När tar ni bort halmen efter fölning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Agrimonia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 4 270
A

Agrimonia

Jag har ett dräktigt sto som igår började fylla sina juver. Nu när fölningen inte är så långt bort börjar en del andra frågor ploppa upp. Hur länge efter fölning låter ni halmen vara kvar i boxen? (Hatar att mocka i halm) Jag brukar annars ha kutterspån i boxen men halmar självklart inför fölning. Eftersom det inte verkar bättre än att mitt lilla föl tänker komma när det fortfarande ligger snö ute så får man ju räkna med att sto & föl kommer att spendera mera tid inne i boxen än föl som föds på sommaren. Alltså, hur länge ska jag låta det vara halmat i boxen efter fölning?

Sv: När tar ni bort halmen efter fölning?

Ja, eftersom att jag bara fick veta för ca 1 vecka sedan att hon var dräktigt så är jag lite osäker på när. Veterinären som konstaterade henne dräktig sa ca 3 månader för en vecka sedan men igår började hon fylla juver! Detta är alltså ett importat sto från Polen som jag köpte i slutet av juli ifjol och då hade hon stått i Sverige ca 1 månad. Har kontaktat den som förmedlade henne i Polen och hon skulle kolla om det går att ta reda på datum och ev hingt om det var en planerad betäckning, eller i annat fall vilka hingstar som fanns på gården under den aktuella tiden om det är en tjuvbetäckning.. Jag är lite förtvivlad eftersom detta inte alls var planerat, men visst ska det bli roligt! Men jag är himla nervös!

oj då.. men det kan jag säga att jag med är.. å hon är inte sprutad för abortvirus heller.. men gud så spännande.. vad är det för sto du har då?? bild?:d

Mina har stått på halm ungefär tills det är dags för att dela på sto och föl.

Oj! Så länge? Måste man det? Är det för att stoet ska ha sysselsättning eller är det för fölets skull?

Hej

Nackdelen med spån är att det sätter sig överallt, och hamnar på juvret, i fölis navelstump, och i näsa och mun. Halm är på det viset hygieniskare. Men det du kan göra är att lägga ett tunnare lager halm uppepå en spånbädd, då blir det enklare att mocka.

Utevistelse kan du fixa genom att lägga en halmbädd brevid stoets hög med grovfoder, så lägger sig fölis där när den vill vila. Annars är det ingen fara med snön om fölet är friskt och starkt. Pälsen sätter igång och växer med en rasande fart.

Lycka till!

Tack Madicken! Det ska jag göra!

ang fylla juver.
Mitt sto brukar fylla sitt juver ungefär en månad innan hon fölar. Jag vet detta från år till år, ändå börjar min dagliga väntan i och med detta.
En vän gav ett gammalt tips som man får använda sig av eller slänga.
Man kan försiktigt mjölka ur en droppe mjölk och smaka. Ett dygn innan fölis ska komma är droppen inte längre klar som vatten utan lite mjölkfärgad. Smakar man så ska den vara lite söt och sätter man ihop handen eller fingrarna man har mjölken på ska det klibba ihop.
Tipset ska användas med förstånd och är man osäker ska man inte göra det alls tycker jag. Men vidarebefodrar ändå tipset.

Hej !
Vad kul med en liten "bonushäst":)
Det är viktigt att fölet har en tjock bädd dels så den inte slår sig när den ska börja kliva upp och dels så inte fölet får liggsår
de ligger mkt i början o skulle det bli föl nu är det lite problem med utevistelsen. Det bästa då är att ha tillgång till ligghall/vindskydd där du kan göra en tjock bädd, där du även fodrar stoet o fölet kan ligga torrt, det är inte bra om fölet börja ligga i snö/lera..

Det bästa är att ha en tjock bädd med bra kutterspån o sen halm ovan på.

Ang mjölk o juver så kan de som sagt börja göra juver tidigt, ta för vana att känna dagligen på juvret o kolla mjölken, genomskinlig-ingen panik, tjock vit, gul-kan komma snabbt eller inom nån dag.

Är det söråker i Y-län du bor? hör i så fall av dig om du vill ha hjälp-bor rätt så nära o brukar passera 1g/vecka
mvh
prillan

Vad är det för häst?
Lägg gärna ut bilder!
Du har alltså ingen aning om vem pappan är?

Vad är det för häst?
Lägg gärna ut bilder!
Du har alltså ingen aning om vem pappan är?

Stoet är 75 % polskt halvblod och 25% fullblod. Hon har en bra fullständig stam och är visad på treårstest i Polen med mycket bra poäng! Nybliven femåring som skulle bli min påläggskalv, men verkar visst få vänta en stund med det.... :smirk:
Vet inte hur man lägger ut bilder en kolla gärna min hemsida, under Piekara. Inga nya bilder tyvärr, ska lägga ut lite på kanonkule-magen!
http://hem.passagen.se/stall-m/

Vet inte vem pappan är förutom att det iaf med största sannolikhet är ett halvblod... Dom jobbar på att ta reda på det borta i Polen...

Hon är t o m 50% engelskt fullblod eftersom farfar är Sir Shostakovich xx:)

Vet du att pappa tävlats i internationell fälttävlan?

Mormorsmormorsfar Haakon stod i Sverige i många år.

Hittade mammans stam här http://www.allbreedpedigree.com/piwonia6

Alltså, hur länge ska jag låta det vara
halmat i boxen efter fölning?
Jag som hatar halm brukar ta bort det när fölet är en vecka eller så. Då kör jag in 30-50 cm spån istället med spån upp på väggarna också så att fölet inte lägger sej för nära väggen och fastnar.

Hon är t o m 50% engelskt fullblod eftersom farfar är Sir Shostakovich xx:)

Vet du att pappa tävlats i internationell fälttävlan?

Njae, hon borde väl bli 25 % när det är 50% på mammans sida och 50% på pappans sida? Och hennes mamma och pappa är reggade som halvblod.

Ja, Bujak ska tdligen ha vunnit fälttävlan något år, han verkar vara ganska flitigt använd hingst i Polen.

Allbreed sidan har jag sett, den var bra! Där hittade jag flera i hennes stam...

Jag som hatar halm brukar ta bort det när fölet är en vecka eller så. Då kör jag in 30-50 cm spån istället med spån upp på väggarna också så att fölet inte lägger sej för nära väggen och fastnar.

Men fastnar det inte då i juver och navelsträngsstump? Hade ju helst velat bli av med halmen så fort som möjligt men vågar inte när de flera säger att den ska vara kvar av hygieniska skäl..

Stoet i fråga är en helt hemsk häst att mocka åt då hon skiter precis överallt och sedan trampar sönder allt i småbitar. I nuläget har jag ingen bädd åt henne (den trampar hon bara upp) utan jag mockar ur varje cm av boxen varje dag! Eftersom hon är såhär dyngig tycker jag att det känns mer ohygieniskt att ha halm i boxen och bara ta ut de värsta högarna än att ha spån och mocka rent varje dag... Men jag är väldigt grön på det här med föl så jag lyssnar på vad andra säger..:confused:

Som vetrinär rekomenderar man halm till fölen för hälsorisk.
Du får låta bli att tänka på dig själv vill du ha en frisk avkomma så använd halm.
Sen ska fölet absolut inte gå ute hela dagarna med mamma utan den ska ha tillgång att ligga skyddat på en varm torr bädd det är mkt mkt pyssel med föl men underbart.är men smidigaste är att köpa boken. Att bli med föl. Där står allt du bör veta.Sen kan du söka på nätet. Är det kallt kan du köpa ett shettis täcke som fölet kan ha på sig ute. Glöm inte att stoet behöver dubbelt så mkt foder de 3sista månaderna och även efter fölningen.
Är uppfödare själv till fullblod. Blir stoet ändå lite tunt så är lusernpellets bra, Mitt sto orkar inte äta så mkt som hon får just nu och har fritillgång till ansilage och lusernpellets. Har du själv fått barn så gå tillbaka till när du själv var gravid, ofta hungrig men blir fort mätt. Lycka till.:idea:

Gordon: Tack för bra tips! Självklart går fölets väl före min bekvämlighet men blir ju osäker med olika svar.. Boken Att bli med föl har jag lusläst så jag nästan kan det utantill =)

Blev ju lite tokigt nu när det verkar komma ett föl innan vi har blivit av med snön häruppe och eftersom detta var en total överaskning har vi inte kunnat ordnat med något vindskydd eller liknande.. Ska göra som någon annan tipsade om och lägga ut halm även i hagen som fölet kan ligga på de stunder som de är ute..

Btw kanske kan passa på att fråga om en annan sak? Jag har måstat flytta på en annan av mina hästar tillfälligt till ett annat stall för att jag behövde hennes box så att jag kunde bygga en fölbox... Hade gärna tagit hem henne igen till betet så hon kunde vara lite barnvakt ibland.. =) När kan man göra det utan att det är någon fara för fölet? Hon står i ett stall med 3 andra hästar varav två åker iväg till ridhus och tränar regelbundet. Jag själv kommer att ha kvar min tävlingshäst och en shettis hemma på gården tillsammans med sto+blivande föl.. Sto och föl får gå i en egen hage förmodligen fram till sommaren. Tävlingshästen kommer inte att vara ute och tävla särskilt mycket nu (av förklarliga skäl) men när fölet är fött och allt ser ut att gå bra tänke jag kanske börja åka ut på några tävlingar till våren. Är det dumt? Hade velat att alla mina fem kan gå tillsammans på bete i sommar....?

Om mamma är 50% och pappa 50% ger de båda 25% var till avkomman=50%! Dessutom hade hon lite fullblod till så hon är väl 56%

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 076
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 749
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 989
Senast: Fiorano
·
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 230
Senast: Moa092
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka