Närliggande tvärutskott

maria21965

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av närliggande tvärutskott? Jag undrar om framtidsprognos, behandling och underliggande orsaker.

Sv: Närliggande tvärutskott

Aha, och kan alltså ligga nära varandra utan att påverka något annat. Mycket intressant. Jag ska kontakta min vän google :D

(och så skönt att hitta något jag inte ens hört talas om, som alltså inte drabbat någon häst i min närhet!)

Jag har röntkat igenom hästen men det syns ej på röntken utan med ultraljud.

Hästen jobbar inte bra bak och är irriterad för tryck i ländområdet. Det visade sig att hästen haltade på alla ben efter böjprov och hade inflammation i framkotor och bakknän samt lindrig artros båda fram och vänster bak. Han spårar höger bak innanför framhovens spår. Problem med galoppen men annars snäll att rida.

Vad säger behandlande veterinär?

Enligt min åsikt har hästen sammantaget för många skador för att prognosen ska vara positiv så hade det varit min häst så hade jag med största sannolikhet tagit bort den. Inte ett lätt beslut men ibland måste man för hästens bästa.

Hästen är i god form och ej initialt halt. Lederna har behandlats med betydande förbättring men inte helt bra bak, därav ultraljudet. Nu är han sprutad i ryggen. Vi är mitt i en process och risken är stor att det slutar illa. Vet har dock tidigare behandlat en travare med samma problem framgångsrikt. Frågar här för att höra om någon har erfarenhet. Jag har haft många hästar under flera år och är väl medveten om hur problematiskt detta är och har inte för avsikt att låta hästen lida.

Jag har bara erfarenhet av täta tornutskott men varken det eller täta tvärutskott behöver vara ett problem i sig. Att hästen har både inflammationer och artros på ett flertal ställen tycker jag däremot är värre.

Eftersom ni är mitt i en behandling så är det väl bara att avvakta och se hur det artar sig.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
457
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
718
Senast: Amk
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
667
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 282

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka