När ska man betäcka?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kristalia
  • Startdatum Startdatum
K

kristalia

När är det vanligast att man betäcker. Alltså vilken månad. Spelar det någon roll om man betäcker i april eller i oktober? Vilka är argumenten? Det är ju bra om fölet föds lite tidigare på sommaren eftersom då kan stoet äta näringsrikt gräs för digivningen.
Tänkte betäcka i början av juni så då kommer ju fölet i början av maj.

Mitt sto är skimmel och hingsten är fux. Vilken färg dominerar?

Om stoet är skimmel och hingsten också ,blir fölet alltid skimmel då?

Sv: När ska man betäcka?

Betäckningssäsongen brukar vara från februari-mars till juli-augusti för att fölet ska kunna gå på bete med sin mamma första sommaren.

Skimmel är en dominant färg. Men en avkomma till två skimlar kan få en annan färg, det beror på deras föräldrars färger.

De flesta planerade föl föds under vår och eventuellt försommaren. Framför allt för betestillgångens skull, men jag tror också att de flesta ston har bäst brunster på våren/sommaren.

Din fölunge har 50% chans på skimmel, såvida stoet inte är homosygot för då blir det bara skimmelungar från henne. Sen beror det på vad mamman hade för färg när hon föddes, är det fux så är det 50% för fux annars beror det som sagt på. Skimmel är "dominant" dvs har hästen anlaget så blir det en skimmel. Om både sto och hingst är skimlar så beror det också på om de är homozygota eller inte. Men det vanligaste är att de inte är det, då har du 75 % för skimmel, 25 för färgad. (och jag antar att du menar vanlig avblekbar skimmel, inte konstantskimmel).

Om skimmel dominerar hur kan det då bli 50% chans??
Vad tycker ni om att betäcka i början av juni?

Tänk bara på att om du betäcker i juni första gången och stoet inte tar sig, så kan du få hålla på väldigt sent på sommaren tills hon tar sig.

Har hästen skimmelanlag så är den skimmel, därför kallas det dominant.
En brun häst kan ha fuxanlag utan att vara fuxfärgad. Hänger du med?

Jo det förstår jag.Men om den är dominant är det då större chans att jag får en skimmel eller en färgad häst?

NEJ
Dominant betyder inte att det OFTARE blir på ett visst sätt eller att det är större chans.

En häst har två gener som bestämmer färg. Och om den ena är skimmelgen så är det alltid 50% att avkomman också blir skimmel. Varken mer eller mindre.

Dominant betyder i detta fall att det alltid syns.

Till skillnad från recessiv, som fux, om hästen har en fuxgen och en annan så kommer det inte att bli en fux, den genen ligger "dold", men den kan få en fuxavkomma - med en häst som antingen är fux själv (två fuxgener) eller med en som också har en "dold" fuxgen. Detta betyder tex att om två fuxar paras så blir det ALLTID en fuxunge.

Är du med ?

Har ditt sto fått föl förut? Vilka färger i så fall? Är någon av stoets föräldrar färgad? I så fall kan det gå att räkna ut vilka anlag hon bär på. Om båda hennes föräldrar är skimmlar, så vet man inte om hon har två skimmelanlag eller inte. Om hon däremot har fått någon egen avkomma med färg så vet du att hon inte har två skimmelanlag. Med lite forskning kan det i vissa fall gå att räkna ut anlagen. Jag har själv tre ston. Två skimmlar och en brun. Genom att titta bakåt i stamtavlan har jag kommit fram till att den bruna måste ha ett brunt och ett fuxanlag. De två skimmlarna däremot kan vara antingen skimmel-skimmel, skimmel-fux eller skimmel-brun. Det kommer jag inte att få reda på förrän (om) de får en färgad avkomma.

Carina på Silver Arabians.

Tänkte betäcka i början av juni så då kommer ju fölet i början av maj.
Hoppas då att ditt sto är brunstigt så att du verkligen kan betäcka henne då du tänkt dig.
Om stoet inte visar brunst på våren så kan man ju även vänta till det blir varmare, eftersom det faktiskt är en onödig kostnad att stalla upp på stuteri i väntan på brunst, om man inte har ett sto som börjar brunsta på grund av miljöombytet. ;)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 090
Senast: Lobelia
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 387
Senast: Digbil
·
Avel Hur gör ni? Vilka rutiner försöker ni sträva efter? När ni väl betäcker försöker ni betäcka flera ston hyfsat samtidigt då? För att få...
Svar
3
· Visningar
1 258
Senast: KickiH
·
Islandshäst Har en idé om vilka hingstar jag skall använda iår, men har inte helt bestämt mig och vill ha lite tips. Både äldre och unga...
Svar
1
· Visningar
2 118
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Guldfasanerna