När utekatter ska bli innekatter?

Houdinie

Trådstartare
Tips behövs!

Mina två huskatter (3 och 4 år) har varit utekatter i nästan två år och har trivts utmärkt med lantlivet. De har haft en kattlucka så de har kunnat springa ut och in på dagarna, och nätterna har de tillbringat inne med luckan låst. Under denna tid har de ätit råttor, fåglar, möss och sork förutom de 50 g RC Fit 32 torrfoder de fått inne.

Nu ska de bli innekatter under minst ett år och bo i en etta med mig. Jag har redan i två dygn haft dem inomhus för att vänja dem, de har ju större inne nu (3 rok) än vad det blir i lägenheten. Gör jag rätt, eller ska jag köra "cold turkey" och låta dem gå ut tills flytten?

Jag har köpt RC Silhouette 37 torrfoder som de ska gå över till nu och planerer ge 60 g / katt i början och sedan gå ned till 50 g såsmåningom. Vad tror ni om det?

Sedan vill jag skaffa ett klätterträd/klöspelare åt dem, bara jag hittar något billigt. Jag kommer att gå ut med dem i sele på helgerna. Har ni fler tips på hur jag kan aktivera dem.

Själva flytten går från Uppsala till Lund och jag har en Toyota Carina II som jag kan fälla baksätena i, jag tar bara med kläder, mat och katterna (+ tillbehör). Hur reser katterna bäst på en så lång resa? Jag har bara en liten en-katts-nätbur. Jag har fått tips på att köpa en utställningsbur för hund att ha dem i under resan, men de är rätt så dyra... Fler tips?

Är det någon som har erfarenhet av detta och som har tips och varningar!?

Tack på förhand!

Sv: När utekatter ska bli innekatter?

Jag har inte så mycket att säga om det du frågade egentligen, utan vill bara förvarna dig om att du kan ha en jobbig period framför dig. En del katter är utekatter i själen - de trivs inte inomhus. (Och en del bryr sig inte alls.)

Har du ngn balkong på nya stället tror jag missarna skulle uppskatta att få vara på den! Klösträd är nog en bra idé med tanke på att de (väl?) är vana att klättra i träd. Kan även rekommendera en klösbräda, vi har haft både och hemma (samtidigt) och missarna klöste helst på brädan men låg o sov/lekte i trädet. :D

Har du gått med katterna i koppel förut? En "gammal" katt kan vara svår att lära... Ställ in dig på att det kan bli en hel del "tjat" o krafsande de dagar du inte går ut med missarna.

Hoppas jag inte låtit alltför pessimistisk nu, bara du har tålamod ska du se att det går!

men det är ju som ovanstående säger; tyvärr är vissa kissar "utekatter i själen". Min sylvester är det och han var världens rastlösaste katt när mamma höll på att flytta och han fick vara inne en vecka för att lära känna det nya stället, men ack så överlycklig han var när vi lät honom gå ut:D

lycka till!

Nar det galler bilresan sa ar fragan hur val dina katter aker bil. Min katt HATAR bilen, blir stressad och svettas mm. Jag har henne los i bilen, eftersom hon blir helt hysterisk i en bur. Jag vet hur hon beter sej i bilen, sa jag kan med gott samvete ha henne los.

Jag tycker att du ska ga in pa Blocket eller Tradera och kopa en till transportbur, om du vill ha dem bada i burar. Eller kopa en stor dar bada far plats. De kostar inte speciellt manga kronor dar och vissa ar riktigt fina.
Jag har annars en bur till salu som du kan fa kopa billigt. Den ar stor (45 cm x 45 cm x 55 cm), har anvant den mellan Irland-Sverige som transportbur for 3 st Jack Russell valpar. PM:a om du ar intresserad av den.

Ofta går omställningen bra. Hur de åker bäst är svårt att avgöra. Jag kör mina i en gulliverbur strl 3, inte jättestor men ganska billig och de får plats. Sedan får de vara lösa i bilen med toalåda på rasterna. Kör inte med lös katt även om de sitter snällt, OM något händer, tex katten tar sig under bromspedalen, då är det helt kört. (vid en krock kommer dessutom katten kastas ut genom vindrutan, hur snäll och lugn den än är.)
Hade jag haft råd hade jag gärna köpt en hundbur, men å andra sidan är katterna ofta tryggare i en mindre "grotta" än i en större bur.
Hur du gör med omställningen från ute- till innekatter tror jag inte spelar så stor roll. Om de trivs inne så kommer det gå bra hur du än gör, och trivs de inte så är det inte mycket du kan göra utom att försöka hitta ett sätt som passar er. Vissa katter blir nöjda av att få gå ute i koppel, andra blir ännu gnälligare av det.

En rejäl och billig klöspelare kan man göra själv, med ett mattrör och heltäckningmatta. Sätt fast den ordentligt i väggen bara. Vi har ett snyggt träd av en replindad trästolpe, men det går åt nästan 100 meter rep till en takhög stolpe och det är jobbigt att linda det så hårt att det verkligen blir jämt och snyggt.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
756
Övr. Katt Jag har en kastrerad hankatt (huskatt, förmodligen med siames i sig) på 10år. Frisk och med mycket energi. Han har en kattkompis...
2
Svar
20
· Visningar
3 408
Övr. Katt Hej! Skulle behöva tips och råd för att göra det så bra som möjligt för våra två katter när vi ska flytta. Har idag två katter 11 år...
Svar
6
· Visningar
1 352
Senast: Asko
·
Katthälsa Min katt har gått ner i vikt från 5 kg för två år sedan till 3,6 kg idag. Han är utekatt och har hållit sig undan och kommit in mer och...
Svar
7
· Visningar
4 278

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka