När skiljer man föl från mamman? - sammanslagen

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ludde_91
  • Startdatum Startdatum
L

Ludde_91

När skiljer man föl från mamman?

Hej När skiljer man fölet från mamman?
Hur avvänjer man fölet från mamman?
Tacksam för svar!
Hej då

Sv: När skiljer man föl från mamman?

Man brukar börja när fölet är ca 6 månader gammalt och man kan börja med att ha stoet och fölet i olika boxar en kort stund.

Vi brukar skilja av dem vid 6-7 månader, beror lite på stoets hull osv.

Vi har dem åtskilda på nätterna till en början för att sedan vänja av dem helt.

Följd fråga:

Mitt sto är i väldigt dålig hull eftersom följäklen äter upp henne totalt. Fölet är nu drygt 4 månader och jag ska ta hem dem från betet nästa månad. Trots att jag stödfodrar ganska rejält så tycker jag inte att hon går upp något vidare, däremot fortsätter han att växa. Är det dumt att sära dem åt så fort jag tagit hem dem? Jag tänkte i så fall låta dom stå skillda på nätterna och gå i hop på dagen.

//Jenni

Jag tänkte skilja mina nu vid installning sliutet av september på natten. Då är min 41/2 ca
Gå ihop dagtid.

Är hon ordentligt maskad och tänderna kollade ?

Helen

Jag ska ta isär mina på nätterna när fölis är fem månader, dom får gå ihop dagtid tills han är drygt sex månader, då han förhoppningsvis blir såld! Har honom själv korta stunder i boxen när jag rider och det fungerar jättebra! :)

Jag läste i en bok nyligen att i vilt tillstånd vänjer sotet av fölet först vid 9 mån ålder och att skylla på fölet för att stoet faller ur ska man inte göra utan det visar bara att stoet inte får tillräckligt med foder, för de ska klara av detta.

Att sepparera fölet och stoet för tidigt kan ge beteende störningar precis som med katter och hundar. Kan också vara värt att tänka på.

Har börjat vänja av min ena fölunge, som strax är 5 månader. Han står i egen box om nätterna och går med mamma i hagen på dagen.
Han tar det hela med ro, inte ett dugg orolig. Han är överlycklig över att få all maten i krubban för sig själv! :D
När han är ca 6 månader ska han flytta till sina nya ägare.

Det är ju lite tidigt, men vad har du för foderstat? Kanske något hon saknar?

En sak som du absolut kan göra är att skaffa en fölkrubba, så fölet får i sig från annat håll med, då blir ju trycket på stoet inte så stort

Det är väldigt individuellt och oolika från föl till föl!

För ca 10-20 år sedan så avvandes de allra flesta fölen vid 4 månaders ålder(åtminstone nattetid-oftats dygnet om).. Det är dessa hästar vi rider idag!!!
Jag anser inte att deras psyke är speciellt skadat!!!

Om stoet är ombetäckt så tycker iallfall inte jag att det ska ha sitt födda föl diandes vid nio månaders ålder!!! När ska hon få tid till vila i sådana fall?

Och om man märker att stoet inte orkar med sitt föl längre(faller ur totalt,blir sur mot den mm) ja- då tycker jag att det KAN vara befogat att avvänja vid 4 månaders ålder-OM man skött kraftfoder,avmaskning mm såklart!!!

Eller som iår - när man får ett hingstföl som terroriserar hela hagen,betäcker,klättrar, äter upp svansar o manar mm - ja, då bör man oxå avvänja tidigt- en sådan häst har en alldelles för stor dos av självförtroende som den har...behöver inte hänga mmam i kjolarna längre än nödvändigt.

Jag har (genom min morfar sedemera själv) varit med ochfött upp hästar sedan 60 talet- och jag kan bara säga att jag hittils inte märkt någon större skillnad på tidigt resp. sent avvanda föl när de kommit upp i 1 års åldern och mer!!!

Det är lika viktigt att tänka på stoet som på fölet!!!

Jag låter stoet själv bestämma när fölet ska sluta dia, men hon är oxå dräcktig igen, hon faller oxå ur ganska mycket på sommaren men så fort jag börjar ställa in dom blir hon fin i hull igen, förra året gick fölisen med henne fram till mars sen började hon jaga undan honom och det var aldrig någon stress och inga oroligheter. Fölisen föll aldrig ur han heller för han gick och diade så länge. Det blir nog samma sak med denna fölungen om han inte säljs innan... men det enda jag gjorde var att han fick stå i egen box hela natten efter nyår.

Vissa ston faller ur trots att de får mer mat än de kan äta. Tråkigt, men inte mycket att göra åt.

Vi skiljer alltid våra åt nattetid vid installningen oavsett om de är 4,5 eller 7,5 månader gamla. De får gå med mamma på dagen. Hingstföl tas bort runt nyår, men stofölen får fortsätta att gå med flocken. Mödrarna vänjer själva av dem i god tid innan nästa föl kommer.
Om en fölunge är såld och ska flytta så får de hämtas från 6 månaders ålder och då blir det en tvär avvänjning. Det har alltid fungerat bra. Inga problem med fölet och inget sto som fått problem med juvret.

Sv: Lämna moder ;)

Vi brukar vänja av vid 6-7 månaders ålder men lite beroende på fölets mognad och stoets hull. Vi har avvant redan vid 5 månader, fölungen var stor och trots mycket stödfoder så höll sig stoet inte i bra hull.

hanna_shetland skrev:
Vi brukar vänja av vid 6-7 månaders ålder men lite beroende på fölets mognad och stoets hull. Vi har avvant redan vid 5 månader, fölungen var stor och trots mycket stödfoder så höll sig stoet inte i bra hull.

Så den kan redan börja beta gräs och äta vanligt foder vid den åldern och säljas till en annan gård med hästar?

*lånar*

Mitt sto är 21 år och dräktig igen. Hon är fortfarande i gott hull och hon stödfodras nu. Fölet äter o dricker själv. Hon är robust och självständig, är nästan bara med mamma när hon äter. Större delen av tiden tillbringar hon med mitt andra sto...

Fölet är snart 4 månader och jag har blivit rek att ta henne från mamman lite tidigare pga hennes ålder.
När tror ni är lämpligt???

Gräs smakar de på redan de första dagarna och betar så småningom som de vuxna hästarna men diar såklart så länge de får.

Det normala är att man avvänjer vid ca 7 månaders ålder och fölet kan då flyttas/säljas.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 044
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
543
Senast: KeeNine
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2