När "vågar" jag tävla?

Kratus

Trådstartare
Försöker sätta igång min 19-åring nu i sommar, vilket gått lite trögt än så länge... :o

Han har inte gått ett ordentligt ridpass sen sista helgen i oktober då vi red för tränare. :o (Då var han i princip i full tävlingskondition)
Efter det så har han varit ute på skogsturer till och från.
Detta beroende på att jag pluggat på annan ort och syrran har prioriterat sin egen häst av förklarliga skäl. :cool:

Red en tur i dag och förvånande nog så kändes han rätt så mjuk, dock så var han typ en km lång...

Låt säga att jag från och med nu börjar rida regelbundet för att få upp kondition och styrka. Samling! :D
Kan jag starta en klubbtävling i mitten på september då, eller är det för tidigt?

Han saknar inga direkta rygg och rumpmuskler konstigt nog.

Sv: När "vågar" jag tävla?

Det är bara du eller duktiga folk i din omgivning som kan säga det, helt omöjligt att säga såhär.

Jo, det är ju sant men tänkte mest om det var nån som hade erfarenhet liksom. Har ju aldrig behövt sätta igång en häst på detta sättet. Eller ja, ingen "gammal" häst iaf. :D

När du känner att hästen är redo, och har fått upp konditionen kan du nog tävla med den också ;)

Vissa hästar har ju lättare än andra att komma i form, och ett litet dressyrprogram borde han väl vara redo för på två månader? :)

Han borde ju ha fått bra kondition till dess iaf.

Ja, precis det var ju det där med kondisen... :angel:

Han orkar gå upp för våran låååånga backe men inte mycket mer. :crazy:

Kondition går rätt fort tycker jag. Bara man ligger i och anstränger sig. Tycker jag i alla fall att det brukar göra på min häst (17år).
I september är han nog redo för en liten klubbtävling, det tror jag med all säkerhet, bara du känner att han är redo. ligg i och ghårdträna så gott det går, så ska det nog lösa sig :bump:
Lycka till på tävlingen :D

Ja, jag hoppas det iaf. Han är ju väldigt fin i kroppen för en äldre häst. :D

Men konditionen kommer nog snart.
Jag brukar tycka styrkan (formen) tar längre tid att bygga upp än konditionen.

Och inte ska du väl gå i backar på dressyrtävlingen? :angel: ;)

:eek: Inga backar i dressyrtävling? Det har jag missat! :angel:

Nej, men skämt å sido... Jag tror att du kan ha rätt, han är dessutom en sån som gillar att vara flera km lång... :crazy:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 400
Senast: cassiopeja
·
Träning Min lille gris gick vidare till finalen för treåringarna och den ligger 29-30 september. Då jag hade tänkt att han skulle börjat sin...
Svar
15
· Visningar
1 344
Senast: Knut
·
Dressyr Okej, vet ej om detta är rätt forum... Jag har en 18-åring valack som idag inte rids varje dag (Min syrra tar hand om honom och har 4...
Svar
8
· Visningar
1 144
Senast: Simply me
·
L
Trav jag ger upp, frågar er om min pålle... :smirk: alla (?) här har betydligt mer erfarenhet av både hästar och trav än vad jag har, så ni...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 086
Senast: Lindi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI