näring i hö och silage

Lavinia

Trådstartare
Hej!

En fråga (blir säkert flera)..

Om man tar både hö och silage från samma åker, men bara analys på silaget kan man då översätta silageanalysen till höet rakt över? Och sen bara räkna ut /kg i höet sen?

/Lavinia, nyfiken och för dagen extremt korkad

Sv: näring i hö och silage

I princip, ja. Om det är slaget samtidigt och höet inte vänts för många gånger så det tappat massa blad, inte fått regn etc på sig, och det är en hyfsat homogen vall.

När vallen slås så har den ju samma näringsvärde rakt av (om den är hyfsat homogen), det som sen kan gå fel är om man förlorar blad i höet, eller det blir ogynnsamt torkväder etc. Men annars så får du värdemässigt 'bara' två olika torrheter på samma foder.

Däremot om du slår med mellanrum, om så bara några dagar, kan du få en rejäl diff. Så är det slaget samma dag och hälften tagits in som silage och hälften som hö, eller har man först tagit en skörd hö och sen en skörd silage (eller tvärtom) kan värdena diffa jättemycket (precis som mellan två skördar av samma sort, två skördar kan alltid diffa - och det stort)

Om allt är slaget och balat/plastat samtidigt. Det kan slå på en del även om det bara är ett par dagar mellan slåtter/balat/plastat. Sen kan stora balar skilja mot varann, beroende på hur gärdets placering och sammansättning i mark/bevattning/jord/sol/skugga osv.

Ok.

Tack båda två.

Är det bara att räkna om tsvärden med den nya "höhalten" då?

/Lavinia, avdelningen dumma frågor

Om det är taget samtidigt osv (dvs det som jag skrev i första inlägget), så japps, då tar du värdet per kg TS på den analys du har, och räknar om med TS för höet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 813
Senast: Anonymisten
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 712
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka