när täcker ni era hästar efter bete?

är lite kluven nu... Mitt ena sto är väldigt frussen av sig. Trivs super i sommarhettan och är inte lls särkilt berörd av värmen.

Nu när det blivit kallare (13 grader och regn tredje dagen i rad) så vill jag gärna lägg apå henne ett regntäcke.

Är det att dalta med henne? Det är ju trots allt fortfarande juli..
De kommer antagligen gå på bete aug ut, om vädret inte blir alltför dåligt.

Har förr fått höra att folk omkring mig tycker att jag daltar med henne men har inte riktigt tagit till mig av de dem sagt. Mest för att mitt sto är ett ädre arabsto, tunnare varianten och de har haft kallblod.

Hur brukar Ni andra göra?

Är jag överkänslig? De är ju trots allt hästar och fryser inte på samma sätt som vi människor...

Jätte tacksam för svar :) !!

Sv: när täcker ni era hästar efter bete?

Om hästen fryser ser jag till att åtgärda det. Vår fryslort till xx brukar få täcke på sig tidigt, jag är inte sugen på att låta honom stå och spänna sig för han fryser (går ner i vikt och får ömma muskler) alternativt springer sig varm med tappskor och skador som följd.

Det svåra tycker jag är att passa så han inte blir för varm, då uppstår nämligen nästan samma problem.

Tack!

Hon står ju inrte å skakar direkt men jäg är rädd för att hon just ska bli stel etc..

Du har rätt. Man ska följa sin magkänsla.:)

Drar till stallet med en gång,
Trevlig helg!!

Vad är det för skillnad på hästens sätt att frysa gentemot männsikans? Detta påstås av många men ingen har hitills kunnat förklara skillnaden.
Jag tycker det är enkelt fryser hästen ska den ha på sig ett täcke alternativt tas in och få torka inne om den är blöt.
Min häst är defenitivt ingen fryslort utan trivs alldeles utmärkt vid kall väderlek. Det finns dock en del av året då hon behöver täcke. När hon sätter vinterpäls så sätter hon först en massa ull och sedan de lite motståndskraftiga håren. Det gör att under tiden hon sätter denna päls så är den som en svamp. Minsta regn gör att hon blir dyngsur och fryser så hon skakar. Vid risk för regn så åker täcket på men när pälsen är klar så slipper hon det, till hennes stora glädje, resten av vintern oavsett väder.

Jag hade aldrig täckat en häst i juli månad i 13 graders värme om jag inte hade konkreta bevis på att den verkligen fryser. Dvs jag hade aldrig täckat den "ifall att" i sommarväder, med untantag om den hade ngn sjukdomsbild där den inte fick få vatten på sig typ : ) Risken att vädret vänder och den istället blir överkokt anser jag vara ett värre problem faktiskt, värmeslag är inte att leka med.

att det varit 30 grader varmt i veckor och nu är 13 grader, gör att vi människor tycker det är kallare än det nog egentligen är en vanlig svensk sommar. Betyder inte att hästen tycker det : )

ska man täcka ändå i sommarväder, så skulle jag se till att verkligen ha ett täcke som är gjort just för blandväder och milda temperaturer. dvs inget av de vanliga höst/vinter regntäckena utan ett som är betydligt tunnare. tex. bucas sunshower eller amigos allra lättaste regntäcke, det i 600D och utan ngt som helst inner eller funktions foder.....

Jag skulle lägga på ett sunshower, dvs ett MYCKET tunt regntäcke som INTE orsakar 'kokt häst' om solen och värmen kommer fram.

Haft en sån där extremt frusen sak, och han hade fått just sunshower regntäcke på sig nu de här senaste dagarna som varit om det regnat (10 - 15 grader)

Amigos 600 d tycker jag blir i varmaste laget om det är sol, så det skulle jag kunna ha nattetid men inte annars.

Men Bucas sunshower är himla behändigt just den här perioden om man har en fryslort.

Jag täckar alltid vid regn om jag har möjlighet, och om jag har möjlighet att ta av det direkt då det slutar regna. För att hästen inte ska bli spänd i ryggen. :)

Min häst, som är också är känslig om ryggen, får tunt täcke på sig om det är under ca 15 grader och långvarigt, ihållande regn. Skurar på en timme eller så är inget problem. Just nu tycker han nog dock att temperaturen är behaglig för hettan är borta och flygfäna håller sig också bort tack vare regnskurarna.

Om hästen fryser så ska den ha täcke oavsett årstid. Givetvis måste man ha koll på sommaren så att man kan ta av täcket genast när det slutar regna.
Många gånger har vi samma temperatur just under regnandet i juni som i februari så vad är skillnaden?

Hej!

Förra sommaren när vi släppte på bete gick min tjej ut med täcke. Det regnade oavbrutet i 3 dagar, verkligen forsade ner och var ca 9 grader dagtid. Hon frös så hon skakade och då tycker jag gott dom kan ha täcke. Dessutom fick jag täcka med vintertäcket, det fanns inte ett enda av mina i vanliga fall helt ok regntäcken som höll mer än 10 min för regnet..

Denna vinter har lillhäst gått otäckad vid fint väder (ner till 30 minus) och med täcke när det snålblåser och är ösregn, oavsett temperatur, typ.

Om hästarna inte har möjlighet att komma in och torka kan man gott täcka dom, men jag tror att det är fler hästar som är övertäckade än det är som faktiskt fryser. (jag har tex aldrig igen sett min tjej frysa.. inte ens när täcket blåste av i snöstormen i vintras och hon stog naken och genomblöt..

/Lavinia, som inte täckar "bara för att" utan alltid vill ha en bra orsak- det är ändå inte naturligt med täcken och de flesta hästar tål kyla mycket bättre än värme.

Min häst har ett ofodrat regntäcke på sig just nu.

Jag försöker dock undvika att dalta alltför mycket. Förra sommaren kunde hon knappt gå utan täcke när det blåste (!) men efter det har jag sett till att inte övertäcka henne och denna sommaren är hon mkt mindre känslig.
Dock slänger jag på ett täcke över natten om det riskerar att bli mkt regn. När det varvar regn + sol och värme så låter jag henne gå utan, för då blir hon ju uppvärmd snabbt igen om hon skulle bli frusen av regnet.
I dessa lägen när det varvas mellan jättevarmt och kallare så tycker jag det är bättre att de blir lite småkyliga än att de blir överhettade.

Låter man hästen vara utan täcke så sätter den päls när den börjar frysa.
Så länge hästen har ett gäng hästkompisar och ett vindskydd så klarar dem sig.

Vet du, jag gör som jag känner för och skiter högaktningsfullt i om andra retar mig för att vara pjåkig med hästarna. Vill jag slänga på ett täcke så gör jag det.

Har funderat hela dagen på om min häst ska få täcke på sig, men nu verkar det klarna upp så då struntar jag i det. Har man en häst som får men av att stå och frysa så vet man när det är dags att täcka. Min häst har inte något överhull och står ofta och spänner ryggen vid långvarigt regn, så då täckar jag. Pensionärsdamen skulle jag aldrig täcka, hon går utan täcke hela vintern också...

Kan tillägga att det har funnit tillfällen då jag har lagt på 300 grams vintertäcken på hästarna vid långvariga sommarregn - bara för att få upp värmen på dem - och ingen häst har dött av det.

Mina pållar går inte på gräs, men fodras flera ggr om dagen med hö. De har alltså inte fri tillgång till mat. Antar att det också gör skillnad när man försöker avväga om pållarna fryser? Nu när jag kom ut för att fodra för en stund sedan frös shettisen så hon skakade:crazy:. Det har jag ALDRIG sett henne göra förut! Det var ju smällkallt i vintras, men aldrig att hon frös det minsta då... Det var bara till att hämta regntäcket! Det kan väl kanske vara kontrasten mellan 25-30 grader och sol i flera dagar och idag 12 grader och ösregn som gör det också?

Blåser det? ösregn så de blir kall inpå huden + vind ger en rejäl kyleffekt.

Mina nuv fryser i princip aldrig om de inte just blivit blöta in på bara skinnet (dyblöta mao), och i kombination med hård vind och/eller låg temp.

Ja, det blåser med. Det är verkligen jätteäckligt ute! Har precis tagit in dem, och de verkade rätt tacksamma för det...:) Har, som sagt, ALDRIG sett Cloetta frysa förut...

I detta regnet så frös min häst som sjutton när jag kom hem efter jobbet. Lite regn tål han, speciellt om det är varmare och solen tittar fram i mellanåt. Jag tänker däremot ta in alla hästarna i natt eftersom regnet bara ska bli värre under natten, sen får min täcke på sig imorgon.

Jag tänker inte utsätta honom för kylan han så tydligt visar med att skaka i hela kroppen och ha ont i musklerna i så pass många timmar efteråt.

De andra två hästarna sprang omkring och busade medans min stod och tryckte i ett hörn och skakade :grin:

Du känner ju din häst bäst. Äldre hästar har ju svårare att hålla värmen också. Verkar hästen behöva ett täcke så lägg på henne det. Jag menar, ser man att hästen är frusen så får man ju ta de signalerna på allvar. (Att lägga på täcke för att man tror hästen fryser är ju en annan sak. )

Min tjej går med fleecefodrat regntäcke idag. 11 C och ihållande spöregn, hon fryser så hon skakar utan täcke.
Det är en islandshäst, hon hade inte täcke en enda dag i vintras, klarade sig utmärkt trots -30 C och hon går på lösdrift. Däremot om det regnar i tex november eller april, dvs innan respektive efter vinterpäls, då fryser hon och behöver täcke.
Om hästen fryser behöver den ett täcke. Punkt. Sen må det vara juni eller februari om det vill, temperaturen kan ju som sagt vara densamma.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Ridskoleryttare
  • Vilka mineralfoder finns det?
Tillbaka