men mina erfarenheter är så iallafall, det behöver ju inte vara värsta grova hästen, men lite grövre liksom :)

Som min 137cm höga häst som drar storhäststorlekar i det mesta:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 863
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama