Näsblod hos häst

A

Ancor

Har en häst som då och då blöder näsblod, endast lite och det slutar i stort sett på samma gång som det börjar. Är bara ur ena näsborren, vad beror det på? Eller är det som hos männskor, att det bara kommer liksom? Hörde att ibland om dom frustar kan blodkärl brista = näsblod, eller har ni någon annan teori?

Sv: Näsblod hos häst

Det är som du säger. Ibland ligger blodkärlen ytligare i nosen/näsan och vid frustning/nysning så brister dessa blodkärl. Så det är inget farligt, det bara sker.

en häst kan få näsblod av tex. ytliga blodkärl som brister, men även av tumörer, hjärt och/eller lungfel. vid återkommande näsblod uppsöker vi kliniken för att låta vet. göra en bedömning. det fungerar inte som med människor. jag har haft väldigt tråkiga upplevelser av just "lite näsblod", fast oftast är det ju ofarligt.

min systres gammla ponny fick näsblod vid förkylning.. kom och varade en 15 minuter, blödde dock ganska mycket men det var helt normalt att det kunde hända vid förkylning enligt veterinär..

Hade en häst som liksom trådskaparens blödde närblod då och då i ena näsborren. Denna häst fick ibland näsblod vid stress, t.ex. vid transportering. Frågade veterinären och fick samma svar som Nemo givit!

Hade en häst som liksom trådskaparens blödde närblod då och då i ena näsborren. Denna häst fick ibland näsblod vid stress, t.ex. vid transportering. Frågade veterinären och fick samma svar som Nemo givit!

Jag har aldrig haft en häst med näsblod men därimot får jag det själv om jag blir Väldigt nervös/stressad/upprörd eller efteråt när spänningen i kroppen släpper om man varit arg eller så...

hade en sköthäst för ett tag sen när ja jobbade på travet som blödde lite nästblod efter loppen ... de va inte så mycke å bara efter träning/tävling . Han fick sluta som travhäst då veterinären konstaterade att han va lungblödare som inte tålde ansträgning.
Dock fungerar han super vid vanlig motions ridning..

och jag har mist 2 hästar genom årens lopp i hjärt/lung rellaterat näsblod. det började med väldigt liten blödning då och då ur en näsborre så jag tar det säkra före det osäkra och kollar upp varför ordentligt hos vet..

din systers pålle hade antagligen sköra/ytliga kärl då. dom blir ju yttligare känsliga vid tex. näsflöde.

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 384
Senast: Emma-pemma
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
924
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 052
Senast: Bison
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
819
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att curla eller inte curla sina barn
  • Gamla trotjänare
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur