När ta kattungar på förstföderska?

A

annax

Mina kissar är 4,5 år, okastrerade. Jag skulle vilja ta kattungar på dem, men någon sa att det är "försent" vid deras ålder. Detta därför att bäckenbotten blir smalare med åren om de inte har fått ungar förut... Stämmer detta?

Kan jag ta kattungar på mina damer?

Sv: När ta kattungar på förstföderska?

Visst kan det gå bra ändå, men är det värt risken? Kan mycket väl bli kejsarsnitt. Dyrt som f*n, jobbigt för både kattmamman och ungarna, risk för komplikationer.

Tycker nog det är för sent... :crazy: Mellan 1 till max 3 år är lagom, enligt mig och hade inte gjort det.

Ja, tiden har nästan runnit ut nu. Det kan och borde gå bra om kattan i fin kondition och hanen inte för linje för storväxta kattungar.

Men det är sant att risken har ökat nu, helt klart.

Om inte dina honor är speciellt värdefulla för aveln inom rasen eller dylikt, nej gör inte det.

Låt veterinären kastrera dem istället.

Och pussa töserna ifrån mig är du snäll.

Jag skulle inta ta kull på en så "gammal" hona. Det kan gå jättebra, men det kan lika gärna gå åt pipan.

Bäckenet blir inte smalare med åldern, men det stelnar. Man brukar säga att skelettet hos en katt har stelnat helt vid 5 års ålder och första kullen bör definitivt tas för dess, helst innan 3 års ålder. Det är viktigt att bäckenet är flexibelt vid första förlossningen då det underlättar utfärden mycket.

Jag skulle inte ta en kull på hona i samma ålder som dina om den inte fått kull tidigare.

Tack för alla svar!

Jag sätter absolut katternas säkerhet och välmående överst på listan, helt klart. Men jag ska ta ett snack med veterinären och se vad de säger, men att döma av det ni alla har skrivit så är det ingen bra idé att ta kattungar på mina tösabitar.

Har länge tänkt ta kattungar på någon av dem, men det har pga tidsbrist etc inte blivit av. Började tänka på det nu när någon sa att det började bli försent för en förstagångskatta.

De är visserligen i mkt bra kondition och väldigt vackra (men vilken matte tycker inte det om sina egna kattisar?), men de har ju inte toppstam så jag kan inte ursäkta mig med det. Men det vore ju kul att få en liten en som jag kan behålla efter att dessa två har vandrat vidare (om förhoppningsvis många år framöver).

Fast jag tror ändå att du INTE ska ta någon kull.

Du kan ju t.ex. köpa en kattunge efter ett syskon som går i avel i stället.
För det är ju inte säker att den du väljer att behålla efter någon av dina honor är helt frisk.
Jag behöll min den sista kattungen efter min finaste avelshona jag någonsin har haft.
Tyvärr visade det sej efter att hon gått bort att sonen hade en hjärnskada som till slut gjorde att han fick sådana vredes utbrott att han skyndsamt fick sluta sitt liv då han gick till anfall mot allt och alla.
Vi sa ju hela tiden att han var lite "klen" i nerverna och inte dög som utställningskatt, inte kunde vi ana att det var en hjärnskada....
Om han fick den i den långdragna förlossningen eller inte det vet vi ej, mamman var då 7 år och hade fått 1 kull/ år sedan hon var drygt 1 år utan några problem innan.
Men denna den sista kullen var det 1 dödfödd och denna pojke, som hon hela tiden försökte "gömma" och "glömma bort".
Så hon "visste" nog att det inte var riktigt som det skulle med sonen...

Har du några bilder du kan visa på dina katter.

Oki, här kommer bilder på tösabitarna...

Lilly
view.photo.jsp

Tiger
view.photo.jsp

Ja jisses vad lika de var!! Ska se om jag kan hitta en till bild på henne...

Är Wille avelskatt? Om ja, i vilket område av det långa landet?

ja jag tänkte inte som partner till Lilly då eftersom det tyvärr är försent, men de måste ju nästan vara "släkt" så lika som de är. Fin kattpojke du har iaf! :)

Liknande trådar

Katthälsa Finns det någonstans där jag kan hitta statistik på hur många kattfödslar som leder till komplikationer och liknande? Bakgrunden är...
Svar
6
· Visningar
812
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
796
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 650
Senast: MissFideli
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 149
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar