När slutar ni avla på era avelston

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Vimsan81
  • Startdatum Startdatum
V

Vimsan81

När anser ni era avelsston vara för gamla för föl?
Jag har blivit erbjuden ett welshsto med mycket fin härstamning, prestationer och som fått avkommor som talar väl för sig.
Men ponnyn är född 1989. Fräsch och fin, fått föl de två senaste åren, därinnan gått utan och ridits, i yngre dagar fått en del föl också.
Min fråga är då, vågar jag ta emot henne, vågar man ta föl på henne igen? Ett föl? Två föl?

Sv: När slutar ni avla på era avelston

Jag hade vågat då hon fått föl de senaste två åren. (Förutsätter då att dräktighet, fölning och digivning fungerat bra.)
Det sto jag planerar att betäcka i vår är född -92 och har inte haft föl sen -05. Tar hon sig så gör hon, annars får hon fortsätta vara halvpensionär och hobbyponny.

Du kan ju också be en veterinär undersöka henne och se vad den säger om fortsatt avel.

Jag har ett sto fött 1987 som ska föla vilken dag som helst!

Jag betäcker min -90a i år, eventuellt för sista gången då hon var svår ifjol men om hon är fin i hull nästa sommar och tar sig direkt i år kanske jag ombetäcker och låter henne få sitt sista som 23-åring.

Våran fick sista när hon var 23. Hon är 26 år nu och hade säkert kunnat fått ett till, men vi anser att hon gjort sitt :) Bättre hon får leva så länge hon kan och vara pigg än behöva föda ett föl också.

"När de inte tar sig längre" under förutsättning att de i övrigt är i gott skick osv har jag alltid fått höra.

Om min tant fortsätter vara lika pigg och fräsch som hon är nu så kommer hon ev. betäckas om till våren. Född -90
Tar hon sig inte i år så är det färdigt för hennes del.

Mitt sto är född -90, är dräktig och fick föl förra året. Hon ska betäckas om i år, och fortsätter hon att vara lika pigg och frisk som hon är nu betäcks hon om även nästa år. Sen är det slut, för jag känner att jag måste sätta en gräns någonstans. Då är fjolårets stoföl tre år och då betäcks hon istället.

Tack så mycket för alla svar.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 606
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 221
Senast: Yrsel
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 747
Senast: Efwa
·
Avel Behöver lite hjälp med åsikter och tankegångar! Jag har ett sto som är väldigt ful i sina framben, parallellförskjuten och rejält...
Svar
16
· Visningar
2 515
Senast: viltmilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross