När skicka in hö till analys

E

Egonson

Kan man ta prov och skicka in samma dag höet tagits in, har blivit balat och lagt på skullen, eller vänta till det är riktigt torrt?

Du kan ju ta direkt, men då får du inte rätt ts-halt på provet, men ska det bli hö lär ju höt ha en ts-halt på 84%. Svaret får du i näringsvärde per kg ts, så sen är det bara att räkna om till 84% ts.

Om man ska ta hösilage kan man då ta lite prover innan man pressar och stoppa i frysen innan man skickar in till analys?
Jag har hört att man kan göra det!
/Mannis

Javisst, men jag förstår inte vitsen att vänta om du ändå tar hela provet på en gång. Det du måste tänka på är att du då inte får rätt ts-halt, men den kan man kolla själv.

Självklart går man på fältet före pressen och tar prov här och var i strängarna. Det är ju det allra bästa om man kan göra så. Speciellt om man pressar ensi/hösilage.

Det där med att stoppa i frysen kan man praktisera om man köpt hösilage och vill skicka in analysmaterial från mer än en bal.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
524
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
388
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 349
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar