Rugge

Trådstartare
Ja jag sitter här helt förtvivlad.
I söndags upptäckte jag att min ena hund hade haft näsblod under natten.

Tänkte att det kanske bara var en engångsföretelse och valde att avvakta. kom några droppar under dagen, men sen upphörde det.
Hände någongång till, men bara några droppar.

Igår när jag kom hem från stallet, så hittade jag en blö, ca 1 matsked blod på golvet.

Ringde helsingborg och de sa åt mig att komma in samma dag.

Väl där tog de prover för att kolla om det var blodet som inte koagulerade som det skulle. Fick svar på det idag, och det visade inte något konstigt.

Nu är nästa steg att göra en rhinoskopi samt sköljning av nos. Om det inte visar något blir det MR.

Diagnoserna kan ju vara allt från lite skit i nosen som fastnat till tumör! Och visst är det lätt att måla fan på väggen när man inte vet........

Hunden är en goldenhane på 4 år.

Någon som har erfarenhet av liknande?

Sv: Näsblod

har faktiskt aldrig hört om en hund som haft näsblod, "i verkligeheten..." bara läst om det.
det är ganska ovanligt. jag har tyvärr inte mkt erfarenhet att komma med. men råder dig att kolla med flera kliniker om vad öntgen skulle kosta.
jag skulle oxå va skiträdd om det var min hund o känner med dig, nskar jag kunde göra nåt!
hu mår hunden i övrigt?? som vanligt?? märker han när han blöder? vad säger vetten mera??

Jag håller tummarna att det bara är någonting som irriterar din hund i nosen. Nyser den mycket också? Jag har väl inte riktigt varit i samma situation som dig men min hund blödde näsblod efter ett ganska intensivt skyddsarbete. Ja tyckte att det var riktigt läskigt eftersom jag aldrig sett en hund med näsblod tidigare. Men det återkom aldrig igen så jag antar att han slog i nosen på något oturligt vis. Uppdatera gärna hur det går med hunden efter nästa vet besök

Jag önskar att han hade nyst och fnyst, för då hade det pekat mer åt att något irriterar honom i nosen, men han gör inte det alls.

Det verkar som om det börjar blöda mer när han sprungit lite, så jag har försökt hålla honom lugn så mycket som möjligt.

Veterinären vågar ju inte sätta någon diagnos förrän vi gjort rhinoskopi och ev MR

Visst skulle jag kunna kolla om Mr är billigare på andra ställen, men känner samtidigt att jag hellre genomför alla behandlingar av detta på samma stället.

Båda mina hundar är dessutom blodgivare på Regiondjursjukhuset i helsingborg. De har ju alla blodprover sedan 2 år tillbaka

Jag har träffat en hund som hade tumörer i näshålan och fick näsblödningar av det. Men det var inte alls några droppar, utan riktiga kaskadblödningar. Efter en näsblödning så låg hunden i en pöl av blod. Hunden var också gammal, över 10 år.

Hur gick det för den hunden, Gjorde de något åt det?

Det är just tumör som jag är rädd för........
På måndag blir det att boka tid igen.

Hunden fick (på veterinärs inrådan!) gå med de här blödningarna ett tag men sedan avlivades den. Den hade iofs en rad andra problem också, så jag vet inte helt säkert vilket som var huvudanledningen till att den togs bort. Men så mycket som den blödde så tycker jag det var onödigt att de höll liv i den så länge.

En labrador jag brukar ta hand om ibland blödde näsblod en gång när han var yngre. Det är många år sedan, han var väl i 5-årsåldern (han närmar sig 13-årsdagen nu) så jag minns inte exakt hur det gick till. Tror att han hade blött lite en kväll och sedan börjat blöda mera dagen efter (tror att de droppade nästan konstant ur nosen då) och togs då till veterinär. Vet inte vad veterinären gjorde, men hon hade då sagt att det kan vara en skada (pinne/skräp eller liknande) eller en tumör. Hunden har aldrig mera blött näsblod efter det, så i hans fall var det troligtvis något som irriterade inne i nosen. Han är även pollenallergiker så det kan hända att nosen var extra känslig pga det.

Hoppas att det går om för din hund också!

Nu har hunden inte haft näsblod på två dygn
är pigg och glad och visar inga besvär

Det känns som om det är läge att avvakta lite med rhinoskopi och MR.
Hur had eni gjort?

jag har heller aldrig varit med om liknande. men eftersom att nosen nu förmodligen är fri fån blod inuti, så kanske de går att undersöka den för att se om något fastnat? nu när när inget blod är i vägen menar ja! på min hund gick de in med en liten kamera i båda "nos-borrarna" när det hade fastnat en bit taggtråd där inne, då han blev tvungen att opereras. men han blödde inte utav det medan den satt där! :)

Jag hade kollat upp det nu direkt. Bara för att få veta att hunden inte har några obehag. Vissa hundar piper för ingenting andra visar inte att de har ont förrän de har riktigt ont. Om du går iväg nu går det förhoppningsvis att göra någon åtgärd vad det än är. Om du väntar blir det kanske för sent. Är det ett grässtrå är det ju inget farligt att vänta, men du tog själv upp tumör. Bättre att kolla en gång för mycket än tvärtom tycker jag.

Liknande trådar

Katthälsa Bengi (som är minst 13 men ev betydligt äldre, då han dök upp hos oss 2006 från typ ingenstans) har varit jättedålig en tid. Han har...
2
Svar
22
· Visningar
10 022
Senast: mollyphlox
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 598
Senast: Sol
·
Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
5 161
Senast: lizzie
·
Småbarn Jag är så förtvivlat ledsen för min sons skull. Han fyller 4 år nu i februari, han har hunnit med 3 tandläkarbesök före gårdagens...
2
Svar
20
· Visningar
8 831
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London