När vet man att det är dags?

T

trip

Vi har en högt älskad gammal schäferflicka, 11år.
Hon har det sista året tacklat av ganska mycket.
Innan ville hon alltid vara med och jaga bollar och pinnar och springa runt och busa. Men det gör hon inte längre.
Hon lufsar runt i sin takt och snusar.
Hoppa ut och in ur bilen gör hon inte längre, vi lyfter henne.
Hon har är inte friröntgad i sina armbågar och har nu artros (har haft i en del år) och får kosttillskott för detta (grönläppad mussla, på vet.s inrådan)
Hon är ju stapplig i sin gång och travar galopperar helst inte, inte längre sträckor i alla fall.
Hon klarar inte längre promenader, men uppskattar korta promenader.
Äter gör hon som aldrig förr...! Hon är normalviktig (har alltid haft svårt att hålla sig där, alltid på gränsen till för smal).
Hon sover hela dagarna (jag jobbar hemma) men uppskattar när resten av familjen kommer hem och blir lite mer social då och leker gärna godislekar(läs; barnsök).
Ibland när vi ska någonstans så märker man att hon vill med men ibland vill hon inte (det är ju oftast att åka till stallet...)

Den sista tiden har hon valt att sova på varmare platser än sin vanliga plats. Dessutom vill hon plötsligt sova på ovanvåningen som oss andra vilket hon så klart får (med en hand under magen går trappan ok) men hon har i många år sovit själv på nedervåningen.

Till och från har hon ganska jobbiga problem med klåda och eksem (ospecificerad allergi), men har blivit något bättre nu när hon börjar sluta fälla.
Hon har fått ett par mindre juvertumörer (ärtstor och en som är som en halv tumme i storlek)
Syn och hörsel är vad man kan förvänta sig.
Hon löpte i somras och har inga problem med att hålla urin/avföring.

Det här med schäfervinglighet är något helt nytt för mig, läste om det första gången idag... men det tror jag säkert att hon kan ha.
Hon är inte speciellt musklad och går gärna med bakbenen i "kors"...

Hon blev undersökt av vet. på klinik i våras som tyckte att hon såg fin ut med tanke på ålder och krämpor.

Men hur vet man vart gränsen går för vad som bara är ålderdom och för vad som är lidande?
Hon har ju rättigheten att inte behöva lida och det ska hon inte behöva göra men självklart så ska hon få vara gammal och få leva ett tryggt och lyckligt liv den sista tiden.

hur har ni andra märkt på er vovvar att det är dags??
Det här blev långt men jag är jättetacksam för synpunkter och reflektioner.
 
Sv: När vet man att det är dags?

Har ni kollat fästingburna sjukdomar - nu är hon ju gammal och i sin fulla rätt at tackla av men erlichios kan ge fruktansvärt trötta hundar som trots det äter glatt.
 
Sv: När vet man att det är dags?

ush, ja påbörjade ett svar men orkar inte slutföra.. förlåt:cry: vi tog bort vår schäfer för ett år sen..13 år gammal..

Ja tror du tar rätt beslut när det väl kommer.. du ser det i ögonen..:cry:
 
Sv: När vet man att det är dags?

Usch, jag beklagar att ni fick ta bort er...

Ja, jag hoppas verkligen att hon på något sätt ska förmedla sig att det är tid. Men det är olidligt jobbigt att tänka på.

Till Luff: Förhörde oss hos vet. om detta men det trodde hon inte, hon är inte ovanligt trött tydligen och har faktiskt inte haft en enda fästing som vi sett iår ( inte hästen heller, kanske ett tacksamt fästingår här??)
Men tack för tipset i alla fall. Märker vi att hon är onormalt trött så är det klart att vi kräver ett blodprov.
 
Sv: När vet man att det är dags?

Hej! Min uråldriga schäfertik blev tretton år och på slutet började hon ha suckande nästan mjuka knorrande ljud för sig när hon låg brevid soffan, och när vi tog henne till vet sa han att hon hade ont.

Hon var nästan helt blind och hade en baktass som hon inte kunde lyfta ordentligt utan drog den lite i backen, klämd nerv i ryggen var felet men meducin fixade henne så hon var så gott som ny. Hon gick sakta promenader och mådde allmänt bra ändå trots att hon inte såg så bra.

Men när man hörde de där suckarna som kom mot slutet då var vi säker på att hon inte skulle somna in fridfullt i hallen själv, utan det blev tid hos vet.

Ni känner nog på er när det är dags, så länge hunden inte har ont hänger den nog med tills den säger till själv, det går på känslan.

Skickar en kram.
 
Sv: När vet man att det är dags?

Som Casper skrev.

Man bara vet en dag. Blicken.....
 
Sv: När vet man att det är dags?

Även hundar måste få lov att bli gamla och lite skröpliga. Men det är inget enkelt beslut att ta. Jag tog bort min gamla schäfertik för 3 år sen. Det svåraste jag någonsin gjort. Men om jag ska ge något råd så är det första att hon får aldrig lov att lida. Om du märker att hon har väldigt ont så är det dags. Samma sak om du märker att hon uppenbart inte vill vara med längre. Men du beskriver en hund som fortfarande är glad och pigg även om hon börjar bli gammal.

Min tik led av schäfervinglighet mot slutet. Jag bestämde att hon skulle få gå om hon skulle få ont eller inte vilja mer. Och jag bestämde att jag inte skulle vänta tills hon inte kunde resa sig eller hålla sig. Så hon gick medans hon fortfarande hade sin värdighet kvar. På slutet hade hon mycket svårt att hålla balansen men det var som sagt ändå ett mycket svårt beslut.
 
Sv: När vet man att det är dags?

Usch ja... tuffare beslut finns nog inte.

Det som oroar mig nu är att hon börjat gnälla...inte konstant men någon gång då och då.
Hon gnyr...hon vill oss nått men vi kan inte komma fram till vad.:(
Ibland (förrut) kan hon gny för att vattnet är slut, för att hon vill gå ut, vill ha mat mm mm. Men nu kan gnyendet komma lite när som och det hjälper inte att vi tex. går ut eller så mer än för stunden.

Jag som har en hel del psykiska besvär sa bara till mannen..."hon har kanske ångest"... och nu har vi fastnat lite på det spåret.
Kan hundar ha ångest? Hur visar dom det?
Hon ser inte alltid ledsen ut när hon gnäller, kan se busig ut och vifta på svansen men det här är ett ovanligt beteende för henne även om hon alltid har varit en pratig hund.

Nja...vi avvaktar väl över helgen men fortsätter hennes nu lite konstiga beteende så får vet titta på henn för lida vill vi ju inte att hon ska...
 
Sv: När vet man att det är dags?

Tror inte hundar kan ha ångest i mänsklig bemärkelse.

Om din tik gnäller så har hon nog lite ont någonstans.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 332
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 414
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hej Buke! I höstas fick vi tyvärr ta bort våran taxtik och för mig som alltid har haft hund känns det väldigt tomt nu. Samtidigt så har...
2
Svar
26
· Visningar
3 091
Senast: Korven
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp