När tar ni ut veterinär???

giffan

Trådstartare
Hur skadad ska hästen vara för att ni tar ut veterinär? Alltså hur mkt kan ni klara själva tycker ni? Då tänker jag på sårskador, hovbölder m.m.

Sv: När tar ni ut veterinär???

Jag tar hellre ut vet en gång för mycket än tvärt om.. är kyckling morsa när det gäller pållen min :rofl:

Jag är väldigt noggran när det gäller veterinär osv, dock inte om hästen visar feber under en dag och är feber fri dagen efter. hehe häromkring där jag bor, känns det som att det bara är jag som gärna lastar min häst och åker till Strmsolhm för att kolla upp skader eller anndra problem, allt för många låter det vara eller kalalr ut en distriktsveterinär, jag känner mig så seriös när jag tar tag i det direkt och kollar upp det på ett ställe där det finns resurser :D

När det gäller sårskador så klarar jag en hel del själv. Har ut vet om det behövers sys eller liknande. Hovböld får hovis ta hand om. Hälta brukar jag vänta och se i några dagar, kolik får man se hur det utvecklar sig ibland så löser det sig och ibland får man ringa vet.

Ibland brukar jag ringa vet om råd har haft samma vet i snart 15 år så han vet vad jag klarar och inte klarar av ;)

Sårskador klarar jag själv - om det inte behöver sys förståss.
Jobbar inom sjukvården så jag har varit med en del.

Hälta så avvaktar jag och ser vad som händer några dgr.

Allvarliga saker tja när det har hänt så lastade jag hästen och åkte akut till Strömsholm, jag ser ingen anledning att ta ut en vet. som sen säger att det behövs röntgas så får man i allafall åka till Strömsholm.

Men jag anser absolut att det är bättre att ta ut vet. en gång för mkt än en gång för lite, och är man osäker på att bedöma skadans omfattning så bör man ta ut vet.

Sår tar jag hand om själv så länge man inte behöver sy.

Vid lättare hälta så får hästen stå tre dagar och om den fortfarande är halt efter tre dagar så åker jag till åby.
Vid annat en lättare hälta så ringar jag om tid med en gång.
(lätt hälta = mindre än 1 grad)

Vid hovböld så får åbys hovslagare komma.

Kram

Har aldrig taigt ut vetrinären. Enda anledningen jag kan komma på skulle vara någon form av akut trauma. Ett sår som måste sys eller så.
Hovbölder skulle jag ringa hovslagaren,hältor utreds på klinik,och vaccinationer och sånt fixar jag där med.

giffan skrev:
Hur skadad ska hästen vara för att ni tar ut veterinär? Alltså hur mkt kan ni klara själva tycker ni? Då tänker jag på sårskador, hovbölder m.m.

Jag klarar mycket själv, så det handlar om en övervägning. Men jag tvekar aldrig när jag känner att jag inte har kapacitet för att hjälpa till.

Kolik kan jag fixa, beror på hur långt gången. Många sårskador kan jag också ta, men ser jag att det är i behov av att sys så blir det veterinär. Även sårskador som kan misstänkas ha fickor, då blir det veterinär på en gång. Hovböld, ja det får min eminenta hovslagare ta först, anser han att veterinär bör tillkallas så blir det så.

Vanliga infektioner, med snor, hosta osv. Rådgör jag nog om ingen förbättring sker, men skulle nog inte tillkalla veterinär för det om denne inte anser att det är nödvändigt.

Kort sagt, det jag inte begriper själv eller kan göra så ringer jag och rådgör med veterinär. Sen gör situationen vad som blir nödvändigt.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 789
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 524
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 379
Senast: Jahopp
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama