Sv: när ska man börja träna unghästen?
Det där är en smaksak, och görs bara grundträningen rätt brukar slutresultatet bli detsamma oavsett när du gör den. Dock så finns det enligt mig en hel massa som talar för att lära dem 'bashyfs' som föl. De ska ju hela uppväxten träffa hovslagaren regelbundet t ex, de kan bli skadade och behöva träffa vet alt åka till klinik etc. Då är det bra när man inte står där med en ohanterad häst.
Jag sätter grunden som föl, och börjar dag två eller tre. Det handlar om att lära sig ha grimma, ledas fint, ge efter för tryck, stå stilla och fint både lös och uppbunden, tolerera att man tar på dem överallt, lyfta hovar och hålla dem lyfta tills man släpper. Det räcker.
Min dam är två år i april, och jag satte grunden på henne som föl och 6 månader gammal var hon lika lätt att ha att göra med som en vuxen häst när det gällde ledning, ta på/av grimma, stå still lös och uppbunden, lasta (det tränar jag inte, det ger sig ändå iom att grunden sitter), rykta/borsta, hovslagaren etc. Pga detta har hon alltid fått tonvis med beröm av veterinärer etc, de var lyriska på kliniken när hon var 6 månader över hur väluppfostrad/välhanterad hon var.
Men mellan 6 månaders ålder och 2 års ålder händer i ärlighetens namn inte mycket, det finslipas på grunderna, läggs till att öppen boxdörr betyder inte 'gå ut' osv, och så när behov uppstår får de ha lindor/skydd/boots/täcke/etc. Slänger på träns och bett samt sadel någon gång mellan 1½ och 2½ med, NÄR beror helt på min inspiration och vad jag har för typ av häst.
Jag 'tränar' dem kanske 5-10 minuter ett par ggr/vecka, plus den dagliga hanteringen.
Sitter grunden så sen när man ska longera, tömköra, rida in osv så brukar det inte vara problem oavsett vilken ålder man gör det.
Så JAG sätter grunden som föl, underhåller och finslipar den, och slänger in något 'nytt' om jag & hästen har lust men mest är de 'bara häst' (förutom daglig hantering som ska vara lika enkel som med en vuxen häst) fram tills de efter betet som tvååringar då det är dags för vuxenskolan på riktigt.
Inte sett minsta skillnad i slutändan på de som hanterats sen föl, varit ohanterade tills de var 1, 2 eller 3 år. Däremot finns det en stor fördel att ha grunderna på den redan som föl, eftersom det underlättar när det händer ngt, och när hovis kommer t ex.