När släppa ihop föl med mamma igen efter avvänjning??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Zettan1
  • Startdatum Startdatum
Z

Zettan1

Min fölunge skadade sig när hon var 5 månader gammal, 3 månader sen så hon är nu 8 mån. Hon vart då avvänjd från mamma pga stot inte ville följa med i transporten. När hon kom hem från klinik (14dagar senare) så stod fölis i box vila i flera veckor och sen känndes det inte rätt att släppa ihop dem igen för att stot tappade så mycket hull av att dia oc nu var hon fin igen!

Så nu har de gått i varsin hage i 3månader.. fundrar på om man skulle kunna släppa ihop dem igen?? funkar det att gör så eller kommer hon börja tutta igen?? De står i boxarna bredvid varandra och lika så med hagarna (ingen el i mellan). Fölis är inte ett dugg mammig alls.

Hur skulle ni göra?? ska jag testa?? skulle vara skönt att ha dem ihop eftersom jag har bara fritillgång till hö i en av hagarna.

Tacksam för tips!!

Sv: När släppa ihop föl med mamma igen efter avvänjning??

Tror inte hon kommer tutta, stoet kommer antagligen inte tillåta det även om hon skulle försöka. Det räcker med nån månad egentligen, så mjölken försvinner och stoet är avvant. Sedan säger stoet ifrån om fölungen försöker.
Vi släppte ihop efter typ 1,5 månad och det var inga problem. (De går dock inte ihop nu)

okej! Tack för ditt svar.. tror inte att hon kommer få tutta.. hoppas det kommer funka!

Hon kommer säkert att försöka tutta men stoet kommer inte gå med på det. Hon har helt klar gått i sin efter 3 månader.

Vill bara berätta att min unghäst avvandes och kom tillbaka till mamma (ett annat stall) efter ca 6 mån. Trots det är hon hur "mammig" som helst och kan inte ta många steg utan henne - jättefånig, hon är 3 år!!!!!!! Tuttar gör hon inte dock och det går att ta in henne i stallet utan mamma osv. Men framemot kvällen när det är dags att gå in i stallet för kvällsmat och nattning då blir hon utom sig om inte mamma följer med in i stallet!

Brukar också sära på dem i ungefär tre månader. Fölen brukar försöka dia under första dagen men ger snabbt upp när de märker att stona säger ifrån.

Jag provade att släppa ihop mor och dotter efter lite mer än en månad. Det gick inte. Trots att hon sinat så ställde stoet snällt upp sig och accepterade helt att inte kunna röra sig en meter förrän fölis hängde i tuttarna igen. Det verkade inte sluta så jag fick ta isär dem igen. Nu vågar jag knappt prova fast det gått en månad till.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Behöver skriva av mig... och nej, innan någon anmäler till polisen - det är inte ett människobarn det är talan om. Men min hästs bebis...
Svar
14
· Visningar
2 614
Senast: Tualma
·
Hästhantering Nu blev ju min mammas häst utan sällskap så han går nu själv i en hage precis intill mina. För några år sedan släppte vi ihop honom med...
Svar
11
· Visningar
2 103
Senast: bergstopp
·
Hästhantering Efter att jag släppte ihop min häst med en annan för ett par år sedan och det blev KAOS så har jag blivit lite rädd för det. Han är...
Svar
19
· Visningar
7 242
Senast: bergstopp
·
Hästhantering Köpt mig en åring :bump: Dock är jag inte lika glad som jag borde just nu. Släppte ihop den nya med mina 3 äldre valacker efter de...
Svar
3
· Visningar
1 239
Senast: Snurre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka