När slutar det vara så ömt?

Krati

Trådstartare
Hej.
Fy, jag är så sabla trött på den här ömheten, stramandet, kliandet i underlivet.
Der gör ju inte så överjävligt ont som det gjorde dom första två veckorna, då grät jag nog varje dag. Inte bara för smärtan utan för jag mådde så otroligt dåligt av att HA ont, inte kunna njuta av min lilla bebis.
Nu är det 5 veckor sedan på tisdag och jag har suttit på hästen tre gånger på två veckor bara för att inte vara så deppig.
Det har absolut inte gjort ont att sitta i sadeln, men tänker inte rida "på riktigt" förrän jag vart på efterkontrollen och fått ett ok. Ska dit på onsdag och jag är så nervös att det ska vara något fel.

Det känns fortfarande lite tungt i underlivet, ibte som början då det kändes som allt skulle ramla ut. Nu är det nästan "bara" när jag gått långpromenad eller om jag sitter på toaletten.
Sedan känns det som ett blåmärke hela "paketet" där nere, och stygnen som är kvar kliar och stramar. Är otroligt tacksam över bedövningssalva!
När slutar detta?
Jag syddes en del, löpande stygn, både invändigt och utvändigt.
Förlossningen var hemsk och kommer be om planerat snitt vid eventuellt syskon längre fram. Men den här tiden efter är nog värre än själva förlossningen.
Är det normalt att man är såhär öm efter?
 
Hej.
Fy, jag är så sabla trött på den här ömheten, stramandet, kliandet i underlivet.
Der gör ju inte så överjävligt ont som det gjorde dom första två veckorna, då grät jag nog varje dag. Inte bara för smärtan utan för jag mådde så otroligt dåligt av att HA ont, inte kunna njuta av min lilla bebis.
Nu är det 5 veckor sedan på tisdag och jag har suttit på hästen tre gånger på två veckor bara för att inte vara så deppig.
Det har absolut inte gjort ont att sitta i sadeln, men tänker inte rida "på riktigt" förrän jag vart på efterkontrollen och fått ett ok. Ska dit på onsdag och jag är så nervös att det ska vara något fel.

Det känns fortfarande lite tungt i underlivet, ibte som början då det kändes som allt skulle ramla ut. Nu är det nästan "bara" när jag gått långpromenad eller om jag sitter på toaletten.
Sedan känns det som ett blåmärke hela "paketet" där nere, och stygnen som är kvar kliar och stramar. Är otroligt tacksam över bedövningssalva!
När slutar detta?
Jag syddes en del, löpande stygn, både invändigt och utvändigt.
Förlossningen var hemsk och kommer be om planerat snitt vid eventuellt syskon längre fram. Men den här tiden efter är nog värre än själva förlossningen.
Är det normalt att man är såhär öm efter?

Ja, det är vanligt – men beror såklart på kroppens föutsättningar och på hur förlossningen var.

Det är ju liksom någon som har stångat sig ut. Din bäckenbottenmuskulatur kommer behöva tid och träning för att bli stark igen, och om den inte får det finns det en risk att den inte blir sig lik. Det är bäckenbotten (och eventuell kvarvarande svullnad) som gör att det känns "tungt". Det är väldigt få personer som är ute och ränner/rider/sportar med stygn i kroppen. Att stygnen är kvar och "aktiva" är ett tecken på att det INTE ÄR FÄRDIGLÄKT.

Det är VIKTIGT att ge kroppen tid för återhämtning.
 
Är det normalt att man är såhär öm efter?
Nej.
Två veckor max.
Sedan så är det något som är fel.
Ta upp det på BVC de är till för det också.

Jag gjorde en underlivsplastik för att laga skavankerna efter mina 3 förlossningar.
Och det blev ju en hel del stygn i den operationen.
Om det inte hade funnits ett behov så hade jag inte fått det landstingsfinansierat.
Efter den operationen så hade jag gruvligt ont i ca 5 dygn.
Efter 2 veckor så var det över och den goda effekten av reparationen tog överhanden.
 
Nej.
Två veckor max.
Sedan så är det något som är fel.
Ta upp det på BVC de är till för det också.

Jag gjorde en underlivsplastik för att laga skavankerna efter mina 3 förlossningar.
Och det blev ju en hel del stygn i den operationen.
Om det inte hade funnits ett behov så hade jag inte fått det landstingsfinansierat.
Efter den operationen så hade jag gruvligt ont i ca 5 dygn.
Efter 2 veckor så var det över och den goda effekten av reparationen tog överhanden.

Fast två veckor är väl väldigt kort tid efter? Det måste väl vara väldigt individuellt, beroende på hur pass bra man läker osv?
BVC har sagt att det är normalt men att jag ska prata med MVC.
Skulle vilja höra hur andra haft det.
 
Nu har jag ju inte fött, men bara efter
Nej.
Två veckor max.
Sedan så är det något som är fel.
Ta upp det på BVC de är till för det också.

Jag gjorde en underlivsplastik för att laga skavankerna efter mina 3 förlossningar.
Och det blev ju en hel del stygn i den operationen.
Om det inte hade funnits ett behov så hade jag inte fått det landstingsfinansierat.
Efter den operationen så hade jag gruvligt ont i ca 5 dygn.
Efter 2 veckor så var det över och den goda effekten av reparationen tog överhanden.
Men två veckor? Finns det någonstans att läsa detta, eller är det din egen erfarenhet? Två veckor tycker jag låter ganska lite.
 
Att stygnen är kvar och "aktiva" är ett tecken på att det INTE ÄR FÄRDIGLÄKT.

:crazy: Tur att det "bara" är kvar några stygn invändigt då.. Möjligtvis något kvar i mellangården. Svårt att se, men dom invändiga känns när jag smörjer in. Däremot känns det att några börjar lossna.

Tack för ditt svar! Känns bra att komma iväg till MVC på onsdag.
 
:crazy: Tur att det "bara" är kvar några stygn invändigt då.. Möjligtvis något kvar i mellangården. Svårt att se, men dom invändiga känns när jag smörjer in. Däremot känns det att några börjar lossna.

Tack för ditt svar! Känns bra att komma iväg till MVC på onsdag.
Nu har jag ju inte fött (och jag var överstimulerad efter IVF också) men jag hade liksom ont i två veckor efter en medicinsk tömning efter MA. Det kändes som om hela livmodern skulle komma ut om jag krystade, och det var obehagligt med sex. Det var nog inte helt bra efter två veckor heller, men jag märkte att det blev bättre varje dag. Så jag kan absolut tänka mig att man kan vara rejält mör i många veckor efter att ha krystat ut en hel människa och sedan dessutom blivit sytt lite här och där.
 
Jag hade en komplikationsfri förlossning med några få stygn men tog många veckor innan jag kände mig som vanligt igen. Ömt, "tungt" och kliade som fasen. Åkte även på hemorrojder som tog ett tag innan dom försvann. Minns inte hur många veckor men garanterat mer än två. Kunde börja träna lite lätt efter 4 veckor men kan inte påstå att jag kände mig tipptopp då men tillräckligt bra för att vara aktiv.
 
Jag börjar precis nu känna mig hyfsat normal. Såpass att jag sprang ett par steg idag när jag och stora tjejen lekte. Fortfarande inte estetiskt korrekt där nere, det hänger en liten aning precis innanför öppningen. Samma del hängde utanför öppningen innan så det blir ju bättre.

Bebis är född sista augusti.
 
Det kan nog vara väldigt olika!

Vid min första förlossning blev jag rejält sargad. Minns inte hur länge jag hade problem, men de var stora och höll i sig. Men då hade jag fått brådskande yttre press och lappats ihop på operation efteråt.

Men jag minns tydligt efter barn 2 att var jag i stort sett återställd efter tre dagar!
 
Hej.
Fy, jag är så sabla trött på den här ömheten, stramandet, kliandet i underlivet.
Der gör ju inte så överjävligt ont som det gjorde dom första två veckorna, då grät jag nog varje dag. Inte bara för smärtan utan för jag mådde så otroligt dåligt av att HA ont, inte kunna njuta av min lilla bebis.
Nu är det 5 veckor sedan på tisdag och jag har suttit på hästen tre gånger på två veckor bara för att inte vara så deppig.
Det har absolut inte gjort ont att sitta i sadeln, men tänker inte rida "på riktigt" förrän jag vart på efterkontrollen och fått ett ok. Ska dit på onsdag och jag är så nervös att det ska vara något fel.

Det känns fortfarande lite tungt i underlivet, ibte som början då det kändes som allt skulle ramla ut. Nu är det nästan "bara" när jag gått långpromenad eller om jag sitter på toaletten.
Sedan känns det som ett blåmärke hela "paketet" där nere, och stygnen som är kvar kliar och stramar. Är otroligt tacksam över bedövningssalva!
När slutar detta?
Jag syddes en del, löpande stygn, både invändigt och utvändigt.
Förlossningen var hemsk och kommer be om planerat snitt vid eventuellt syskon längre fram. Men den här tiden efter är nog värre än själva förlossningen.
Är det normalt att man är såhär öm efter?

Jag fick läggas in ca två veckor efter födseln pga bröstinflammation och då passade jag på att fråga om det var normalt att det fortfarande blödde ganska mycket och gjorde ont. När de kollade såg de att ett stygn hade en lång tråd som störde och när de fixade till det blev et bättre. Det kan inte vara ngt sådant? (Jag kände mig helt OK efter fyra veckor.)

Nästa barn föddes med akut kejsarsnitt och jag tyckte att smärtan efteråt var mycket värre efter snittet än efter den vaginala födseln.
 
När de kollade såg de att ett stygn hade en lång tråd som störde och när de fixade till det blev et bättre. Det kan inte vara ngt sådant?

Jag har sett och känt att jag har en lång tråd som hänger men som sitter fast, närmare 2 cm.
Skulle den kunna göra att det gör ont?
 
Får se vad bm säger på onsdag! Hoppas att det ska vara något "så enkelt" :arghh:
Jag hade en så lång tråd som stack mig här och där. På återbesök med bebisen frågade läkaren om jag var OK och om jag ville ha en koll. Då fann hon tråden och jag hade berättat att det är något som känns konstigt. Hon tänkte först kapa tråden lite men då det var läkt den delen som tråden höll ihop klippte hon hela stygnet och när jag satte mig upp var det en liten "wow, vad ledigt det kändes!" :p stygnen kan ju strama rätt mycket så det kan ju falla sig så att BM kan klippa stygnen när du är där och att lite av känslan lättar.
 
Får se vad bm säger på onsdag! Hoppas att det ska vara något "så enkelt" :arghh:

Jag åkte in för koll och då kunde de ta bort stygnen. Jag får problem av tråden och läker bättre utan. De hade dessutom snörpt åt lite för mycket så det stramade när jag satt. Det löste de också. Helt som "vanligt" kändes det först efter ett år när bäcken och muskler hade återhämtat sig.
 
Jag hade en så lång tråd som stack mig här och där. På återbesök med bebisen frågade läkaren om jag var OK och om jag ville ha en koll. Då fann hon tråden och jag hade berättat att det är något som känns konstigt. Hon tänkte först kapa tråden lite men då det var läkt den delen som tråden höll ihop klippte hon hela stygnet och när jag satte mig upp var det en liten "wow, vad ledigt det kändes!" :p stygnen kan ju strama rätt mycket så det kan ju falla sig så att BM kan klippa stygnen när du är där och att lite av känslan lättar.

Hoppas! :up:
 
Nej.
Två veckor max.
Sedan så är det något som är fel.
Ta upp det på BVC de är till för det också.

Jag gjorde en underlivsplastik för att laga skavankerna efter mina 3 förlossningar.
Och det blev ju en hel del stygn i den operationen.
Om det inte hade funnits ett behov så hade jag inte fått det landstingsfinansierat.
Efter den operationen så hade jag gruvligt ont i ca 5 dygn.
Efter 2 veckor så var det över och den goda effekten av reparationen tog överhanden.

Fast nej, innan någon nyförlöst panikartad och tänker "va! Vad är det då för fel på MIG" så vill jag protestera mot det där.

Jag hade ont länge. Betydligt längre än både två och fem veckor. Säg snarare 8-9. Och jag var kollad och allt var ok, så det var liksom ingen fara. Men tid tog det. Och det tycker jag att det kunde få göra så här i efterhand, någonstans har jag läst att proportionerna är som att klämma ut en apelsin ur näsborren. :eek: Var sydd utanpå och inuti och länge kändes det som jag hade försökt hoppa längdhopp men råkat landa med muttan i gruset och liksom skrapat hela härligheten.

Tyngdkänslan fanns också kvar ganska länge.

Jag får fortfarande ont ibland av längre promenader eller samlag, men det kan tydligen bero på amningen och sköra slemhinnor.
 
Det är max vad jag hade accepterat och vad jag fick som information i samband med underlivsplastiken.
Jag har fått 3 barn och inte sjutton har jag haft några känningar av smärta efter 2 veckor.

Fast att föda barn och genomgå underlivsplastik är ju inte riktigt jämförbart.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej! För 12 dagar sedan föddes äntligen vår fina son. Förlossningen var inte rolig, men allt gick bra och vårt lilla knyte mådde bra...
Svar
14
· Visningar
2 851
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp