När tycker ni det är för sent att betäcka?

bigganl

Trådstartare
Hur ser ni på saken? När tycker ni det blir alltför sent på säsongen för att betäcka? Jag är inte sån att jag vill ha ett tidigt föl, men samtidigt funderar jag på hur sent på säsongen man kan betäcka för att det ska bli bra. Vad tycker ni?

Sv: När tycker ni det är för sent att betäcka?

Kan tillägga att jag ev ska betäcka mitt sto nästa år.

Det beror på om du menar att börja betäcka eller hur länge man ska hålla på om stoet inte tar sig?

Jag vill helst ha föl i maj men börjar betäcka i maj för att ha många brunster på mig. Om inte stoet hade tagit sig så här års skulle jag nog sluta, det beror lite på hur mycket kostnader jag haft, hur mycket mer jag kan tänkas behöva lägga ut och när hingstens betäckningssäsong är över och stationen stänger.

Jag vill HELST ha fölen i början på året (jan-april) men är helt okej med maj, och kan tänka mig juni.

Det beror liksom på, om jag har ett problemsto som jag har börjat med så fortsätter jag hellre och får dräktigt även om det blir ett juniföl.

Augusti tycker jag är för sent, det skulle vara i undantags/speicalfall.

Jag skulle dock inte börja med ett nytt sto att betäcka senare än juni, hellre i maj dock förutsatt att jag inte har stoet innan för då börjar jag tidigare.

KL
Jag funderar på samma sak. Mitt sto står hos hingst. Hon tog sig inte på första försöket utan nu försöker vi en andra gång. Jag hade helst velat börja tidigare men det var inte helt självklart att betäcka märra ifråga då hon har en skada så jag ville ha helt klart med veterinären att hon bör klara en dräktighet (skadan är enligt vet i grunden en traumaskada).
Hingstägaren vill att jag ska låta stoet stå där tills hon är kollad men iom att jag är mycket tveksam till ytterligare ett försök i år samt att det är långt att åka så vill jag ta hem henne så fort som möjligt tror jag. Det känns riskabelt att köra 31 mil med en häst som mentalt stressas väldigt hårt av transporten när man är så nära den kritiska perioden.
Ja och så vill jag ju ha min älskade häst hemma också :idea:.

Antingen vill man ha hästen dräktig och låter stoet stå kvar tills man kollat dräktigheten vilket man kan göra från dag 14-15 med duktig vetrinär och då hämta hästen och därmed inget större fara för transporten hem med oroligt sto .

Frågan är varför man själv kör totalt 125 mil för att inte löpa linan ut och förhoppningsvis få hem en dräktig häst ?

Vilket bara innebär massor av kostnader och kanske inget föl både i uppstallning ,, språng och jobb och transportkostnader ?

Mia

Varför ökar dräktighetschansen om hästen står kvar till efter kollen? Det borde väl vara mindre riskabelt att köra henne ju tidigare jag gör det?
Dräktighetskoll på dag 14-15 tror jag inte på i detta fall. Jag tror inte veterinären i fråga är seminvet utan mer allmänpraktiserande som även har möjlighet till gynekologiskt ultraljud. Kollen blir troligen tidigast dygn 18 och sen ska hon hämtas vilket då tidigast blir dygn 19= väldigt nära periden när man inte ska stressa dem (20-45 har jag hört).

Det beror på om du menar att börja betäcka eller hur länge man ska hålla på om stoet inte tar sig?
Jag menar helt enkelt hur sent på året ni/du tycker att det är ok att betäcka. Vart går gränsen för er/dig helt enkelt. När skulle du själv kunna tänka dig att det är ok att betäcka?
Är det tex helt galet att betäcka i augusti eller är det tänkbart?

Vårt sto betäcktes sista juli. Detta pga att hon blivit dräktig på första semineringen i slutet av maj men resorberat, vilket vi då upptäckte sista dagarna i juli då valacken började uppvakta henne.
Fölis föddes 4 juli.

Jag skulle inte ha betäckt så sent annars, men det gick ju bra.
Mycket tidigare än maj har nog inte stona börjat brunsta här uppe.

Jag vill gärna ha fölen i maj så att dom kan gå ute så mycket som möjligt från start. Tänkte betäcka min donna i år men väntar till nästa år istället. Jag bor i Västernorrland så vintern hänger kvar rätt länge...men maj är en bra månad som regel och där insekterna inte hunnit vakna riktigt.

Varför ökar dräktighetschansen om hästen står kvar till efter kollen? Det borde väl vara mindre riskabelt att köra henne ju tidigare jag gör det?

Självklart ökar inte hennes chanser att vara dräktig för att hon står kvar .....

Däremot så går det ju inte att betäcka om henne ....

Sen om hon inte är dräktig efter 2 försök så brukar man ju kolla upp varför stoet inte tar sig ..

Och är det något som ställer till det med bakterier eller annat så går det ju att ordna det och hon tar sig på 3 försöket och då få en sen fölunge är väll okey om man inte ska ha några fler föl och man börjar betäcka sent och lagt ner både pengar och jobb med stoet .

Men nu verkar det ju inte vara samma uppföljning med ston på naturlig betäckning som på semin ?
Om det inte är en seminvetrinär direkt kopplad till staionen .

Senast ändrad:

Jag menar helt enkelt hur sent på året ni/du tycker att det är ok att betäcka. Vart går gränsen för er/dig helt enkelt. När skulle du själv kunna tänka dig att det är ok att betäcka?
Är det tex helt galet att betäcka i augusti eller är det tänkbart?
Det senast födda fölet här är fött den 1 augusti och det blev häst av den också... (den var trea i ponnytravkriteriet, dvs treårsmästerskapet...)

Jag kan numera tänka mig att fortsätta betäcka så länge som stationerna håller öppet. Tyvärr är det många stationer, främst då de som seminerar/skickar sperma, som stänger redan i mitten av augusti.
Jag ska kolla mina två nf-ston på måndag och de får en chans till om de inte tagit sig nu. Jag skulle gärna ge dem två chanser till om så vore, men är tveksam till om seminstationen har lust att samla på hingsten drygt 2 veckor efter att de normalt stänger stationen - även om de faktiskt på direkt fråga har sagt att de kan vara flexibla, inom rimliga gränser.

Just biten att samla hingstarna är oftast inga problem, så länge de står kvar på stationen.
Men att få en veterinär att fortsätta åka och känna på nåt enstaka sto flera gånger i veckan kan vara mer knepigt.

taqck för dina synpunkter. Jag har aldrig tagit föl tidigare och vill veta så mycket som möjligt. Bra att höra tankegångar hos er som varit med förut.

Jag brukar inte vilja ha sena föl. Men i år vill det sig inte alls med ena stoet och av olika anledningar vill vi kämpa så långt som är möjligt. Hon har passerat fyra brunster och vi väntar på den femte men den vill inte infinna sig. Hon står hos hingst sen ett par veckor tillbaka. Vi kommer fösöka augusti ut sen blir det väl förmodligen till att ge upp. Nästa år är redan "förstört" så vi kan lika gärna fortsätta att kämpa denna sommaren.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.