Sv: När skiljer man föl från mamman?
Det är väldigt individuellt och oolika från föl till föl!
För ca 10-20 år sedan så avvandes de allra flesta fölen vid 4 månaders ålder(åtminstone nattetid-oftats dygnet om).. Det är dessa hästar vi rider idag!!!
Jag anser inte att deras psyke är speciellt skadat!!!
Om stoet är ombetäckt så tycker iallfall inte jag att det ska ha sitt födda föl diandes vid nio månaders ålder!!! När ska hon få tid till vila i sådana fall?
Och om man märker att stoet inte orkar med sitt föl längre(faller ur totalt,blir sur mot den mm) ja- då tycker jag att det KAN vara befogat att avvänja vid 4 månaders ålder-OM man skött kraftfoder,avmaskning mm såklart!!!
Eller som iår - när man får ett hingstföl som terroriserar hela hagen,betäcker,klättrar, äter upp svansar o manar mm - ja, då bör man oxå avvänja tidigt- en sådan häst har en alldelles för stor dos av självförtroende som den har...behöver inte hänga mmam i kjolarna längre än nödvändigt.
Jag har (genom min morfar sedemera själv) varit med ochfött upp hästar sedan 60 talet- och jag kan bara säga att jag hittils inte märkt någon större skillnad på tidigt resp. sent avvanda föl när de kommit upp i 1 års åldern och mer!!!
Det är lika viktigt att tänka på stoet som på fölet!!!