När tappar fölen navelstumpen?

Ireland

Trådstartare
Mitt föl är 6 veckor och har kvar sin navelstump och den hänger från en liten "påse". Jag känner inga hål eller liknande och navelstumpen känns torr. Trillar den av av sig själv och "påsen" går tillbaks?
10406023_10152404751329002_4906184_n.jpg

Som vanligt har jag svårt att se på bilder. Men det finns risk för att fölet har navelbråck så om du inte redan haft veterinär som tittat på det är nog dags att göra det nu.
Ibland går det tillbaka av sig själv och ibland måste man operera så få det kollat så fort som möjligt.

Som vanligt har jag svårt att se på bilder. Men det finns risk för att fölet har navelbråck så om du inte redan haft veterinär som tittat på det är nog dags att göra det nu.
Ibland går det tillbaka av sig själv och ibland måste man operera så få det kollat så fort som möjligt.

Ja jag börjar ana att något inte är som det ska. Fick tips att spraya med jodopax, då brukade den trilla av. Men tror att jag rådgör med veterinär ändå.

Kan tillägga att påsen är tom och slapp. Känner endast navelsträngen. Hittar inget hål nånstans.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
351
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
946
Senast: Fiorano
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
703

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka