när ska man börja träna unghästen?

Z

zana

Jag fortsätter med mina vg-uppgifter... =)
Vad är egentligen bäst? att börja träna unghästen direkt som föl, med att leda, borsta, longera, lyfta hovar osv eller att bara göra basic som föl och sen låta de vara hästar och vara lediga tills de är 2,5år?

är det någon som har erfarenhet av att se skillnade på vuxna hästar hur de blev hanterade som föl? blir det någon skillnad om man tränar och hanterar unghästen redan fån början eller bara låter dem gå?

vilket är bäst och vilket är säkrast?

Sv: när ska man börja träna unghästen?

jag köpte min unghäst som föl, och hon är uppfödd i flock.
jag började direkt med hantering, mest borst o pyssel, lyfta hovar men va även relativt snabb med promenader, inte långa, men att komma ut och se saker, se trafik etc....
samtidigt gick hon med jämnåriga och ett äldre sto på dagarna.

på sommaren släptes ihop med jämnåriga och då fick hon bara va i ett par månader med sina kompisar. Besökte och kolla till ibland dock.

direkt vid uppstallning hantering igen. och promenader!

Hon är nu i dagens läge en mkt trygg individ. väldigt snäll, tillgiven, väluppfostrad, lätthanterad, samarbetsvillig etc etc....
vilket jag ofta fått höra av andra, veterinärer etc etc...

min andra unghäst tror jag blev hanterad först då han kom till sverige (sen vår´04) då han knappt visste va ett stall va. Han är nu strax 4 år, han möljer över folk ibland men har blivit bättre. väldigt snäll och tillgiven men det märks att han inte är fullt hanterad. Nu kan jag äntligen binda upp han och han kan stå stilla och lyfta snällt på hovarna utan att kicka sen ett par månader tillbaka. vi har dock en del kvar att öva på men det blir bättre o bättre hela tiden.
Vid arbete är han även här en hel del "bebis" och reagerar som det vore nytt med vissa självklara saker. Min andra som är hanterad sen föl är mkt tryggare på dessa punkter.

så hanterad från grunden med smältoperioder!

zana skrev:
Jag fortsätter med mina vg-uppgifter... =)
Vad är egentligen bäst? att börja träna unghästen direkt som föl, med att leda, borsta, longera, lyfta hovar osv eller att bara göra basic som föl och sen låta de vara hästar och vara lediga tills de är 2,5år?

är det någon som har erfarenhet av att se skillnade på vuxna hästar hur de blev hanterade som föl? blir det någon skillnad om man tränar och hanterar unghästen redan fån början eller bara låter dem gå?

vilket är bäst och vilket är säkrast?

Jag förespråkar att man ska börja "träna" hästen redan som föl. Dock tycker jag att man kan vänta med longering tills några månader innan inridning ska ske.
Däremot kan man leda, borsta och lyfta hovar mm.

Precis som Stilett skriver så tycker jag att hästen ska få viloperioder då den får "vara sig själv" i så stor mån som möjligt.

Att överdriva åt något håll är aldrig bra.....och vi bor ju faktiskt i "landet lagom är bäst!" ;)

jag köpte min connemara när han var 8 månader, han är fyra i år. Jag började direkt med att "träna" honom, vande honom att stå själv i stallet, gå promenader, lasta mm Longera tycker jag att man ska vänta länge med. Jag har tränat mycket NH och ledarskap med Charlie, gått banor över bommar, presseningar mellan koner mm.
Idag är han väldigt tillgiven, väluppfostrad och välhanterad. Han är dock väldigt ägarmedveten, han är hur snäll som helst när jag är med och när jag hanterar honom själv men han har väldigt svårt att acceptera att någon annan ska rida honom om jag inte går bervid :smirk:

glömd lägga till att han varje sommar har fått vara helt ledig i tre månader och gått på bete med hästar i hans egen ålder.

Det där är en smaksak, och görs bara grundträningen rätt brukar slutresultatet bli detsamma oavsett när du gör den. Dock så finns det enligt mig en hel massa som talar för att lära dem 'bashyfs' som föl. De ska ju hela uppväxten träffa hovslagaren regelbundet t ex, de kan bli skadade och behöva träffa vet alt åka till klinik etc. Då är det bra när man inte står där med en ohanterad häst.

Jag sätter grunden som föl, och börjar dag två eller tre. Det handlar om att lära sig ha grimma, ledas fint, ge efter för tryck, stå stilla och fint både lös och uppbunden, tolerera att man tar på dem överallt, lyfta hovar och hålla dem lyfta tills man släpper. Det räcker.

Min dam är två år i april, och jag satte grunden på henne som föl och 6 månader gammal var hon lika lätt att ha att göra med som en vuxen häst när det gällde ledning, ta på/av grimma, stå still lös och uppbunden, lasta (det tränar jag inte, det ger sig ändå iom att grunden sitter), rykta/borsta, hovslagaren etc. Pga detta har hon alltid fått tonvis med beröm av veterinärer etc, de var lyriska på kliniken när hon var 6 månader över hur väluppfostrad/välhanterad hon var.

Men mellan 6 månaders ålder och 2 års ålder händer i ärlighetens namn inte mycket, det finslipas på grunderna, läggs till att öppen boxdörr betyder inte 'gå ut' osv, och så när behov uppstår får de ha lindor/skydd/boots/täcke/etc. Slänger på träns och bett samt sadel någon gång mellan 1½ och 2½ med, NÄR beror helt på min inspiration och vad jag har för typ av häst.

Jag 'tränar' dem kanske 5-10 minuter ett par ggr/vecka, plus den dagliga hanteringen.

Sitter grunden så sen när man ska longera, tömköra, rida in osv så brukar det inte vara problem oavsett vilken ålder man gör det.

Så JAG sätter grunden som föl, underhåller och finslipar den, och slänger in något 'nytt' om jag & hästen har lust men mest är de 'bara häst' (förutom daglig hantering som ska vara lika enkel som med en vuxen häst) fram tills de efter betet som tvååringar då det är dags för vuxenskolan på riktigt.

Inte sett minsta skillnad i slutändan på de som hanterats sen föl, varit ohanterade tills de var 1, 2 eller 3 år. Däremot finns det en stor fördel att ha grunderna på den redan som föl, eftersom det underlättar när det händer ngt, och när hovis kommer t ex.

Jag gör så mycket som möjligt när de är föl dvs lyfta hovar, vänja vid grimma, att stå uppbunden, verkas, åka transport, borstas och gå promenader. Att vara häst hinner de med resten av tiden då den går i hage med flocken.

Jag tycker att man har igen det senare när de blir äldre.

Vi har själv köpt från samma uppfödare hela vårt travaktiva liv...och där har vi märkt stor skillnad på avkommorna. Vår första började de hantera tidigt...de satt i boxen nästan konstant de tre första dagarna...sedan lärde de hästen att ge hovar, ledas, borstas bindas upp, tömköras m.m. som ettåring släpptes hästen ut på bete tillsammans med andra hingstar. Sedan efter betet började inkörningen enligt planerna...och hästen är super...även idag...det enda han kan bli rädd för är slangar som ligger på marken :rofl:

Nu senast (vi har köpt fler hästar därifrån...men nu tar vi det extremaste exemplet) köpte vi eet sto. Uppfödaren har själv fått dålig hälsa...och orkar helt enkelt inte sysselsätta hästarna lika mycket...så som tvååring då vi köpte henne så var hon i stort sett ohanterad. Vi beslöt då att inkörningen av henne kommer att bli oss en övermäktig uppgift...så vi lämnade henne till proffstränare, och jag kan lova...han fick mycket att stå i! Hon var till en början totalt omöjlig att hantera på något sätt. Med mycket arbete och kärlek kunde hon ändå starta som treåring...dock är hon mycket "valpigare" än de flesta andra hästar man sett. Det är först nu som fyraåring som vi börjar komma ikapp...men hon kan ännu få för sig saker.

Så summa sumarum...jag föredrar hästar som är tidigt hanterade...för de blir tryggare i sig själv och kräver i längden mycket mindre arbete. Dessutom blir skaderisken högre om man väntar...(hästarna blir ju större då de ska göra alla sakerna för första gången...och kanske inte riktigt lika lätta att bemästra ;) )

tack så mycket för alla svar! det har varit intressant

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 704
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: Miingla
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar