Näring i hö efter ett år eller två

F

Fluffy

Jag undrar om näringsvärdet i hö blir sämre med tiden, och om det i så fall bara är vitamin/mineralerna som försvinner, eller om protein / energi-värdena också försämras.

Jag vill ha riktigt "dåligt" hö näringsmässigt sett (överfet ponny) och undrar om årets hö kan vara lämpligt till honom nästa år eller om det bara är vitaminerna som försvunnit då och energin och proteinet är samma som nu.

Sv: Näring i hö efter ett år eller två

En fet ponny behöver också näring dvs proteiner, mineraler och annat nyttigt. Däremot så behöver den inte lika mkt energi. Det är inte mkt som försvinner i ett hö som lagras och säkert ingen energi. Dessutom kan det försämras rent hygieniskt. Jag hade mog letat efter ngt annat grovfoder.

Fast att ge en överviktig ponny riktigt dåligt med näring är ju som att be om problem. Även feta individer måste ju ha näring. Och att ha extrem dåligt värd i hö ger dig mer problem än nytta. Då måste du ju starkt begränsa intaget av grovfoder och därefter fylla upp med annat så hästen inte får tex proteinbrist.

Kan nog vara bättre att ge ett bra hö och dryga ut det med halm. Annars bör du tillsätta de mineraler och vitaminer som behövs på annan väg. Jag däremot står och väger på att köpa hö billigare från två år sedan. Fint och inte dammigt eller så, men lär ju inte vara så fett. Detta för att mitt hö nästan är slut, och hästarna snart kan börja beta, gräset är på gång nu, jag har stooora beten och så fort det börjar växa så skiter dom i hö. Dessutom pillar dom ju i sig en hel del näring via det lilla gräset dom äter. Känns onödigt att åka jättelångt och köpa svindyrt hö, när det snart är slut på den här säsongen. Har runda goa hästar som klarar sig gott på det nu på våren.

Vad jag har lärt mej så blir halten vitaminer och mineraler lägre ju längre hö lagras medans protein och energihalten är densamma. Det är alltså ingen ide att köpa fjolårshö för att få en smalare häst.
Det du ska leta efter är ett ängshö utan klöver för att komma ner i energihalten, dvs få låg Mj.

En fet häst mår normalt sett bättre på en hög kvot, ett hö med hög proteinhalt och en låg Mj halt är alltså vad du ska leta efter och det är lättast att få till det med ett ängshö eftersom klöver ligger högt i Mj.

Ett hö med en kvot på runt 8, där energin, dvs Mj är runt 6-7 och smb rp är runt 50-60 är ofta det optimala för en lättfödd häst. Eftersom proteinet då ligger så högt så kan man utan att gå ner så mycket i kvot ge några kg halm också om det behövs för att förlänga ättiden.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 820
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 350
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka