Näring i betet ??

Tuvisen

Trådstartare
Hur länge är det bra näring i betet ?? när börjar det försämras ? har för mej att jag hört att det börjar bli sämre redan efter midsommar.

Vad skulle ni säga om det här betet ??

http://Mandisenh.bilddagboken.se/p/show.html?id=241902393&directlink=1

Han går där på dagarna och står inne på natten.
Själv tkr jag gärset ser väldigt långt och gult ut är säkert ca 50 cm högt.
Tänkte mest på om gräset kan räcka eller om man borde lägga ut hösilage i hagen, han föll ur i vintras så vill inte att det ska hända igen...

Vad tkr ni ??

Sv: Näring i betet ??

ingen som vet ?? har själv ingen aning är ju lätt att man blir öfr nojjig, är ju bra att han får gå och äta gräs oxå. Ska til vet om 2 veckor och vet inte vad han kmr hamna i för hage efter det.

Det höga gräset ska du nog inte kolla på så mycket. Hästarna äter helst det låga gröna. Det där gula är det nog inte mycket närning i.

Undrar om det inte börjar bli mindre näring i betet nu? Tycker att min knubbis har blivit lite mindre tjock nu på sistone.

När det händer beror på väder och vind så att säga. Det är de saftiga friska gröna gräset som innehåller mest näring. När det går upp i frö och sedan börjar gulna så minskar det. Så på bilden du har kan det finns både ock. Det långa har inte så stort näringsvärde men det kan finns friskt grönt gräs nere under. Solen påverkar sedan lite energimängden i det så mycket sol ger mer energi i gräset fram tills det mognar och till sist vissnar.

Okej hmm ja det finns ju grönt gräs oxå även om det inte syns ås bra, men gissar att det är det han äter. Men jag inbillar mej att han har blivit smalare/fått mindre bukmage sen vi ställde dit han. Men behöver kankse inte oroa mej...

Ja det tkr jag med min har blivit, iaf om man jämför bilder men beror ju så mkt på vinkel och om de står och är jätte avslapnade eller inte.

Kan inte vara så mycket näring i det långa gräset om det har fröat av sig kan det inte vara mer näring i en fröhalm.

Om det skulle vara min hage skulle jag slå bort det gammla gräset så nytt (mer näringsrikt) kommer upp.

Kram

Jag har hört att det inte försämras förrens i augusti (och det är det ju snart!), men som Masse skrev så beror det på väder och vind. Får han något att tugga på när han står inne på natten? I så fall skulle jag inte vara orolig... I värsta fall kan du ju stödfodra lite om han börjar falla ur redan :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har hört att det inte försämras förrens i augusti (och det är det ju snart!), men som Masse skrev så beror det på väder och vind.

Vad jag har förstått så handlar det om i vilken växtfas gräset är i. Det nya gröna gräset innehåller alltid en hel del närin medans det gamla långa, gulnande gräset innehåller betydligt mindre.
Sedan spelar nog solen och regnet roll men hur vinden påverkar det kan man undra, i alla fall jag.

Mycket vind gör att marken torkar fortare så det kan ha inverkan på gräset. Torka påskyndar ju processen som får gräset att mogna/vissna.

det växer ju lite grönt längst ner och är ävl det han äter. Vad jag vet så har inte den där hagen blivit omsådd eller gödslad (förotom hästskiten då) på typ 3 år. Han får typ 8-10 kg hösilage undr natten, tror inte det 'r så super värden för tkr inte han har blivit fetare iaf, och har gått där ca 3 veckor nu.

Vad jag har förstått så handlar det om i vilken växtfas gräset är i. Det nya gröna gräset innehåller alltid en hel del närin medans det gamla långa, gulnande gräset innehåller betydligt mindre.
Sedan spelar nog solen och regnet roll men hur vinden påverkar det kan man undra, i alla fall jag.

"Väder och vind" är ett vedertaget uttryck, men Masse har rätt i att vinden torkar.

Gräset vet inte vad det är för månad, det går efter vädret

Ja, och i augusti/september börjar trädens löv tappa färg, iaf i vissa delar av landet, och innan dess börjar gräset tappa näring. Jag skrev inte att det enbart beror på årstid vad jag kan minnas (eller se).

Lite OT, förlåt TS, men det förvånar mig vilken tråkig ton som ofta förekommer här på Buke! Jag undrar om ni svarar folk i samma ton ansikte mot ansikte eller om ni bara är "tuffa bakom tangenterna"?!

hm kan hålla med dej om att det ofta förekmmer lite tråkig ton och elaka svar, men inte i den här tråden vad jag märkt...

det växer ju lite grönt längst ner och är ävl det han äter. Vad jag vet så har inte den där hagen blivit omsådd eller gödslad (förotom hästskiten då) på typ 3 år. Han får typ 8-10 kg hösilage undr natten, tror inte det 'r så super värden för tkr inte han har blivit fetare iaf, och har gått där ca 3 veckor nu.

Har du kollat mask och tänder? Om det inte är supervärden i hösilaget kanske du kan komplettera med lite lusern eller liknande högprotein till kvällen? Det är ju så synd om de faller ur i slutet av betessäsongen! Jag har inte riktigt det problemet med min tjockis vill jag lova, han skulle må bra av att falla ur lite lite innan det är dax att stalla upp igen ;) Ska vi byta bete? Haha :rofl:

Lite OT, förlåt TS, men det förvånar mig vilken tråkig ton som ofta förekommer här på Buke! Jag undrar om ni svarar folk i samma ton ansikte mot ansikte eller om ni bara är "tuffa bakom tangenterna"?!
[/I]

Jag kan hålla med dig om att det kan vara så i en del trådar. Men att det skulle vara ngt ofta förekommande håller jag inte med dig om. Jag tycker tvärtom att det ofta är mkt sansade och intressanta diskussioner där i alla fall de flesta respekterar varandra. Denna tråden är väl ett bra exempel eller hur menar du? Jag uppfattar inte ngn som otrevlig alls.

Jag tror att det tar ett tag innan man "lär sig" eller hur man ska säga, vänjer sig är kanske ett bättre ord. Jag minns att jag läste här ganska länge innan jag gick med och började skriva. Då hade jag mer den uppfattningen.

Hur länge är det bra näring i betet ?? när börjar det försämras ? har för mej att jag hört att det börjar bli sämre redan efter midsommar.

Vad skulle ni säga om det här betet ??

http://Mandisenh.bilddagboken.se/p/show.html?id=241902393&directlink=1

Han går där på dagarna och står inne på natten.
Själv tkr jag gärset ser väldigt långt och gult ut är säkert ca 50 cm högt.
Tänkte mest på om gräset kan räcka eller om man borde lägga ut hösilage i hagen, han föll ur i vintras så vill inte att det ska hända igen...

Vad tkr ni ??

Frågan är vad du menar med näring? Är det energin eller är det smbr? För energin brukar inte variera så mycket under säsongen. Smbr kan dock variera kraftigt från mycket högt till i princip nästan inget alls.

En äng som betas/klipps kan ha hög smbr hela säsongen då den alltid är i en tillväxtfas.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka