När släppa ut kattungarna?

Pontevecchio

Trådstartare
Min två vildar börjar bli rätt stora nu. Är dryga 4 månader.
Tanken är att de ska vara delvis utekatter, komma och gå lite som de vill.

Frågan är när man vågar börja släppa ut de?
Satt ut förra helgen med de lösa, de smög mest runt husknuten först men efter tag började de tuffa till sig.
Var ute ca 10-15 min.

Nu vill de inget hellre än att smita ut hela tiden.

Jag bor i lägenhet, på bottenvåningen och inte nära någon gata.
Det finns dock lite katter som bor i samma hus och som rör sig i samma område.

När och hur hade ni börjat vänja de?
När kan man räkna med att de hittar hem och inte rymmer?

Sv: När släppa ut kattungarna?

Ett par veckor efter att de är kastrerade (honkatter behöver läka ifred, hanar kan vara fertila ett par veckor efter kastrering) hade jag börjat med utegångsrutiner. Korta stunder-mat serverat så fort de kommer in.

Så inte förräns efter halvåret?

Det lutar åt att inte bli kastrering direkt för damerna utan istället preventivmedel.

Maten för att få de att vilja komma hem?

Vill bara mycket hellre rekommendera kastrering. Det är mycket lätt hänt att katterna kräks upp pillret med någon hårboll, inte komme hem när de ska ha det och hur kul är det att få massa kattungar på halsen, det är svårt att hitta hem till dem.
Dessutom så är det skadligt för katten eftersom risken för livmoder och juverinflammation kan bli stora.

Precis, inga okastrerade ute utan uppsikt. Även om de får p-piller finns risk för dräktighet, dels för att de inte är 100% säkra, dels för att en övertänd hane kan våldta en hona som luktar fertil trots att de inte löper.

Löper de tidigt är det betydligt mindre risk att kastrera dem direkt istället för att sätta på piller, det är inte vanligt med livshotande biverkningar i början men det har förekommit mer än en hona som fått cancer efter bara några månader.

Mat för att locka hem dem ja "borta bra men hemma bäst". Ska de gå ute senare är det ju en bra idé att vara ute med dem från början, men när de är så små är de för tankspridda för att vara rädda om sig.

Ok, värt att fundera på då.

men till kärnfrågan, när och hur hade ni introducerat de till utelivet?

När dom var kastrerade och över 6 månader. As simple as that.

Hur, jag hade tagit ut dom i koppel först.
Tänk på att dom andra katterna redan har ett revir där nu och kan jaga iväg / skada dina små.

Jo jag är medveten om det.
Därför jag ber om tips och råd.

Hade hellre fått veta vad jag skulle göra istället för vad jag inte ska göra.

ja de har jag läst.

men då sitter jag ute med de och ger de lite god mat när de kommer hem. Vanlig mat har de fri tillgång på.

Ja, precis! :)
Ett alternativ kan vara att leka en extra rolig lek precis när de kommit in, så att det inte blir "inne=tråkigt". Mina är tex tokiga i laserpekaren (så tokiga att vi inte kan leka med den för mycket för då blir de som bolltokiga hundar, ska bara ha "pricken" till varje pris och glömmer allt annat)

Jag tycker att man ska ta ut katterna redan när de är små. När de har ögon och ben som fungerar är de redo att möte världen iaf hemma på tomten. Man kan ju låta dem komma själva, bara gå ut och lämna dörren öppen.

Kattungar försvinner inte. Ett tips är att sätta på em halsband med bjällra. "Panikhake" tycker jag att man ska ha också. Kattungar är bebisar och beter sig också därefter. De går inte iväg långt ens om de har en stor katt med sig oftast efter som att de inte är flockdjur. De håller sig där de känner sig trygga. Med undantag förstås.

Dessutom - efter som att du har två kan du vara extra lugn. Är de uppvuxna tillsammans och fortfarande små så håller de sig helst nära varandra - för trygghetens skull.

Min misse är född i april och hon går fortfarande inte iväg långt, trots att hon varit ute sen hon var mini-liten och bor i skogen med kattkompisar som ibland går iväg längre. Och hon är även ute på natten ibland. ;)

När dom var kastrerade och över 6 månader. As simple as that.

Hur, jag hade tagit ut dom i koppel först.
Tänk på att dom andra katterna redan har ett revir där nu och kan jaga iväg / skada dina små.

Det är faktiskt så ovanligt att vuxna katter skadar kattungar att jag nog inte tycker att man ens behöver fundera över det. Oftast är det de vuxna katterna som springer undan för de små. De ser att det är ungar och sällan dödar de för att hindra andras gener att föras vidare så som andra djur kan göra. Där tycker jag att människor bara letar problem.

Kattungar vet dessutom vad som gäller ofta. Som alla andra djur föds de med en del genetiska kunskaper.

Jag skulle nog tycka att det i så fall är mer användbart att ha koppel på ett människobarn. De skadar sig mycket lättare och förstår mycket mindre än vad en kattunge gör. Och det är ganska lätt att få tag på en kattunge, framförallt om man behandlat dem väl så att de inte är rädda för att komma till människan. Alla våra katter har alltid kommit när vi ropar, stora som små.

Fast nu är det ju så att när dom är 6 månader så är dom inte direkta kattungar längre. Dom är ofta könsmogna, trotsiga och allt sånt som följer med tonåren. Så det kan mycket väl hända att dom åker på en känga eller blir ivägjagade.

Sen är du totalfel ute när du påstår att kattungar inte försvinner, jag vet flera som råkat ut för det. Det beror helt på hur dom är i sättet och vad som händer utanför. Och en kattunge som du släpper ut första gångerna är inte trygg utanför.

Att du släpper ut din lilla nu betyder inte att det är att rekomendera. Bättre att vara rädd om sin katt än att inte vara det. Anser jag iaf. Sen undrar jag om din är kastrerad?

Senast ändrad:

Att du släpper ut din lilla nu betyder inte att det är att rekomendera. Bättre att vara rädd om sin katt än att inte vara det. Anser jag iaf. Sen undrar jag om din är kastrerad?
Helt sant, bara för att jag gör det betyder inte att det är att rekomendera. Och det är självklart skillnad på en 12 veckors unge och en 6 månaders. Därför är det kanske ännu viktigare att man låter dem komma ut tidigt och lära känna omgivningen och den dem.

Min katt är inte kastrerad. Jag hoppas på att få kattungar när hon blivit lite större. :)

Det är faktiskt så ovanligt att vuxna katter skadar kattungar att jag nog inte tycker att man ens behöver fundera över det. Oftast är det de vuxna katterna som springer undan för de små. De ser att det är ungar och sällan dödar de för att hindra andras gener att föras vidare så som andra djur kan göra. Där tycker jag att människor bara letar problem.

Min katt var inte så snäll mot en kattunge. Min kisse var en stor katt, vuxen och hade sitt revir. En dag kom det ut en kvinna med sin kattunge i koppel för att vänja den vid uteliv (den skulle bli både inne o utekatt). Varje dag fick jag gå ut och hämta min stora vuxna hane för att han låg på lur på den lille katten. Jag hörde kvinnan prata med min katt och hur han liksom "mjjaauuuuu" (som hanar gör mot varandra). Då var det bara att hämta in han.
När den lille kissen blev större och slapp koppel (det tror jag kan ha att göra med att min katt blev sur, och såg sin chans att ev hoppa på den lille) följde han efter min gamle herre överallt. Ibland in i min lägenhet oxå. Min kisse var gammal och ville sova och vara ifred, även ute (om han inte jagade fågelbarn) och så hade han alltid den lille katten efter sig som ett koppel och som lekte me han :D

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Har en 11 månaders bondkatt som varit inne hela livet. Steriliserad hane. Nu har han fått börja komma ut i koppel och älskar det. Så...
Svar
1
· Visningar
926
Senast: skiesabove
·
Övr. Katt Vi har två kattungar, hanar på 12v. Har bara haft vuxna katter förut, så inte så mycket erfarenhet av just småttingar. Bor på hästgård...
Svar
5
· Visningar
1 278
Senast: zanzan
·
Övr. Katt Har varit sjuk och inte varit ute i trädgården på tre dagar. Vilket också innebär att jag på tre dagar inte har tagit den dagliga...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 505
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad