När ta hem valp?

Sandra78

Trådstartare
Vi har en tik på snart 7 år, en snäll, trevlig och socialt välfungerande ranghög dam. Nu ska vi förhoppningsvis ta hem en valp.
Valpen är 8 veckor och leveransklar i mitten av vecka 7. Kruxet är att i mitten av vecka 8 åker tiken iväg på jobb i fyra dagar. Dvs att de får en vecka ihop innan hon åker bort.
Vi har möjlighet att hämta valpen även vecka 9, men vilket tror ni är vettigast? Låta Valpen få lite ensamtid i sitt nya hem eller låta hundarna lära känna varandra en längre tid?

Sv: När ta hem valp?

Jag skulle nog tagit valpen tidigt, men samtidigt gillar jag verkligen att låta valparna bo kvar med mamma-hunden lite längre än 8 veckor för att de ska få utvecklas lite mer i sitt hundspråk osv innan de flyttar.

Fördelen som jag märkte med att ta hem min Wahidah utan att ta med mamma Zala först var att Wahidah inte alls tog efter Zalas "dumma" beteenden som jag misstänker att hon hade gjort annars. Zala var ingen "perfekt" hund utan väldigt osäker på vissa andra hundar osv efter att ha blivit påhoppad och haft lite knasig uppväxt. Wahidah fick en bra grund från Zala ändå, men fick sedan lära känna andra hundar på egen hand och blev därför mycket tryggare och bättre med andra hundar än vad jag någonsin lyckades få Zala.

Jag hade hämtat valpen när det passar mig själv bäst. Huruvida den andra hunden skulle åka bort eller inte hade jag inte reflekterat över.

Ja, egentligen kanske det är så enkelt! Jag gillar att komplicera saker :D

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 197
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
10 905

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat