Nässelutslag - vad göra?

A

AnnikaH

När jag kom till stallet i morse hade hästen fullt med nässelutslag! :eek: Mest från manken och bakåt, men även några enstaka på halsen. Han verkade pigg och glad i övrigt och åt sin mat precis som vanligt. Han verkar heller inte ha någon klåda.

Ringde ändå veterinären för att kolla men han tyckte att hästen kunde gå ut som vanligt eftersom han verkade pigg och troligtvis skulle utslagen lägga sig inom ett par dagar.

Men frågan är vad han fått i sig som orsakat nässelutslagen???? Han hade det inte när jag tog in honom igår kväll. Kan det vara något i halmen, höet eller kanske ändå någon växt han ätit i hagen? :confused:

Vad tror ni? Har ni råkat ut för det själv och kom ni fram till vad orsaken var? Han har kliat sig i svansen en del på sistone, kan det ha något samband (nu spånar jag bara)?

Tacksam för råd och tips från er som råkat ut för samma sak!
 
Sv: Nässelutslag - vad göra?

Nässelutslag kan komma av mkt tex kraftigt bete eller nåt hästen fått i sig som den inte tål....

Det bästa är om man får reda på vad hästen inte tål, utesluts det så brukar nässelutslag försbinna ganska fort....

Finns svårare och mer omfattande utslag då kan medicinering behövas....
 
Sv: Nässelutslag - vad göra?

Verkligen ingen mer som haft en häst med nässelutslag???!!!!
 
Sv: Nässelutslag - vad göra?

Jo jag har också haft häst med nässelutslag, och precis som det sagts tidigare är det bästa om man hittar roten till problemet för att få bort det.

Men jag fick tipset att gnugga in utslagen med äppelcidervinäger eftersom det kunde lindra klådan. Det tar alltså inte bort utslagen men om det kan hjälpa lilla kusen lite mot att det kliar så kan det vara värt att prova!

Min häst fick det antagligen av höet, när vi bytte. Sen bytte vi tillbax till det gamla och då försvann utslagen.
Har du kanske bytt något foder på senaste tiden? Eller har han gått i en hage som han inte brukar, osv.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nässelutslag - vad göra?

Jag har inte bytt foder och han har inte bytt hage. Nu är dock nässelutslagen helt borta (efter 3 dgr) och förmodligen kommer jag aldrig att få veta vad det var han reagerade på, tyvärr.
Tack för ditt svar iallafall, händer det igen ska jag testa lindra klådan med äppelcidervinäger.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 152
Senast: Ridinglady
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 319
Senast: Castellini
·
Hundhälsa I väntan på veterinärtiden imorgon tänker jag passa på att fråga er om nån har nån tanke. Har en terv på ca halvåret som magen krånglar...
Svar
5
· Visningar
2 303
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 331
Senast: fridaxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp