Sofie_B

Trådstartare
Idag när jag satt på framridningen och värmde upp min häst började han blöda näsblod. Jag (som visserligen aldrig har sett näsblod på häst) tycker att det blödde rätt mycket (inte så att det rann, men det var blod i hela näsborren). Blödde under kanske 15 min. Blodet var tunnt och klarrött.

Efter mycket velande fram och tillbaks så fattade vi beslutet att han ändå skulle få starta (alla som tittade på honom tyckte det). Såhär i efterhand kan jag dock ångra det. Han hoppade jättebra och verkade inte så påverkad. Jag däremot var väldigt skakad, tänk om det är något? Min fantastiska underbara fina häst, han ska absolut inte utsättas för något obehag.

Veterinären på plats trodde att han har haft en liten infektion i kroppen (han har varit lite snorig och lätt hostig för två veckor sen ungefär. Fortfarande lite snorig. Ingen feber.) och därför har känsliga blodkärl, och att ett av dessa spruckit vid frustning.

Han har aldrig haft näsblod tidigare och jag kan inte erinra mig att han frustade särksilt hårt idag. Han har ingen feber och är inte hängig.

Han är struken ifrån start imorgon, känns dumt att riskera något. Han är inte värd att offras för att gå en 140, han har många, många stora klasser kvar i sin framtid.

I veckan ska han vaccineras, jag tänkte då ta blodprov för att kolla att allt är okej. Fram till dess skall han tempas regelbundet. Är det något ni tycker att jag kan ha missat? Vad skulle det kunna vara? Är det som dom flesta säger, att dom blöder en gång är inte hela världen? Hästen är 12 år, i väldigt bra kondition och har som sagt aldrig haft det här problemet tidigare.

Sv: Näsblod?

Jag tror inte det är någon fara,oftast brukar det vara känsliga blodkärl som spricker precis som veterinären sa,ta ett blodprov för att se om hästen har en infektion.Lycka till

Det där låter som ett typiskt brustet - och litet - kärl. Att det bara war ena nosborren utesluter ju någon blödning längre bak/ner i systemet (som lungor, luftsäckar) och gör händelsen till en struntsak. Upprepas det flera ggr bör ni kolla upp det, men i dagsläget tycker jag att du kan rida widare som wanligt.

Wid "riktigt" näsblod rinner det ur nosen och när hästen frustar blir allt inom 2 meters awstånd sprutlackerat.

Ja.. Han bröt ena näsvingen för tre år sedan, och då var det verkligen blod överallt. Men jag känner lite som så att hästen har ju uppenbarligen inte känsliga blodkärl i vanliga fall (det baserar jag på att han under 4,5 år aldrig tidigare blött näsblod), så då beror det ju på något. Låt gå att näsblodet inte är allvarligt i sig, utan att det bara är så att ett blodkärl har brustit, men att det gör det just nu beror ju på något. Infektion? Dåliga blodvärden? Förstår ni hur jag tänker? Känner därför att det kanske är bäst att kolla upp så att jag inte anstränger honom om allt inte står rätt till. Låter det logiskt eller tycker ni att jag är en hönsmamma nu?

Jag röstar nog för det senare... Lite hönsig! ;)

Blodkärlen i nässlemhinnan brister ju inte för att hästen har dåliga blodwärden. Då hade du märkt det på ork och prestation, och så werkar det ju inte wara? Hästen hade ju nyligen haft en snuwa och då har du förklaringen där.

Händer det igen om ett par weckor och sedan igen - då ska du låta kolla upp det. Men farligt - nej, sannolikt inte.

Har du själw aldrig blött näsblod? Detta kan wäl inte ens liknas wid "riktigt näsblod" utan mer lite blod precis under näsan. Hm. Om du förstår liknelsen!?

Men det är absolut inte fel att ta det lite lugnt någon wecka, för säkerhetsskull. Det skulle ju kunna wara en förkylning på gång.

Jag röstar nog för det senare... Lite hönsig! ;)

Blodkärlen i nässlemhinnan brister ju inte för att hästen har dåliga blodwärden. Då hade du märkt det på ork och prestation, och så werkar det ju inte wara? Hästen hade ju nyligen haft en snuwa och då har du förklaringen där.

Händer det igen om ett par weckor och sedan igen - då ska du låta kolla upp det. Men farligt - nej, sannolikt inte.

Har du själw aldrig blött näsblod? Detta kan wäl inte ens liknas wid "riktigt näsblod" utan mer lite blod precis under näsan. Hm. Om du förstår liknelsen!?

Men det är absolut inte fel att ta det lite lugnt någon wecka, för säkerhetsskull. Det skulle ju kunna wara en förkylning på gång.

Ja, men du vet, nu blir ju jag sådär "men han var ju lite loj där på tisdagen för en vecka sen..". Han har varit lite upp och ner, men jag har trott att det har berott på pälssättning och dylikt. Äh, det är nog lika bra att ta dom där blodproven. Om inte annat så att hönsmamman i mig kan få lite lugn och ro! ;)

Och så bidrar du till weterinärkårens fortlewnad! Man får se det som en wälgärning!

Lycka till!

Ang att han var lite snorig så skulle inte jag tävlat då... Men näsblodet hade jag inte brytt mig om nåt särskilt.

Däremot tar jag tempen varje gång innan jag rider, det för att se snabbt om nåt är fel och går tempen upp 0,4 grader(eller mer) så får hästen stå tills den är tillbaks på det den brukar vara! det är ju inte så lätt att se om en häst är förskyld faktiskt, iaf inte i det tidiga stadiet innan de börjat snora!

Nä, men å andra sidan: tar hästen så stor skada aw att motioneras om den har en så lindrig infektion att det inte märks? Knappast. Presterar hästen normalt och är symptomfri så anser inte jag att den behöwer wila. Känns den däremot seg och har hosta; ja då är ju läget ett annat!

En lindrig tempstegring kan wisserligen tyda på att hästen bekämpar en subklinisk infektion men inte att den är sjuk.

Nu rider jag förvisso distans, men man märker en jävla skillnad på tävling om hästen är förkyld eller inte.
Men på träning tar hästen inte alls ut sig på samma sätt, och därav märker man det inte. Eller så kanske man märker det med att hästen är lite ovillig, nånting som man inte direkt hoppar av o leder hem hästen av.

Och att det skadar hjärtat att motionera när man är förkyld tror jag att alla vet! Är ju "massor" ungdommar som fått problem med hjärtat för att de har motionerat när de varit sjuka! Finns ju de som fått hjärtstillestånd tillomed :eek:

Förkylda hästar har jag haft flera ggr, inte en enda gång har jag märkt nån skillnad i prestation, förutom på tävling.

Hästar är tappra djur, de gör allt för att det inte ska märkas att det är nåt fel på dem, därav försöker jag använda de få små tecknena man får.

Jag rekommederar inte att motionera sjuka hästar, men jag kan tycka att det är lite öwerdriwet att tempa inför warje ridpass. Förstås upp till war och en, men jag litar mer på öwriga tecken än några tiondelars förhöjd temp.

Givetvis får man använda ögat med, ser tempen normal ut men man ser att hästen är hängig så får ju hästen stå ändå.

Jag har dock haft oturen att ha extremt arbetsvilliga hästar... När min förra valack dömdes ut var han halt på 3 ben, var 2,5 grad halt vid högt böjprov på ena bak... Vet du lite om det så vet du att det är riktigt mkt!

När jag longerade honom i grimma och veterinären ville att jag skulle öka farten lite så smackade jag... resultatet blev passage, jag höll inte emot nånstans utan han var helt enkelt så pass arbetsvillig att han gick in i passage helt självmant.

Och jag är helt övertygad om att denna arbetsvilja blev hans död.

Min poäng är, när man har en sådan häst så ser man helt enkelt inte om den är sjuk, om det inte är riktigt illa.

Visst kan det vara överdrivet att tempa inför varje ridpass, men jag kan absolut inte se nåt fel i det.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
5 143
Senast: lizzie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 382
Senast: Korven
·
Hästvård Idag upptäckte jag att min ardenneråring hade vitgult snor i båda näsborrarna. Ganska tjockt tycker jag men det var ändå rinnande. Han...
Svar
8
· Visningar
1 301
Senast: Skogstroll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att curla eller inte curla sina barn
  • Gamla trotjänare
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur