Närliggande tornutskott

A

Alyssa

Någon som har erfarenhet av ryggont och med det en personlighetsförändring av hästen...Min pålle har alltså närliggande tornutskott(-kissing spines?), lugnaste, gosigaste, har förvandlats till sur,ledsen och motvillig kompis. :cry:

Sv: Närliggande tornutskott

Jag har tyvärr erfarenhet utav det men inga roliga minnen. Tyvärr hade min förra häst kissing spines. Han blev plötsligt förändrad och när vi röngade honom så stog det klart att han hade så ont att det fans inget att göra. Tycker du ska låta en vet titta på honom och sen är det bara att hoppas att personlighetsförändringarna beror på det.

Lycka till

Låter ju onekligen som om din häst har ont!:(

Har erfarenhet av en häst med kissing spines. På honom märktes det med att han hade svårt att lägga muskler på ryggen och ofta spände sig något. Fungerade dock ok med rätt form och rätt typ av ridning och övningar.

Inge kul om man märker att hästen inte längre är nöjd...
Har du scint-röntgat honom?

Jag. Ponnyn har det, upptäcktes för 1,5 år sedan. Han var fortfarande världens gosigaste och alltid glad, men ville inte gå i rätt form och var väldigt spänd. Åk in och kolla upp, inte roligt att gå och fundera :(.

Jag har fått diagnosen av shiropraktor. Har inte röntgat ännu...Fick träningsprogram, skulle promenera i rask takt 4 ggr och sedan börja rida honom i ökad skritt. Men han protesterar "högljutt" när jag rider honom. Funderar på om det finns hopp, hur lång tid kan det ta innan han slutar att ha ont??:confused:

Jag såg en JÄTTELÄCKER märr på träning för nå´n tysk.
Den HADE s.k Kissing spines.
Ägarinnan sa att den behandlades var 3e mån. Den vilades och sattes igång igen o var då brukbar två mån. i stöten(ca.)

Den gjorde allt(piff,puff,piruetter) med enorm energi!!!

Det som gör så ont vid kissing spines är när tornutskotten "gnids" mot varandra och att de då börjar växa ihop (beroende på var de ligger) . En häst som har så ont i ryggen pga av detta ska man absolut inte sitta på! Vila är eg. det enda man kan göra så länge det "växer ihop". Har behandlat några hästar (ET)som har kissing spines fast utläkt... dessa funkade hur bra som helst som ridhästar, fast ägarna sa det att det tog tid! Sen så tycker jag att du ska få försöka röntga ryggen. Eftersom det är den enda säkra metoden att verkligen veta! Tyvärr tar en del kiropraktorer mfl. gärna till kissing spines när de hittar ryggont men ingen annan orsak :(

En bekant sa till mig att jag inte kunde räkna med att han någonsin blir bra om jag inte rider honom VARJE dag!!! Longerade honom igår, en stallkompis var med och kollade. Så fort jag ber honom att öka så protesterar han! KÄNNS INTE SOM OM MAN VILL PLÅGA HONOM GENOM ATT RIDA DÅ??? Får ringa veterinär till veckan så man får honom röntgad då. :confused: :cry:

Har behandlat sådana problem på hästa var av en trodde inte på mig. Hästen var utdömd och skulle avlivas men ägaren ville ge honom en chans till och ringde mig och stor grät o bad om att jag sulle hjälpa hennes häst. Vi tog hem honom och jag lonerade honom för att se vad som kronlade för honom. Jag gorde detta i skritt och trav men fick snart avbryta pga att det gorde för ont men jag hann o se där de största problemen var. Jag och ägaren gorde upp en behandlings och tränings planering, som hon var delaktig i. Hon var ändå när behandlingen var slutförd tveksam om det hade hjälpt honom, så hon ville inte betala fören hon visste detta. Med detta som information till mig beställde hon röntgen i helsingborg, där vet. frågande tittade på henne o frågade vad som hade gjorts med häster för skadorna finns inte kvar, musklerna har kommit tillbaka vad har hänt?? hon berättade alltihopa för vet som då fastställde att hennes travare som var utdömd nu var friskförklarad utan några anmärkande ord. De ord sopm kom från vet var att du ska tacka dom för att din hast får åka här i från i sag o inte behöver avlivas!!!
När hon körde hem med hästen kom hom ned hästen i transporten kramade om mig och sa tack för att min häst fick lev och här är pengarna, jag skulle aldrig tvivlat. Nu har vi ju en bit till varandra men jag har ändå intresset av att hjälpa di och framför allt hästen som bär på otrolig smärta så du kan väl skriva i gen om du vill att vi ska se om vi kan hitta en lösning. Jag bor i Blekinge mvh Jessi

Jag tar tacksamt emot alla tips! Tycker du man ska fortsätta träna honom alltså?

Måste jag in och röntga honom nu direkt eller ska jag prova med ett träningsprogram??? Vad göra??? :confused: :confused:

Hoppades att du var kvar acisej...

Senast ändrad av en moderator:

Om du vill se ett definitivt svar på om behandlingen hjälper så ska du röntga innan o efter. det kan dock var så att det inte syns någon förändring mer än på hästen själv o dess beteende. Jag hade fortsatt med träningen doch med MYCKE FÖRSIKTIGHET, vad jag helst skulle vilja är att se honom för att kunna hjälpa er på bästa sätt, du behöver också med försiktighet masera honom och när du har maserat inna du börgar träna honom (för det bör du göra) så lägg på ett täcke och likadant efter träningen och nu i börgan bör du ha täcke på honom under hela tiden efter masage o undet tiden du tränar o några timmar eftewr för att inte släppa ut värmen för fort. Allt måste ske efter hur han mår o vad han klara men abolut inte ridning på ett bra tag mvh Jessi

Det enda "träningsprogram" jag fick av kiropr. var 4 dagars snabb skritt vid hand. Sedan skulle han börja ridas snabb skritt. Men att rida honom går inte. Jag skulle även få honom att svanka o skjuta rygg 3 ggr/v. Svanka går bra men att få honom att skjuta rygg är nästan omöjligt nu...Lite svårt att stå bakom honom o försöka hitta rätt ställe när han inte står still...

Jag rekomenderar inte snabb skritt nu i börgan. Det första som måste göras är att reda ut fr grunden vad som är det totala felet om det sitter där eller där, när man gort de måste man börga behandla problemet och sedan bygga upp det. Hade vi bott närmre varandra hare jag kommit i morgom! Du förstår nog vad jag menar;D . Men jag tycker nog inte att du ska ha hjälp av kiroprakton nu utan i så fall en masör som verkligen vet vad den gör o som verkligen kan ryggar o i vissa fall beroende hur långt det hela har gått så kan du också få behandla benen pågrund av att när dom har tillräckligt ont i ryggen o när det börgar förändras så gör det ont undertiden o då belastar dom gärna andra delar i kroppen tex benen som det ofta blir när det från börgan är ryggproblem. Men jag ser det verkligen inte som omöjligt så se inte neggativt utan sattsa på de positiva tankarna i stället. Jag skulle kunna ta hem honom och behandla o träna honom om du vill. den andra hästen jag pratade om tog ca tre veckor, jag kan dock inte säga hur lång tid det kan ta för din polle eftersom jag inte har sett honom. Föresten det hjälper inte att klia honom under mag en på dendär "strängen" som är där för att få honom till att kuta rygg.? mvh Jessi

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 431
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 783
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 258
Senast: Masse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka