Näring i vass?

Cheval

Trådstartare
Vissa av våra hästar äter vass men andra inte. Är det någon som vet om det finns något näringsinnehåll i det? Jag tänker nu på vass som växer i tuvor där stråna ser ut som rör och så är det vitt inuti om man delar på ett strå.:confused:

Sv: Näring i vass?

Ta en bild och visa. Mig veterligen låter det inte som vass.

Detta är vass

phraaus3.jpg

Jag har hört att hästar kan bli tokiga om dom äter röttern, men om det finns någon näring i det vet jag ej.

Ja, fast det gör ju vass..alltså den bild jag visade. Behöver dock inte vara direkt i vatten, bara det är fuktigt.

Till TS

Förr i tiden ansågs vass vara ett utav våra nyttigaste vild gräs, och man gav gärna nötkreaturen detta. Vass växer oftast i näringrika sjöar. Dock ej enbart i vatten utan bara det finns fukt.

Senast ändrad:

En grannes häst åt det förra sommaren & hon blev lite galen sprang genom stängselet. Enligt hästens förra ägare berodde det på vass rötter. Så jag har inga vtenskapliga bevis.

Oj, lät spännande.. För att vara lite off-topic, hur känner man igen de växterna så att man kan hålla sin stackars häst ifrån dem? :eek:;)

Jag vet vad du menar för växt men tror inte att det är vass. Vanlig vass äter hästarna på vår grannö i skärgården med glädje. De har ännu inte blivit galna och deras ägare säger att det är jättenyttigt. Men tror som sagt inte att det är sådan vass du menar. Det är som rör och har som vitt skumgummi i väl?

Detta är vass

Klicka här för att visa bilden i originalstorlek.

Jag har aldrig hört att detta skulle vara vass. Det är en grässort som finns på varje lite äldre vall. Kan möjligen heta något med svingel.
När jag var liten ( i slutet av 60- och början av 70- talet) så lekte man tupp, höna eller kyckling med dessa. Man nöp om stået och drog uppåt så att själva fröna blev kvar mellan fingrarna. Beroende på hur det formade sig så blev det antingen tupp, höna eler kyckling. Man gissade först för att se vem som hade rätt.

Jag tror kanske du menar vad vi i Halland kallar för tuvtåtlar. Växer i en liten "bukett, är mörktgröna och lite "runda" i formen... inuti ser de lite "svampiga ut"....

Vissa hästar är tokiga i dessa, vi har ett sjöbete, där vattenståndet ibland är över hela marken vintertid, där växer det mkt tuvtåtel, och dde hästar som äter mkt av det blir mkt pigga och alerta.:rofl:
Några har tom vairt hopplösa att lasta enbart när de stått i den hagen ett tag...

Tuvtåtel leker man tupp, höna kyckling med, i vart fall gjorde jag det.

Tuvtåtel
descces2.jpg

Vass
phraaus4.jpg

det ser typ ut som gräslök om det är det jag tänker på! Fast blanka strån och inte så matt som gräslök är. Och så är det ju tjockt vitt "skum" inuti som man kan dra ur om man delar stråt på mitten :)
Med små "blommor" eller vad man ska kalla det (fröansamlingar?) på toppen av vissa strån. Tror även att gräslöken har liknande form på sina "blommor"

Ber om ursäkt för ett flummigt och rörigt inlägg! :o

det ser typ ut som gräslök om det är det jag tänker på! Fast blanka strån och inte så matt som gräslök är. Och så är det ju tjockt vitt "skum" inuti som man kan dra ur om man delar stråt på mitten :)
Med små "blommor" eller vad man ska kalla det (fröansamlingar?) på toppen av vissa strån. Tror även att gräslöken har liknande form på sina "blommor"

:o

Tror du menar blåsäv. Rik på stärkelse.
http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/cypera/schoe/schotab1.jpg

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
790
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka