Jag har insett och landat i att det blrjar bli dags för min fina Plex att vandra vidare pga rädslor. Vardagen fungerar sämre och sämre och jag har inte hjärta låta honom uppleva en nyårsperiod med smällare igen.
Men hur gör man?
Hur fungerar det och exakt när ska jag låta honom somna in?
Det finns egentligen två sätt.
Det ena och vanligaste är att först ge en lugnande spruta och när hunden väl somnat så ger man avlivningsvätskan. Fördelen är att det går lite långsammare (om det nu är en fördel), om hunden svarar bra på lugnande så somnar de helt enkelt innan de verkligen somnar in. Jag har avlivat två hundar på detta sätt, ena hunden fick lite panik när medlet kickade in och det var jobbigt att se hur han kämpade emot. Den hunden var dock helt senil och rätt konstig, det gick liksom inte att prata honom lugn. Den andra hunden somnade lugnt och stilla men fick lite ryckningar efter att han fått avlivningsvätskan och det tyckte jag var jobbigt så jag stannade inte kvar hos honom så länge som jag velat utan valde att gå därifrån.
Den andra är att ge överdos av sömnmedel direkt. Hunden försvinner på 2 sekunder. Fördelen är att det går rasande fort för hunden. Nackdelen är att det ser lite dramatiskt ut eftersom hunden i princip är död innan den når marken. Jag har avlivat en hund på detta sätt och tyckte detta var det bästa. På en del väldigt gamla hundar har jag förstått att detta är enda möjliga metoden eftersom de kan ha väldigt dålig cirkulation men det är ju inte fallet för Plexus.
Före besöket får man bestämma om man vill ha separat kremering eller inte. Det berättar man när man bokar besöket, och så kommer man överens om vilken metod man vill använda. Man brukar också betala i förväg så att det bara är att åka hem när man är färdig med avskedet. Sedan sköter kliniken resten och ringer/mailar när askan har kommit tillbaka.
Jag rekommenderar att ta bort hos Dalbyveterinären, de skippade den lugnande och dessutom tyckte jag att de hade ett väldigt bra bemötande hela vägen. På båda djursjukhusen kunde man höra personalen utanför dörren, de pratade och skrattade och det kändes helt absurt när min egen värld var helt förstörd.
Kanske ska tillägga att veterinären alltid lyssnar på hjärtat efteråt så de är säkra på att det slutat slå, och att de talar om när det är över.
Till sist vill jag säga att jag tycker du fattar rätt beslut. Jag har ju sett själv hur påverkad han blir redan av det svaga ljudet från fågelkanonerna
. Men det betyder ju inte att det är ett lätt beslut...